Re: Episod II - Sagan fortsätter... nedåt.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Förr reagerade folk på att sf-filmer befolkades av modeller och latexmasker, nu klagar de på datoreffekter. Grejen är dock att man inte kommer undan behovet av special effekter, eftersom sakerna som skall visas på film inte existerar i verkligheten /../ Speciellt datoreffekter som föreställer något som inte finns/fungerar i verkligheten kommer alltid att kritiseras för att de ser ut som datoreffekter
<hr></blockquote>
Nej, problemet är inte effekterna i sig, utan det faktum att de överbegagnas. Jag kritiserar inte filmen för att effekter används utan för den skala jag tycker de används i.
Som du skriver så måste effekter användas för att det som iscensätts inte existerar i verkligheten och precis som du även nämner så är det sällan dessa effekter fullt igenom ser ut som någonting annat än effekter.
Jag anser inte på något sätt att modeller och latexmasker skulle vara mer 'äkta' eller ett bättre alternativ. Det verkar dock ha funnits ett positiv element med i leken då denna typ av specialeffekter använts; det faktum att de var klumpigare och dyrare och därmed användes med omsorg. Effekter nyttjades till det som krävde deras inverkan.
Naturligtvis innebar detta att mycket utav vad som önskades skapas inte kunde åstadkommas och visioner fick anpassas efter tekniken istället för tvärtom. De ursprungliga SW-filmerna tycker jag är utmärkta exempel på när visionen kringgått de tekniska svårigheterna genom finurliga lösningar.
Nu finns dock datortekniken, som gör mycket av det tidigare omöjliga möjligt. Men min poäng är att bara för att det nu är möjligt är det inte säkert att det är lämligt att skapa vissa effekter. Allting som kan göras måste inte allt och bör inte alltid göras.
Att fylla närmast varenda bildruta med specialeffekter, effekter som du själv säger oftare som regel än undantag ser ut som just specialeffekter, just för att använda de tycker jag är fel. Jag tycker det enbart blir störande att bevittna denna maxade effekthandtralla, där statist efter statist, miljö efter miljö och scen efter scen utgörs utav datafigurer (notera att det inte just är i datoranimationstekniken felet ligger, jag hade inte uppskattat om ett oförklarligt överanvändade av latexmasker och plastmodeller nyttjats heller...). Det blir som att bevittna Roger Rabbit-filmen, med det undantaget att denna drog nytta utav det faktum att figurerna kom från olika världar istället för att försöka sätta de samman som konstlade gelikar.
Du tycker inte att det stjälper filmen, tyvärr gör jag det... /images/icons/frown.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det är inte fel att en cyberpunkaktig miljö existerar i sw-universat, men det är fel att visa den? Det är fel att introducera den vid ett, faktiskt, lämpligt tillfälle?
<hr></blockquote>
Naturligtvis ska cyberpunkmiljöer få existera och visas, men våra meningar skiljer sig i om det var ett lämpligt tillfälle eller ej.
Jag är medveten om att det är en jakt varvid en lönnmördare, med förståelig tillhörighet i de mindre välrenoverade och ansedda kvarteren, är inblandad. Visst, karaktären skulle förvisso kunna härröra från denna typ av miljö, men jag tycker inte scenen; den farsartade jakten, överensstämmer med det omgivningen uppvisar...
Jag är kanske lite för överanmärkande och överklagande, men det är otrevlig vana jag har när jag sett en film jag inte gillat... /images/icons/devil.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Hm. Om du är så medveten om dina utalandens subjektivitet, varför bryr du dig om att fortsätta skriva?
<hr></blockquote>
Jag är en energiknippe sinnesintryck som alla andra och är på inga sätt så fareseisk att jag skulle försöka få mina åsikter att på något sätt vara objektiva.
Jag tänkte lämna mina synpunkter (som väl alltid är subjektiva?) på en aktuell fantasyfilm, få lite kommentarer på mina åsikter och även möta andras. Man lär sig aldrig så mycket om vad man själv tycker som när man prövar sina åsikter mot andras.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det relevanta är väl om Yoda _borde_ slåss som en dåre i denna film. Om där är svaret uppenbarligen ja. Det är bara att acceptera.
<hr></blockquote>
Huruvida svaret uppenbart är ja är jag inte lika säker på, men att det är den frågan som är relevant är jag helt med på. Och visst, jag accepterar att Yoda slogs på det vis han gjorde, även fast jag inte uppskattade det.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det är förbenat svårt att inte vara övertydligt när publiken vet exakt vad som kommer att hända i framtiden. Faktum är att det är omöjligt.
<hr></blockquote>
Måhända är det svårt, men det är väl inte en orsak att inte försöka?
IMHO var Jar Jar's korta medverkan i filmen ett av de största lyften just därför att det medförde ett sådant "Aha, det var så!" som det ju är bäddat för då publiken vet slutet och de grova dragen i det som berättas, men kanske inte alltid har svar på alla Hur?-frågor...
Vilket tidigare diskuterats skulle ju en antisidious-Dooku vara ett exempel på en liknande twist som skulle ge mer 'djup' till berättelsen och göra den intressantare för den som redan vet slutet.
