PROMOTION Ensamma Vargen till DoD

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Jag skulle även trycka på att det är en utförlig och komplett spelvärld med 40 års historik/lore bakom, att hjälte-/släktesreglerna mm ger variation till grundDoD23, samt att flera äventyr medföljer (7 plus 3-kampanjen). Och att allt givetvis ’kan’ användas till andra spelvärldar eller egna påhitt.
Dvs mer info till/fokus på DoD23-spelare som nödvändigtvis inte redan är EV-fans.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,221
Location
Göteborg
Stod det inte September 2025 i KS?
Ja.

Har med viss tvekan backat den nu. Jag har ingen som helst relation till Ensamma vargen, behöver absolut inte ytterligare en fantasy-setting, och har lite svårt att lita på Åskfågeln fortfarande. Men det verkar finnas nog med material (RP-alternativ, äventyr) som går att stjäla till andra världar, och faktumet att det är ett åtminstone delvis nytt team som jobbar med det lugnar mig något.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
201
Location
Göteborg
Kanske att direkt i första stycket (om det går att uppdatera?) poängtera böckernas sidantal och att mycket av text och bilder redan finns. Detta står lite gömt längre ner eller i uppdateringarna.
Läste igen nu och håller med om att detta kan förtydligas. Även kanske understryka mer tydligt (vilket somliga påpekat) att detta är rollspelsäventyr för flera spelare (ej solo). I synnerhet trycka på Äventyrsbokens 7 (!) kompletta äventyr! Det är ju i nivå med DoD-boxens innehåll! (Även om jag inte riktigt hittar infon för att bedöma om de är mer likt DoDs oneshots eller större uppslag?)
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
117
Vad är det som tilltalar folk här med rollspel i Ensamma Vargens värld? Jag skriver det av ren nyfikenhet, då jag likt de flesta andra bara har de första svensk-publicerade böckerna som referens och jag kommer inte ihåg särskilt mycket. Rollspelet flög under radarn också.
Det ser jättesnyggt ut, helt klart intressant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Även kanske understryka mer tydligt (vilket somliga påpekat) att detta är rollspelsäventyr för flera spelare (ej solo).
Vi har förtydligat detta tidigare så att det nu står i kortbeskrivningen av kampanjen att det är "En spelvärld till rollspelet Drakar och Demoner, med nya yrken, hjälteförmågor, äventyr och mycket mer, för spelledare och spelare" och så att den andra texten på sidan säger:

------

Två böcker för att spela rollspel i Magnamund
Den här Kickstartern har som mål att skapa två rollspelsböcker med regler till rollspelet Drakar och Demoner. Soloäventyren om Ensamma Vargen fortsätter som vanligt, det här är expansioner för att spela bordsrollspel.

------

Känns det som att det ändå är otydligt? Om så fall, hur kan jag göra det tydligare?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Jag skulle även trycka på att det är en utförlig och komplett spelvärld med 40 års historik/lore bakom, att hjälte-/släktesreglerna mm ger variation till grundDoD23, samt att flera äventyr medföljer (7 plus 3-kampanjen). Och att allt ’kan’ givetvis användas till andra spelvärldar.
Dvs mer info till/fokus på DoD23-spelare som nödvändigtvis inte redan är EV-fans.
Har gjort en update där jag understryker ovanstående.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Vad är det som tilltalar folk här med rollspel i Ensamma Vargens värld? Jag skriver det av ren nyfikenhet, då jag likt de flesta andra bara har de första svensk-publicerade böckerna som referens och jag kommer inte ihåg särskilt mycket. Rollspelet flög under radarn också.
Det ser jättesnyggt ut, helt klart intressant.
För mig är det mycket nostalgi, åtminstone till en början. Sen när jag djupdyker i materialet och kollar alla bilder som Lukas Thelin tar fram så blir jag fascinerad av världen, att den är så detaljerad. Och jag gillar också en värld där ont och gott är tydligt definierade, det är lite annorlunda jämfört med många andra "moderna" rollspelsvärldar, där mycket är mer otydligt definierat (vilket jag också gillar, men inte överallt).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Det har ju halvgnällts på sina håll om monsterattacker (att de följer samma formel, är för snarlika, ingen variation etc). Här finns ju en möjlighet att ta ut svängarna med mer kreativa och annorlunda attacker för de mer settingspecifika monstren kanske, om licensen tillåter det?

