Re: Kommentarer om EDD:s regelsystem
"
Jovisst, men för mig är det en viss skillnad mellan kunskap och intelligens. Visst, intelligens kan göra det lättare att ta till sig ny kunskap, men intelligens innebär inte per automatik att man är lärd."
Medhåll på allt.. Du nämner till och med själv min anledning till varför Områdeskännedom ska vara ett intelligensslag.. Jag gillar inte ordet Intelligens, utan jag har döpt om det så att inga direkt tolkningar på
själva ordet kan förekomma.. Kom ihåg att grundegenskaperna trots allt
är abstrakta och innehåller vääldigt mycket.. Intelligens innehåller inlärning såsom minne och båda tycker jag är viktig för att komma ihåg ett område..
Hehe.. Jag kollade på mina färdighetsbeskrivningar och såg att lågt FV i Geografi där endast sträcker sig till lokalkännedom.. Då är ju problemet löst.. Man slipper slå för intelligens, utan kan direkt se på färdigheten om man kan det eller inte.. Jag älskar när jag glömmer bort mina egna smarta lösningar..
"
Dessutom så ser jag inte riktigt vad det är som gör att en färdighet kan ersättas med ett grundegenskapsslag. Är det den låga kostnaden?"
Uppgiften, enligt min mening.. Om jag vet med mig själv att jag kan lösa det utan kunskap så tillåter jag ett grundegenskapsslag istället.. Grundegenskaperna har ju värden, precis som färdigheterna så varför inte använda dem? Annars blir ju de "rätt menlösa" (inte helt sant, då de förklarar hur rollpersonen är)..
"
Men skulle jag ändra reglerna runt det här, så lutar jag mer åt att ge intelligenta individer mer bakgrundsspoäng att spendera på färdigheter som relaterar till intelligens. Smidiga individer mer bakgrundspoäng att spendera på smi-baserade färdigheter etc."
Smart.. Riktigt smart.. Ska tänka lite på det där.. *lägger in citatet bland sina anteckningar*
Efter att ha tänkte lite på det (korrekturläsningen tog bortåt 40 minuter, så jag hann att tänka emellan).. Det är lite så DoD6:s system
borde ha varit.. Istället för att räkna ihop alla grundegenskaper (som STO - Urrrk!) och se hur många färdighetspoäng man får, så borde man ha löst det genom ditt sätt som är
mycket smartare.. Antingen det, eller haft ändrade kostnader för färdigheter beroende på grundegenskapens värde..
"
Mjae... Jag hänvisar lite till mitt tidigare resonemang om skillnaden mellan kunskap och intelligens."
Fast intelligens innefattar även klurighet och förmågan att se hur en uppgift ska lösas.. För att ta ett dåligt exempel.. Sarah Connor i Terminator använder första förband för första gången och enligt soldaten från framtiden så lyckas hon bra.. Jag ville ha med lite av det i mitt system.. Att bara har BC i chans för att lägga ett förband tycker jag är för lite.. Återigen, en tolkningsfråga..
"
...förrbinda blödande sår /.../, det känns som något som man faktiskt kan lära sig och bli bättre på även om man inte är så intellektuellt framstående."
Sant.. Ge erfpoängen till Läkekonst för det lyckade intelligensslaget, då.. Enligt mina nivåbeskrivningar i färdigheten så krävs det endast ett lågt FV i färdigheten Läkekonst för att kunna lägga förband.. Varför jag tar upp mina egna husregler hela tiden är för att jag vill visa att det
går att ha generella färdigheter.. EDD stödjer ju inte det på lika bra sätt.. Därför fick jag skriva om allting..
"
Brrr... Nä, men det kan du ju inte mena. Är man utslagen lever man ju och kan vårdas. Det kan ju inte tolkas som död."
Nja, kan erkänna jag överdrev lite.. Fast jag skrev "kan tolkas", inte "bör tolkas".. Om man får en fet skada på 11 skadepoäng så
kan man anta att det blir ett härlig sår av det som blöder rätt ymnigt.. Personen borde förblöda efter en liten stund (även om det inte finns regler för detta)... Och "oskadliggjord" innebär att personen inte kan försvara sig (med 0 i KP så kunde man endast släpa sig, har jag för mig).. Det innebär att dennes motståndare kan göra en "nådastöt" för att avrätta denne efter striden är klar och för att snabba upp det hela eller variera sitt beskrivande så
kan spelledaren tycka att 0 i KP på mindre viktiga personer är halshuggning eller annan fatal skada..
Har du några åsikter mot det, så vill jag bara säga att
jag tycker så och tolkar det så.. Tänkte påpeka det i förväg, om du skulle undra varför jag inte kommer ta upp den här frågan igen..
"
Förvisso, men jag ville belysa några av de delar som jag tyckte var positiva med detaljerade skador i EDD."
Jo, och jag håller med dig om fördelarna.. Jag ville bara jämföra det med att man kan få fram precis samma saker i andra BRP-rollspel som endast använder total KP.. Som
Eksem säger.. Det är en komplixitet som inte tillför något.. Behöver någon påpeka det igen för dig?
Jag var för dålig på att förklara hur jag menade i förra inlägget, så jag tar på mig varför du inte förstod..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som egentligen vill flytta in några deltrådar på DoD-forumet (och som sparar ner hela tråden på hårddisken)