/[color:4682b4]Synvilla</font color=4682b4>
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Förr reagerade folk på att sf-filmer befolkades av modeller och latexmasker, nu klagar de på datoreffekter. Grejen är dock att man inte kommer undan behovet av special effekter, eftersom sakerna som skall visas på film inte existerar i verkligheten /../ Speciellt datoreffekter som föreställer något som inte finns/fungerar i verkligheten kommer alltid att kritiseras för att de ser ut som datoreffekter
<hr></blockquote>
Nej, problemet är inte effekterna i sig, utan det faktum att de överbegagnas. Jag kritiserar inte filmen för att effekter används utan för den skala jag tycker de används i.
Som du skriver så måste effekter användas för att det som iscensätts inte existerar i verkligheten och precis som du även nämner så är det sällan dessa effekter fullt igenom ser ut som någonting annat än effekter.
Jag anser inte på något sätt att modeller och latexmasker skulle vara mer 'äkta' eller ett bättre alternativ. Det verkar dock ha funnits ett positiv element med i leken då denna typ av specialeffekter använts; det faktum att de var klumpigare och dyrare och därmed användes med omsorg. Effekter nyttjades till det som krävde deras inverkan.
Naturligtvis innebar detta att mycket utav vad som önskades skapas inte kunde åstadkommas och visioner fick anpassas efter tekniken istället för tvärtom. De ursprungliga SW-filmerna tycker jag är utmärkta exempel på när visionen kringgått de tekniska svårigheterna genom finurliga lösningar.
Nu finns dock datortekniken, som gör mycket av det tidigare omöjliga möjligt. Men min poäng är att bara för att det nu är möjligt är det inte säkert att det är lämligt att skapa vissa effekter. Allting som kan göras måste inte allt och bör inte alltid göras.
Att fylla närmast varenda bildruta med specialeffekter, effekter som du själv säger oftare som regel än undantag ser ut som just specialeffekter, just för att använda de tycker jag är fel. Jag tycker det enbart blir störande att bevittna denna maxade effekthandtralla, där statist efter statist, miljö efter miljö och scen efter scen utgörs utav datafigurer (notera att det inte just är i datoranimationstekniken felet ligger, jag hade inte uppskattat om ett oförklarligt överanvändade av latexmasker och plastmodeller nyttjats heller...). Det blir som att bevittna Roger Rabbit-filmen, med det undantaget att denna drog nytta utav det faktum att figurerna kom från olika världar istället för att försöka sätta de samman som konstlade gelikar.
Du tycker inte att det stjälper filmen, tyvärr gör jag det... /images/icons/frown.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det är inte fel att en cyberpunkaktig miljö existerar i sw-universat, men det är fel att visa den? Det är fel att introducera den vid ett, faktiskt, lämpligt tillfälle?
<hr></blockquote>
Naturligtvis ska cyberpunkmiljöer få existera och visas, men våra meningar skiljer sig i om det var ett lämpligt tillfälle eller ej.
Jag är medveten om att det är en jakt varvid en lönnmördare, med förståelig tillhörighet i de mindre välrenoverade och ansedda kvarteren, är inblandad. Visst, karaktären skulle förvisso kunna härröra från denna typ av miljö, men jag tycker inte scenen; den farsartade jakten, överensstämmer med det omgivningen uppvisar...
Jag är kanske lite för överanmärkande och överklagande, men det är otrevlig vana jag har när jag sett en film jag inte gillat... /images/icons/devil.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Hm. Om du är så medveten om dina utalandens subjektivitet, varför bryr du dig om att fortsätta skriva?
<hr></blockquote>
Jag är en energiknippe sinnesintryck som alla andra och är på inga sätt så fareseisk att jag skulle försöka få mina åsikter att på något sätt vara objektiva.
Jag tänkte lämna mina synpunkter (som väl alltid är subjektiva?) på en aktuell fantasyfilm, få lite kommentarer på mina åsikter och även möta andras. Man lär sig aldrig så mycket om vad man själv tycker som när man prövar sina åsikter mot andras.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det relevanta är väl om Yoda _borde_ slåss som en dåre i denna film. Om där är svaret uppenbarligen ja. Det är bara att acceptera.
<hr></blockquote>
Huruvida svaret uppenbart är ja är jag inte lika säker på, men att det är den frågan som är relevant är jag helt med på. Och visst, jag accepterar att Yoda slogs på det vis han gjorde, även fast jag inte uppskattade det.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det är förbenat svårt att inte vara övertydligt när publiken vet exakt vad som kommer att hända i framtiden. Faktum är att det är omöjligt.
<hr></blockquote>
Måhända är det svårt, men det är väl inte en orsak att inte försöka?
IMHO var Jar Jar's korta medverkan i filmen ett av de största lyften just därför att det medförde ett sådant "Aha, det var så!" som det ju är bäddat för då publiken vet slutet och de grova dragen i det som berättas, men kanske inte alltid har svar på alla Hur?-frågor...
Vilket tidigare diskuterats skulle ju en antisidious-Dooku vara ett exempel på en liknande twist som skulle ge mer 'djup' till berättelsen och göra den intressantare för den som redan vet slutet.
/[color:4682b4]Synvilla</font color=4682b4>