PS, sen kräver jag åtminstone ett äventyr på Kaltes isvidder. Gärna med Granström och/eller Seter som författare, auktoriteter på arktiska rollspelsmiljöer som de är.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Det har ju halvgnällts på sina håll om monsterattacker (att de följer samma formel, är för snarlika, ingen variation etc). Här finns ju en möjlighet att ta ut svängarna med mer kreativa och annorlunda attacker för de mer settingspecifika monstren kanske, om licensen tillåter det?

PS, sen kräver jag åtminstone ett äventyr på Kaltes isvidder. Gärna med Granström och/eller Seter som författare, auktoriteter på arktiska rollspelsmiljöer som de är.
Jag håller med om att monsterattacker kan bli för snarlika, något jag själv kämpade med när jag skrev grundtexterna till Monsterboken. Men med den erfarenheten i ryggsäcken, och diskussioner med bland annat Andreas Lundström (Windheim) så hoppas jag att kunna ta ut svängarna mer.

Och vi kan ju hålla en forumträff i slutet av augusti där vi "bråkar" om hur vi gör bättre och roligare monsterattacker!

EDIT: Äventyr från mig kommer nog, när böckerna är levererade. Men då blir det nog i Fenix. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Vad är det som tilltalar folk här med rollspel i Ensamma Vargens värld? Jag skriver det av ren nyfikenhet, då jag likt de flesta andra bara har de första svensk-publicerade böckerna som referens och jag kommer inte ihåg särskilt mycket. Rollspelet flög under radarn också.
Det ser jättesnyggt ut, helt klart intressant.
Det är en ganska arketypisk lapptäckesvärld men med mer intern logik än vad sådana brukar ha. ;) För mig skulle det också vara nostalgi + många häftiga äventyrsmiljöer och att det finns ganska mycket färdigt välbearbetat världsbygge att arbeta med.

Jag velar dock om att backa. Å ena sidan använder jag gärna färdiga världar och då skulle denna eller Ereb vara passande, å andra vet jag inte riktigt när DoD ska bli spelat i någon av mina grupper i rimlig närtid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Vad är det som tilltalar folk här med rollspel i Ensamma Vargens värld? Jag skriver det av ren nyfikenhet, då jag likt de flesta andra bara har de första svensk-publicerade böckerna som referens och jag kommer inte ihåg särskilt mycket. Rollspelet flög under radarn också.
Det ser jättesnyggt ut, helt klart intressant.
Jag gillar att spelvärlden är förhållandevis gritty (lite som Warhammer) men utan att vara speciellt sadistiskt, weird eller too much. I soloäventyren bjöds man in på "rese-fantasy" iom att varje bok i princip förde storyn in i nya områden med nya personer och nya kulturer. Jag kan också finna en viss befrielse i meta-plotten, att mörkerherrarna är typ bara onda. Inte mycket plats för gråskalor. Hela grejen andas lite av klassiska He-Man vs Skeletor. :cool:
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
201
Location
Göteborg
Fick bara för mig att följa upp hur folk stöttat kickstartern hittills. PDFerna eller att köpa böckerna separat verkar inte locka i större utsträckning.
(Märker siffrorna ej helt matchar med det som står på KS, så kan finnas lite lagg i systemen, men i stora drag tror jag nedan är korrekt.)

Går stadigt åt rätt håll, och grattis till 200k, så fortsätter hålla tummarna! :)

1720701394713.png
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Eftersom första målet är låsa upp en addon, så kan ju det ge en del extra - men då kan man fundera på om det läggs till ett nytt paketpris "all-in" eller liknande? Risk 300 kommer för sent för man ska hinna tjäna in de pengarna mot övriga töjmål?
 
Top