PROMOTION Ensamma Vargen till DoD

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Jag gissar att målgruppen, som redan är så insatta i Magnamund, att de går igång på att spela Magnamund-specifika släkten och yrken (bortsett från Kai-munk), på platser i Magnamund de redan känner till... är liten.
Nja. Lone Wolf har rätt många följare ute i världen och överlappet mot rollspelare är så klart stort. Och det finns väl inga spel under utgivning nu, om än tre äldre. Men visst, det är internationellt och på engelska, och du menade kanske Sverige (och folk kanske spelar i Magnamund ändå, rollspelare tenderar ju att göra sånt...).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
Kartorna till äventyren ser ju kanon ut! Hoppas de kan ges till spelare utan SL-info också.

När det gäller resten av illustrationerna man sett så tycker jag dock att omslagsmockups och huvudillustrationer ger mer high fantasy-vibbar åt D&D-hållet, där soloböckerna (åtminstone de första) som jag minns dem var mer gritty och Oldhammer; med skitiga hamnstäder, sjaviga figurer som man aldrig visste var man hade dem, och en skadad anti-hjälte som slogs för sitt liv mot mer jordnära faror.

I mitt tycke är grafiken lite för glättig och fokuserad på ”episk strid” mot groteska jättemonster, istället för nostalgi-Ensamma Vargens mer slitna och smutsiga värld där en grupp giaker i bakhåll var ett reellt problem.

Sorry. Lite gubbgnäll i regnet.

PS kanske lägg lite tryck på att spelet även kommer att stödjas med äventyr o regler framgent i Fenix?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Sorry. Lite gubbgnäll i regnet.
Håller med dig generellt att om detta var en del av böckernas charm, utan att bedöma vad rollspelet försöker göra. Men sanningen är ju att EV under genom sin utveckling innehåller båda inslagen i lika hög grad, där senare böcker är mycket mer av det som du kallar "episk strid".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,631
Location
Stockholm
Fast jag ser just nu inte att jag kommer traggla mig igenom Ensamma Vargen-böckerna för "kunna" Magnamund. Så i det avseendet hade jag kunnat drömma om att Kickstartern fokuserade mer på Atlas och Encyclopedia. Det kanske bara är min dumma dröm, en sådan produkt kanske ändå varken skulle tilltala mig eller någon annan mer, i slutändan. Men det hade varit större chans att jag hade backat den.
Jag skulle älska ett Magnamund-atlas! Och ett uppslagsverk om världen. Så du är inte ensam om sådana drömmar, det lovar jag!

Mitt lilla bidrag kommer att bli att styra upp texten så att Magnamund förklaras tydligt för någon som inte har superkoll. Jag har gjort en uppdatering på Kickstartern med en kortkort introduktion till världen, med lite kartor.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,597
Location
Maastricht
Jag skulle älska ett Magnamund-atlas! Och ett uppslagsverk om världen. Så du är inte ensam om sådana drömmar, det lovar jag!

Mitt lilla bidrag kommer att bli att styra upp texten så att Magnamund förklaras tydligt för någon som inte har superkoll. Jag har gjort en uppdatering på Kickstartern med en kortkort introduktion till världen, med lite kartor.
Uppdatering gjorde mig enormt spelsugen!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
Uppdatering gjorde mig enormt spelsugen!
Precis. Jag skulle som första projekt lätt lira med soloböckerna (1-3) som utgångspunkt för minikampanj (förutsatt att ingen spelare minns dem allt för noga). Alla startar som noviser vid klostret. DoD23 raw, så stryker man med så gör man det (och då kan man välja andra släkten/yrken).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,597
Location
Maastricht
Precis. Jag skulle som första projekt lätt lira med soloböckerna (1-3) som utgångspunkt för minikampanj (förutsatt att ingen spelare minns dem allt för noga). Alla startar som noviser vid klostret. DoD23 raw, så stryker man med så gör man det (och då kan man välja andra släkten/yrken).
Jag hade faktiskt samma idé! Lade därför till alla soloäventyr som add-on.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Det enda tips jag skulle vilja komma med i nuläget är att öppna upp tillköpskampanjen från Michael och Gunilla omgående - tror absolut kampanjen kommer passera 300K, men att det kommer finnas för kort tid för backare reagera på och lägga till den - då blir det inget som bidrar till till töjmål, utan ett bonusinköp i typ pledgemanagern. Det vore en miss för kampanjens mål och tråkigt för backarna + troligtvis lägre upplaga av den tredje boken.

https://www.kicktraq.com/projects/1...gen-aventyr-i-magnamund/#chart-exp-projection - denna är givetvis inte vetenskaplig, men brukar ge en hyfsad indikation på hur kampanjen förväntas utecklas. Man ser tydligt era ansträgningar senaste dagarna haft en effekt på öka upp kurvan, men om 300k nås sista dagarna så är det för sent i mitt tycke.

Det finns ett verktyg till (trend curve), men den finner jag i regel inte alls lika pålitlig.
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,963
Location
Sandukar
Lite gnällkeps på - men "mörkermästarna" är ett klart nedköp från "mörkerherrarna" (från originalets Darklords). Känns mycket mindre mäktigt, farligt och coolt. De är ju odödliga guda-avatarer, i samma klass som typ Sauron. Det kanske bara är jag, men det stack ut rejält. Hursomhelst kommer de alltid att vara mörkerherrar för mig! :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,631
Location
Stockholm
+ ta lite grafisk inspiration från The Art of Gary Chalk, som samlar alla illustrationer från Ev 1-8 (om de inte finns i nuvarande soloutgåvor?).
Tyvärr något dålig papperskvalitet/tryck.
Bildsökte, och alltså, de bilderna är ju helt fantastiska!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
I och med att 80% redan är skrivet och illustrationer är på plats, och ett bra gäng ombord, hoppas jag på en riktigt snabb fas innan leverans (dvs tom innan september 25)

Apropå Kickstarters i tid:
Föredömligt hanterat av framförallt Fria Ligan @TomasFriaLigan , Dunderdagar @Klaatu och Letho @Äventyr , Gloomshire @robinsuu som alla levererade sina kickstartade regler/äventyr till DoD23 i tid (med kvalitet!).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
Finns säkert redogjort någonstans, men visst är fokus (mest detaljerat, flest äventyr etc) på Sommerlund o Durenor samt närliggande områden?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Finns säkert redogjort någonstans, men visst är fokus (mest detaljerat, flest äventyr etc) på Sommerlund o Durenor samt närliggande områden?
Ja, gissningsvis (gränsande till säkerhet) eftersom äventyren huvudsakligen är omarbetade dito till Åskfågelns EV-rollspel.
 
Top