PROMOTION Ensamma Vargen till DoD

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Risk 300 kommer för sent för man ska hinna tjäna in de pengarna mot övriga töjmål?
Usch ja, det känns lite jobbigt just nu. :-(

Men vi snackar internt hur vi kan göra för att få till det så att alla bli nöjda, just nu är dock 250 000 det som hägrar. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
MODERERING

Jag har flyttat den här tråden från Drakar och Demoner-forumet till Nyheter, recensioner och promotion-forumet, eftersom det är ju rätt mycket så att jag promotar Kickstartern med mina inlägg. Det påverkar inte något egentligen, förutom att jag kan sätta PROMOTION-taggen på tråden.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Jag skulle nog se att Hårdpärmar läggs mycket tidigare om ekonomin för projektet tillåter det, typ direkt efter kampanjäventyren. Svårt att motivera priset för mjukpärm, tyvärr. Även risk med sena avhopp om Hårdpärm inte nås, eftersom sådana här projekt nästan förutsätter sånt bland målgruppen.

Märkband för mjukpärm, njae. Sådant funkar bättre till hårdpärm, så kasta om ordningen där också, dvs efter hårdpärm, inte före.

PS Isbarbaren känns som ett något ’tunt’ och fiktivt töjmål, som borde vara med från start.

PPS Sedan skulle jag ’tona’ ned Klooner o de mer udda inslagen rent visuellt i marknadsföringen. Fattar att de varit med i någon senare solobok, men de sticker ut i en annars klassisk fantasymiljö, där jag tror att det är vad man vill åt som backare.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,221
Location
Göteborg
Jag skulle nog se att Hårdpärmar läggs mycket tidigare om ekonomin för projektet tillåter det, typ direkt efter kampanjäventyren. Svårt att motivera priset för mjukpärm, tyvärr. Även risk med sena avhopp om Hårdpärm inte nås, eftersom sådana här projekt nästan förutsätter bland målgruppen.

Märkband för mjukpärm, njae. Sådant funkar bättre till hårdpärm, så kasta om ordningen där också, dvs efter hårdpärm, inte före.

PS Isbarbaren känns som ett något ’tunt’ och fiktivt töjmål, som borde vara med från start.

PPS Sedan skulle jag ’tona’ ned Klooner o de mer udda inslagen rent visuellt i marknadsföringen. Fattar att de varit med i någon senare solobok, men de sticker ut i en annars klassisk fantasymiljö, där jag tror att det är vad man vill åt som backare.
Instämmer med allt detta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Jag skulle nog se att Hårdpärmar läggs mycket tidigare om ekonomin för projektet tillåter det, typ direkt efter kampanjäventyren. Svårt att motivera priset för mjukpärm, tyvärr. Även risk med sena avhopp om Hårdpärm inte nås, eftersom sådana här projekt nästan förutsätter sånt bland målgruppen.

Märkband för mjukpärm, njae. Sådant funkar bättre till hårdpärm, så kasta om ordningen där också, dvs efter hårdpärm, inte före.
Vi ser kontinuerligt över detta och funderar på hur vi ska göra.

PS Isbarbaren känns som ett något ’tunt’ och fiktivt töjmål, som borde vara med från start.
Haha, jag har redan fått ge mig på mitt eget mål på 15 nya yrken, och nu har vi 17. :D Så att klämma in fler kräver mer sidor ... :)

PPS Sedan skulle jag ’tona’ ned Klooner o de mer udda inslagen rent visuellt i marknadsföringen. Fattar att de varit med i någon senare solobok, men de sticker ut i en annars klassisk fantasymiljö, där jag tror att det är vad man vill åt som backare.
Kloonen har bara postats här. :) Och när Ligan gjorde Monsterboken var nya spelbara släkten något av det mest efterfrågade. Med det sagt, nu har vi "avslöjat" vilka de nya släktena är, så jag tänker inte bomba på med bilder och info om kundi och klooner. :D

Kommande uppdatering ska prata lite mer om äventyren, tänkte jag.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Med släkten kan man ju alltid välja fritt för bordet tänker jag. Jag hade aldrig hört talas om Kloonerna, men jag tror inte att den bidrar till ngt negativt med att släktet omnämns eller visas upp (högkvalitativ art). Så tror inte man ska dra för stora växlar på det.
 
Last edited:

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
201
Location
Göteborg
För övrigt, det står att Ensamma Vargen ska komma till engelska senare. Är detta något som är högt prioriterat så att säga?

Mest intresserad av frågan då Dragonbane får en hel del uppmärksamhet på tex reddit när folk ber om rekommendationer etc. Verkar ändå finnas en ganska stor skara även utanför Sverige som fått upp ögonen för spelet. Märks ju inte minst i Dragonbane-discorden.

Kortfattat är mitt veliga inlägg kopplat till att det kan finnas lägen i tex en engelsk version för att nå ev töjmål som kanske ej uppfylls denna omgången.

