Växa inför uppgiften (spoiler RoTK, B5 och RotJ)
"Ungefär som Frodo och Sam, som till slut till och med misslyckas med sitt uppdrag för att de är försvagade, och endast räddas av Gollum (av misstag visserligen). Dragonlance var också uppbyggt på det sättet, i så stor utsträckning av det inte blev kul till slut. Star Wars är ytterligare ett klassiskt exempel."
Nja. Star Wars är mer tvärtom, IMHO. Resurserna stegras från en bondpojk till en bondpojk och en gammal gubbe, till en bondpojk, en gammal gubbe, en ryamatta, en smugglare och den snabbaste skrothögen i universum, till en bondpojk, ett par divisioner jaktskepp, en numera kroppslös gubbe, en ryamatta, en smugglare och den snabbaste skrothögen i universum. Och i nästa film har det stegrats ännu mer till en schysst bas och en armé, och i filmen därefter så slänger vi dessutom på en klase spioner, en kommandostyrka, en stulen rymdskyttel, en hel jefla armada och en riktig jedi-riddare!
Sagan om Ringen likaså: vi börjar med en gubbe och två hober, sen blir det en gubbe och fyra hober, sen blir det en gubbe, fyra hober och en utbygdsjägare, sen fyra hober, en gubbe, en utbygdsjägare och en alv, och sen rasar resurs efter resurs in: Boromir, Legolas, Gimli, Galadriels gåvor, Éomer och hans ryttare, Théoden och hans ryttare, en schysst fästning, Lavskägge och enterna, och slutligen drämmer vi till med de dödas här och Gondors samlade armé. Personligen tycker jag liksom att resurserna är i topp på slutet.
Sen kan man fortsätta i samma stil: i början på Babylon 5 har man knappt resurser att hålla stationen flytande. I slutet är Babylon 5 en bisak, och man har alla icke-allierade världar, Minbar, Narn, Centauri och halva Jorden på sin sida.
Det som gör det episkt är snarare att andra sidan också stegrats till motsvarande mängd eller mer: Kejsaren har sin nya Dödsstjärna, Sauron slänger fram Mordors alla härar, och president Clark riktar Jordens försvarsplattformar mot Jorden själv.
Så vad har hit points med det att göra? Faen vet. De står mer för en kroppslig resurs, och hade de varit ensamma så skulle de kunna funka som du säger (men inte nödvändigtvis). Kruxet är alla andra resurser, som tvärtom inte verkar funka på det sättet.
Rising hade en intressant tankegång på ämnet. Han menade att man inte skulle bli bättre, utan att uppgiften skulle vara en övermäktig tills man var mogen att komma över den. Luke kan inte besegra Vader förrän han har konfronterat Vader, accepterat honom som sin far, realiserat sig själv som jedi och helt har lagt sitt liv i Vaders/Anakins händer. Frodo klarar aldrig ens av att hiva ringen i Orodruin själv, även om han verkligen försöker. Han blev aldrig mogen uppgiften, men eftersom det är Rätt så blir det Gollum som druttar i och tar Ringen med sig. Sheridan ger upp allt han har, inklusive sitt eget liv, sin egen frihet, och allt han har att leva för, och först därefter är han mogen att ge sig på Jorden - men så får han också ta konsekvenserna och kan inte längre fungera som officer i Earth Force.
För en sådan tankegång så är hit points urdåligt och fortune points bara marginellt bättre. Det krävs något annat här.
---
Man kanske skulle titta på Usagi Yojimbo RPG: där finns det en mekanism för erfarenhet som är intressant. Tillsammans med spelledaren så ställer man upp tre uppgifter för att bli bättre. När dessa uppgifter är fullgjorda så blir färdigheten bättre. På samma sätt så skulle man kunna definiera uppgifter i episka kampanjer: man kan inte lyckas med dem förrän rollpersonen når en viss själslig mognad.
Återigen så hade Rising en intressant idé: han hade ett värde på rollpersonens mognad och uppgiftens utmaning (jag kommer inte ihåg vilka termer han uppfann för det). Om inte mognaden var större än utmaningen så fick man oerhört mycket svårare att utföra uppgiften. Det var därför som stormsoldater missade hela tiden: utmaningen att skjuta en hjälte var högre än dessa onämnda statisters mognad. Och det var därför som Luke inte kunde besegra Vader i Empire Strikes Back: Lukes mognad var för låg och utmaningen för stor. Lukes mognad kunde stiga genom insikt om att Vader var hans far, hans tvillingsysters existens, viljan att förändra Vader, insikten att offra sig själv för sina vänners överlevnad, samt slutligen att helt hänge sig åt sin far. Genom dessa steg kunde Lukes Mognad stiga såpass mycket att den steg över Utmaningen.
---
Och nu är vi väldigt långt från hit points och fortune points.