Re: Mindre fluff!
"Det handlar väl mer om spelledarens stil att spelleda än själva regelsystemet i spelet. [snippeti] Oavsett bakgrund är det i slutändan IMHO spelledaren sätt att spelleda som avgör vad som blir episk eller inte."
Det är just det som är problemet. Inte bara med D&D, utan med i princip alla andra rollspel också. Rollspel i stort (och D&D är liksom inget undantag) hanterar hur man dyrkar upp dörrar, hur man slår ihjäl gobbos och lite administration där emellan. Det är inte episkt. Det är att dyrka upp dörrar, slå ihjäl gobbos och administrera. Vill man ha något episkt så är man (med några få undantag) helt utlämnad åt att spelledaren kan hantera en stil som omfattar episkt spelledande.
Vad händer om han inte har en sådan stil? Vad händer om han helt enkelt inte vet hur han gör? Vilken hjälp får han av D&D?
Tja, det trista svaret är ingenting, förutom häftigare magiska prylar och sturskare monster. Men det är fluff. Gauntlet II blir inte mer episkt än Gauntlet I av att det finns en drake här och var, och inte D&D heller. Fast D&D är iofs i gott sällskap - nästan alla andra rollspel har exakt samma svaghet på det episka planet.
Så vad göra åt saken? Överlämna allting åt spelledaren? Hur fan då, när han inte vet hur man gör? Man kan ju iofs tala om för honom hur man gör, men det brukar oftast inskränka sig till att säga att äventyret ska bli häftigare mot slutet och avslutas med en stor jävla smäll. Återigen är D&D inte ensamt - det har vi ju läst redan i Experts spelledarkapitel. Men slutresultatet brukar bara bli sturskare monster och elakare skurkar. Och sånt är fluff.
Så mitt förslag är... hjälp spelledaren! Tala inte bara om hur han ska göra, tala om hur han ska göra i detalj! Ge honom mekanismer som gör att även reglerna hjälper honom att få en episk struktur! Ge honom andra mekanismer än att göra rollpersonerna bättre så att de kan slå ihjäl elakare monster. Jag har identifierat några av dessa mekanismer som skulle kunna hjälpa spelledaren, och jag har skrivit en lång artikel om det episka spelandets struktur.
Den här hjälpen finns inte i D&D idag, men som sagt var så är det inte ensamt om det. Däremot har jag faktiskt hittat delar av den hjälpen på annat håll, i till exempel Masterbook och Babylon Project. Och det gör att jag faktiskt anser att regelverken i Masterbook och Babylon Project är bättre för episkt rollspelande än D&D, eftersom de faktiskt hjälper spelledaren att få episkt rollspel.
Which is sort of my point. Att överlämna allt till spelledaren är inte att stödja en viss stil. Därför anser jag inte att D&D är särskilt bra lämpat för episkt rollspel.