Ymir said:Den bildade skall alltid ha tolkningsföreträde framför den mindre beläste
Det verkar högst rimligt att förmoda att bildade människor i väldigt många sammanhang (vilket inte betyder -alla-) är bättre utrustade att tolka fenomen än mindre bildade personer är. Det är liksom akademikers -jobb- att tolka saker, hela universitetsvärlden finns till för det syftet, så det är knappast konstigt att utgå ifrån att akademiker -generellt- gör sitt jobb bättre än amatörer hade gjort det.
Oj. Det känns som detta är ett exempel på ett inlägg som iallafall jag blir ganska upprörd över. Jag tycker att du har fel i de flesta av dina slutsatser. Naturligtvis skall man lära sig och lyssna på någon som vet massa saker. Ett stort problem i många delar i samhället tycker jag uppstår när man höjer sig ovanför någon annan människa och tror sig ha tolkningsföreträde. Detta oavsett om man är snickare eller akademiker.
Exempel: Personligen har jag en jävla massa erfarenhet i min bransch och anses av många att vara en av de bästa i mina, rätt smala, fält. Trots det tycker jag mig inte ha någon rätt att tolka saker åt folk - om de inte ber mig om det (det händer ibland att jag faller i "fällan" och pratar med folk på ett elitistiskt sätt). Jag tycker tvärtom att jag har en skyldighet att förmedla kunskap och erfarenhet.