Arvid
Warrior
Jag undrar vad ni andra tycker om Eons magisystem?
Personligen så gillar jag stora delar av det, kanske min favorit av de rollspel jag prövat men samtidigt så tycker jag att det finns vissa nackdelar. Den stora fördelen är att det är väldigt flexibelt, det går enkelt att utforma det mesta som du vill, och det är inte alls inskränkt. Att det är realistiskt är dessutom väldigt bra enligt mig.
Själva nackdelen tycker jag ligger i den väldiga avsaknaden av mystik. I och för sig så fungerar mystikdelen bra medan man spelar, hade det varit en spelare som inte alls kunde magireglerna så skulle han nog inte tycka så mycket illa om mystiken i dem. Jag tror snarare att problemet (framför allt hos spelarna) finns för att spelarna vet väldigt mycket om hur magin fungerar.
En enkel åtgärd som jag skulle vilja se i en ny magibok (nekromanti kan säkert bli lite av en sådan) är ett hemlighetskapitel där saker som väldigt okända besvärjelser (eller snarare effekter) finns. Andra saker som symbolisk magi, vissa magiförmågor, och böcker av svartkonstnärer skulle kunna ingå i ett sådant kapitel. Även astrologi (som visserligen finns i Legender och Hemligheter), jag skulle även föredra att spådom fanns där.
Man skulle ju kunna undgå genom att säga att "inget säger att spelarna måste läsa allt", men det kommer de flesta att göra ändå. Jag skulle helst inte vilja att speciellt en av mina spelare läst boken.
Meningen med inlägget är dock inte att kritisera magisystemet, jag tycker att det är väldigt bra.
Så frågan är alltså:
Vad tycker ni om magisystemet och då framför allt mystiken i det? Har ni över huvud taget några problem med den?
Personligen så gillar jag stora delar av det, kanske min favorit av de rollspel jag prövat men samtidigt så tycker jag att det finns vissa nackdelar. Den stora fördelen är att det är väldigt flexibelt, det går enkelt att utforma det mesta som du vill, och det är inte alls inskränkt. Att det är realistiskt är dessutom väldigt bra enligt mig.
Själva nackdelen tycker jag ligger i den väldiga avsaknaden av mystik. I och för sig så fungerar mystikdelen bra medan man spelar, hade det varit en spelare som inte alls kunde magireglerna så skulle han nog inte tycka så mycket illa om mystiken i dem. Jag tror snarare att problemet (framför allt hos spelarna) finns för att spelarna vet väldigt mycket om hur magin fungerar.
En enkel åtgärd som jag skulle vilja se i en ny magibok (nekromanti kan säkert bli lite av en sådan) är ett hemlighetskapitel där saker som väldigt okända besvärjelser (eller snarare effekter) finns. Andra saker som symbolisk magi, vissa magiförmågor, och böcker av svartkonstnärer skulle kunna ingå i ett sådant kapitel. Även astrologi (som visserligen finns i Legender och Hemligheter), jag skulle även föredra att spådom fanns där.
Man skulle ju kunna undgå genom att säga att "inget säger att spelarna måste läsa allt", men det kommer de flesta att göra ändå. Jag skulle helst inte vilja att speciellt en av mina spelare läst boken.
Meningen med inlägget är dock inte att kritisera magisystemet, jag tycker att det är väldigt bra.
Så frågan är alltså:
Vad tycker ni om magisystemet och då framför allt mystiken i det? Har ni över huvud taget några problem med den?