Du pratar om passion och engagemang. För mig räcker inte det. Skapar jag ekonomiskt värde vill jag ha betalt.
Det vill jag med! Jag är fan stenhård på det. Jag gör diddly squat gratis, iaf i kommersiella sammanhang. Jag har till och med gett kritik till några som stoltserar med att allt de gör är gratis och att de inte tar betalt. För betalt ska jag ha. Det ska fan
alla ha.
Och av de jag jobbat med har svenska förlag överlag haft bäst avtal. Alla jag har jobbat med har alltid betalat.
Sedan är rollspel fortfarande en bransch med lite pengar, där t o m de med ”mycket” pengar har rätt lite i förhållande till t ex bokförlag. Ingen av oss har sagt ”det finns inte pengar!” utan mest ”det finns inte mycket pengar”. En reklamkampanj (under en vecka) i t-banan är inte den gotcha du tror att det är om det skulle antyda att det finns massor med pengar.
Sanningen för mig, som för typ alla, är ju att man måste göra annat för att ”ha råd att göra rollspel”. Visst hade det varit härligt om det inte var så, men det ska mycket till för att det skulle gå runt.
Men några svenskar har lyckats internationellt just för att de ger ut på engelska och kan faktiskt livnära sig helt på sina rollspel: och det är
ni jävligt värda!