Oj. Det känns som detta är ett exempel på ett inlägg som iallafall jag blir ganska upprörd över. Jag tycker att du har fel i de flesta av dina slutsatser. Naturligtvis skall man lära sig och lyssna på någon som vet massa saker. Ett stort problem i många delar i samhället tycker jag uppstår när man höjer sig ovanför någon annan människa och tror sig ha tolkningsföreträde. Detta oavsett om man är snickare eller akademiker.Ymir said:Det verkar högst rimligt att förmoda att bildade människor i väldigt många sammanhang (vilket inte betyder -alla-) är bättre utrustade att tolka fenomen än mindre bildade personer är. Det är liksom akademikers -jobb- att tolka saker, hela universitetsvärlden finns till för det syftet, så det är knappast konstigt att utgå ifrån att akademiker -generellt- gör sitt jobb bättre än amatörer hade gjort det.Den bildade skall alltid ha tolkningsföreträde framför den mindre beläste
Exempel: Personligen har jag en jävla massa erfarenhet i min bransch och anses av många att vara en av de bästa i mina, rätt smala, fält. Trots det tycker jag mig inte ha någon rätt att tolka saker åt folk - om de inte ber mig om det (det händer ibland att jag faller i "fällan" och pratar med folk på ett elitistiskt sätt). Jag tycker tvärtom att jag har en skyldighet att förmedla kunskap och erfarenhet.