Å vafaen har Stephen Seagal med saken att göra?
"Om man ser på detta ur en strikt regelmässig infallsvinkel, så betyder Fortune points ändock att rollpersonerna blir bättre. De får mer resurser till att möta utmaningar och problem, men dessa resurser växlas inte in i färdigheter och egenskaper, men i en annan valuta."
Sett ur den synvinkeln så blir man ju faktiskt sämre igen när man har använt dem. De är mer besläktade med pengar och underlydande än med färdigheter: de är en resurs som försvinner när de spenderas. Därav skillnaden mellan "att klara svårare utmaningar" och "att bli bättre": man klarar ju faktiskt svårare utmaningar, men netto så har man inte blivit bättre.
Just kopplingen till rollpersonens bakgrund är också rätt unik - man blir ju "bättre" av att dra in sin rollpersons bakgrund i spelet (det är så man får Fortune Points), vilket ju låter lite skevt. Man kan dock se det ur en annan synvinkel: som tack för att spelaren drar in rollpersonens bakgrund i ståryn och därigenom gör ståryn djupare och mer engagerande så får spelaren lite mer resurser att klara ståryns utmaningar senare när ståryn har stegrats och ökat i tempo. Fortune Points är så att säga den dramatiska skillnaden mellan biroller och huvudroller. Man klarar ståryns utmaningar för att man har en intressant bakgrund, inte för att man är bättre.
Jämför Kurt Russells och Stephen Seagals roller i "Executive Decision". Det är ingen tvekan om att Stephen Seagals rollfigur är den mer kompetente av de båda, men han dör likförbannat rätt tidigt, eftersom han i princip bara är ett namn och en expertkunskap. Kurt Russells rollfigur är inte alls lika kompetent, men på grund av att han har en bakgrund och en intressant personlighet (nja, relativt sett:
allt är intressantare än valfri rollfigur spelad av Stephen Seagal) och drar in den i ståryn så får han fler Fortune Points, och klarar därför att spöa alla skurkar. Stackars Stefan Fiskmås, som inte har någon bakgrund, har inte en suck.