Och gott se det går stadigt uppåt, samt kul med intresse även från backare (som uppmuntrar till att sprida till sina kanaler)!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
För övrigt, det står att Ensamma Vargen ska komma till engelska senare. Är detta något som är högt prioriterat så att säga?
Hade vi löst avtalet med licenshållaren i tid innan den svenska Kickstartern drog igång hade vi gladeligen kört svenska och engelska i samma Kickstarter. Det hade effektiviserat en massa och gett oss möjlighet att få in kanske dubbelt så många backare eller fler.

Men tyvärr fick vi klartecken på den engelska först i sista sekunden, och valde då att köra den svenska nu, istället för att vänta på nya offerter och andra administrativa grejer.

Just nu är inte den engelska prioriterad, men vi vill verkligen göra den. Din idé om töjmål är spännande att tänka på, det finns ju lite möjligheter med en till kampanj.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Jag skulle nog se att Hårdpärmar läggs mycket tidigare om ekonomin för projektet tillåter det, typ direkt efter kampanjäventyren. Svårt att motivera priset för mjukpärm, tyvärr. Även risk med sena avhopp om Hårdpärm inte nås, eftersom sådana här projekt nästan förutsätter sånt bland målgruppen.

Märkband för mjukpärm, njae. Sådant funkar bättre till hårdpärm, så kasta om ordningen där också, dvs efter hårdpärm, inte före.

PS Isbarbaren känns som ett något ’tunt’ och fiktivt töjmål, som borde vara med från start.

PPS Sedan skulle jag ’tona’ ned Klooner o de mer udda inslagen rent visuellt i marknadsföringen. Fattar att de varit med i någon senare solobok, men de sticker ut i en annars klassisk fantasymiljö, där jag tror att det är vad man vill åt som backare.
100% medhåll. Vill verkligen trycka på detta att backare gärna går ur Kickstarters under de sista 48h, dels av "andra skäl", dels om kampanjen inte innehåller det de hoppades den skulle innehålla när de backade från första början.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,724
Bara mina personliga reflektioner - från en som ännu inte bestämt sig för att backa eller inte...

Jag har spelat igenom flera, inte alla, av Ensamma Vargen-böckerna, för några år sedan. De är såklart det naturliga sättet att lära sig om Magnamund. Jag vet inte om målgruppen för projektet är spelare som är bekanta med hela solo-serien och allt man kan lära sig om Magnamund i den. Jag gissar att målgruppen, som redan är så insatta i Magnamund, att de går igång på att spela Magnamund-specifika släkten och yrken (bortsett från Kai-munk), på platser i Magnamund de redan känner till... är liten.

Jag tänker att det naturliga sättet att spela i Magnamund är att rollpersonerna ÄR Kai-munkar och går i Ensamma Vargens fotspår (inte som Pendragon, men lite).

Jag är mest nyfiken på Magnamund. Jag är inte så insatt i Magnamund och jag är inte så sugen på splat-books till DoD (som jag ännu inte provspelat). Det här med att skapa material till Magnamund som kan användas i DoD utanför Magnamund... är ett tveeggat svärd.

Samtidigt förstår jag att "skaparna" av projektet tänker sig att vi som köper produkten ska får vår nyfikenhet om Magnamund stillad genom att läsa om släkten och annat och genom att spela äventyren, snarare än att använda böckerna som någon Magnamund-encyclopedia (jag vet att de flesta inte vill ha det). Just det här om Magnamunds länder verkar mest vara en kort inledning, än ett djup av material/värld att utforska, av KS-texten att döma.

Jag förstår att många tilltänkta köpare tilltalas av att en stor del av materialet (1/2 böcker) är färdiga äventyr. Min erfarenhet är att min spelgrupp sällan är målgrupp för färdiga äventyr (vi är bara 3p inkl SL). Så för osshade den unika möjligheten med utgångspunkt att man spelar Kai-munk(ar), kanske bara 1-2st som Ensamma Vargen, gjort detta projekt till en unik möjlighet. Nu kan jag inte se att det skulle vara så (någon får gärna berätta).

Jag önskar att jag kände större entusiasm att backa projektet. Med detta kan Magnamund som värld för första gången bli den rollspelsvärld som Magnamund har potential att vara.

Mitt hjärta klappar ändå för ett svenskt projekt som samlar och hedrar Toves arbete, som försöker samla ihop Ensamma Vargen/Magnamund, lägga det med Drakar och Demoner, och skapa en på riktigt relevant plattform för rollspel. Då är det lite tråkigt, som andra varit inne på, att inte få hårdpärm på böckerna.

Jag har två veckor på mig att bestämma mig.

