Re: Flow!
Rollspel är drama, precis som teater, film, bok eller saga, utom på den springande punkten med den just den där grejen. Varför är det så? Tja, jag har en känsla av att det har att göra med arvet av hit points från Gygax och Arneson. Konstruktionen har helt enkelt låst in rollspel i en bakvänd dramatisk struktur som enligt min åsikt hindrar snarare än hjälper rollspelet att bli episkt.
Instämmer till 100%.
Man kan säga att den stora frågan är hur man ska kunna vända upp och ner på spelet utan att för den skull lägga till för mycket regler.
Du har inte funderat på att titta i tidigare tillänkade inlägg, va?
Va? Ska man KLICKA på länkar???
Jag har klickat runt lite grand nu.
jag planerar drygt hundratalet kort. De är alltså inte normala spelkort
Jag föreslår fortfarande att man kopplar det till vanliga spelkort, t.ex. så blir 2 kortlekar+jokrar med olika baksidor 106 kort.
Den som vill kan då använda vanliga kortlekar, eller välja att skriva ut och klippa till vanliga A4.
Akt-siffran står för en viss akt i någon form av dramatisk indelning av kampanjen,
Så spelledaren måste dela upp sin kampanj i 6 delar för att korten ska vara meningsfulla.
(jag säger inte att det är dåligt, jag vill bara se så jag förstått rätt)
Om en spelare spelar ut ett kort med rätt aktnummer hamnar den i insats högen.
Spelare får spela kort när de vill?
Kort med fel akt ersätter hjältepoäng?
Dvs man delar inte ut hjältepoäng, utan spelarna väljer om de ska spela ett kort eller inte?
Eftersom både story-/drama-/spelledar-effekt står på korten så betyder det att alla kan se vilket dramakort man för tillfället kan spela, eftersom det ligger överst i insatshögen?
Får vem som helst när som helst spela ett dramakort från insatshögen?
Jag hänger fortfarande inte med på hur spelarna får kort:
- spelledaren börjar med att blanda korten och lägga upp dem i en talong.
- innan spelet börjar får spelarna ett antal kort - hur många?
- spelarna får mer kort vid spännande scener?
- när talongen är slut så blandas insatshögen om, lägger man då tillbaka Drama-/Spelledar-kort?
Hjältepoäng
Istället för att dela ut hjältepoäng så delar spelledaren ut kort, det är upp till spelarna att välja om korten ska användas som hjältepoäng eller inte.
Däremot ser jag ingen mening med att göra dem apmäktiga.
Hur mäktiga de är borde stå i proportion till hur sällsynta de är.
Jag var inne på att de skulle vara ganska sällsynta, då skulle de följdaktligen vara mäktigare.