Om jag inte backar, så kanske det till slut beror på att min (och mina spelares) entusiasm för Ensamma Vargen-serien inte är tillräckligt stor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Samtidigt förstår jag att "skaparna" av projektet tänker sig att vi som köper produkten ska får vår nyfikenhet om Magnamund stillad genom att läsa om släkten och annat och genom att spela äventyren, snarare än att använda böckerna som någon Magnamund-encyclopedia (jag vet att de flesta inte vill ha det). Just det här om Magnamunds länder verkar mest vara en kort inledning, än ett djup av material/värld att utforska, av KS-texten att döma.
Det är rätt uppfattat så som texten ser ut idag. Jag sitter och jobbar med en övergripande introduktion till världen, en "ingång" så att säga, som EV-experten August Hahn kommer att jobba vidare på. Det kommer inte att helt "lösa" det du observerar, men hjälpa något.

Det gör jag för att jag inte är någon EV-expert på något sätt, och närmar mig den här texten utifrån att jag inte vet så mycket om världen, och då upptäcker att texten till viss del förutsätter ett grundmurat intresse för Magnamund redan från början. Det vill jag hjälpa till att "öppna upp" så att säga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Jag vill också säga att jag verkligen, verkligen uppskattar all feedback ni ger här, oavsett om det är saker ni gillar eller saker ni inte riktigt gillar. Det hjälper mig att förstå hur vi måste jobba för att förklara vad det är folk backar. Allt är så självklart för oss, men då tappar man lätt perspektivet om hur det ser ut för andra.

Så tack!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Så där! Er feedback och mitt tjat har gett resultat!


Hårdpärm i grundutförande

Vi har fått många frågor om hårdpärm på böckerna, och det är många som väldigt gärna vill ha det. Vi har undersökt alla offerter med lupp, kollat pappersvikter och portokostnader, och nu kan vi meddela att vi skruvat på parametrarna så att vi har utrymme att ge båda böckerna hårdpärm redan i grundutförandet!

Det betyder alltså att när vi når 250 000 så kommer båda böckerna att tryckas med hårdpärm. Vi hoppas att detta kommer att glädja alla som redan backat och även övertyga några som varit tveksamma att backa att det är läge att göra så nu.

Tack för all er feedback och era kommentarer! Det är spännande att se hur det tickar uppåt, och vi känner att vi verkligen är på rätt väg och att detta beslut kommer att ge oss ytterligare skjuts mot målet.

Observera att vi inte kommer att hinna uppdatera stretch goals förrens imorgon, men det är alltså den här nyheten som gäller! Hårdpärm i grundutförandet, helt enkelt.

För Sommerlund och Kai!
@Badmojo
@Big Marco
@verec
@Professor T
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Jag är mest nyfiken på Magnamund. Jag är inte så insatt i Magnamund och jag är inte så sugen på splat-books till DoD (som jag ännu inte provspelat). Det här med att skapa material till Magnamund som kan användas i DoD utanför Magnamund... är ett tveeggat svärd.
För mig som nyfiken storögd tonåring som slukade alla soloäventyr som Ä-spel gav ut (och Fighting Fantasy, och D&D, och...) så var det böckerna om Silverstjärna som öppnade upp Magnamund först, och sedan den ascoola modulen Boken om Magnamund som -verkligen- visade upp Magnamund i sin fulla kraft. Det är så jäkla mycket godis i den boken.

(liksom, jag övertalade min moder att sy upp en Ensamma Vargen-mundering till en av mina Big Jim-dockor, så besatt var jag!)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,724
För mig som nyfiken storögd tonåring som slukade alla soloäventyr [...]
Jag som inte fascinerades på det sättet som tonåring, försöker nu (senast ikväll med "The Jungle of Horrors") att komma ikapp när det gäller Ensamma Vargen och Magnamund. Tyvärr - och det är ju mitt problem - funkar det fortfarande inte riktigt för mig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,724
...för att komplettera mitt förra inlägg... jag är dålig på att läsa romaner, men jag förstår på flera plan varför skönlitterära texter kan vara ett bättre sätt att beskriva en (rollspels)värld än någon slags kvasi-fakta-text.

Sedan jag visste att Dragonlance alls existerade har jag haft någon slags idealiserad bild av Dragonlance. För några år sedan började jag läsa böckerna, och de är ... helt ok (för vad de är). Men jag blir extremt osugen på att spela rollspel i Dragonlance-världen.

När det gäller Ensamma Vargen, så uppskattar jag själva läsningen mindre (än Dragonlance). Men jag känner fortfarande att Magnamund har stor potential som rollspelsvärld. Fast jag ser just nu inte att jag kommer traggla mig igenom Ensamma Vargen-böckerna för "kunna" Magnamund. Så i det avseendet hade jag kunnat drömma om att Kickstartern fokuserade mer på Atlas och Encyclopedia. Det kanske bara är min dumma dröm, en sådan produkt kanske ändå varken skulle tilltala mig eller någon annan mer, i slutändan. Men det hade varit större chans att jag hade backat den.

Jag hoppas kickstartern går i mål, och jag ska följa den, och kanske ger jag den en knuff på slutet om så behövs. För jag gillar kickstartern och Magnamund mer än Ensamma Vargen-böckerna.
 
Top