Re: Musikaler
Precis. Det är väl en sak med snobbar /images/icons/wink.gif och surbullar /images/icons/wink.gifsom Ymir nedan, som inte gillar kioskvältande genrefilmer, klagar på musikaler. Det är en annan sak när normalkonsumenter gör det.
En fundamental skillnad tror jag är att nuförtiden skall film se verklig ut. Skitsamma om personskildring etc inte stämmer eller så, men i dessa CGI-dagar förutsätter vi att vi skall bli lurade av allt som händer på bio, och blir vi inte lurade så är det skräp, liksom.
Stephen King, av alla människor, pratar om den första versionen av Cat People i sin bok Dödsdansen (som handlar om skräckgenren på film och i böcker), och påpekar att en scen i den inte alls funkar i dag. Man klipper mellan hjältinnan och en panter som smyger sig på något, och först mot slutet ser man att de bägge scenerna utspelas på två olika ställen. Emellertid gör den tidens filmteknik att det är ganska uppenbart att scenerna är filmade på två olika ställen. Ajöss spänning.
Men när filmen GJORDES, då var alla vana att koppla bort det där. När Shakespeare skrev sina pjäser (OK, namedropping) då var rekvistia och sceneri minimala - man klippte in dem själva. Det var fullt naturligt att en person vänder sig till publiken och talar med den - man var införstådd med att det händer i teatern, det är inte verklighet.
Nuförtiden är film (lyckligtvis inte teater, men tyvärr mycket av den teater som folk faktiskt går och ser frivilligt) inställd på att visa Verkligheten, även om det är en påhittad verklighet i en galax långt långt borta. Och i Verkligheten, inte ens i en fjärran galax, uttrycker sig folk i sång och dans.
Suck. Allt är säkert modernismens fel, eller något...
Den enda gång man brukar få musikal på bio nuförtiden är när Di$ney kommer ut med något nytt, och fastän jag är ett Disney-fan långt ute ur garderoben skulle jag föredra lite mer levande musikaler, och lite fler musikaler som riktar sig till lite äldre människor.
Så Moulin Rouge var förra årets bästa film, inklusive alla filmer jag inte sett, såvida det inte finns några musikaler jag missat.
Nightowl, som en gång planerade ett, öh, systemlöst äventyr (jo, jag vet att jag i teorin inte gillar systemlösa äventyr, men teori skiter jag i när det gäller att ha kul) som var 'Disney takes Cthulhu', med möss a la Bernard och Bianca som får reda på saker Mice Was Not Meant To Know. Idén var i alla fall avsedd för ett konventsäventyr, och om någon spelare faktiskt ställde sig upp och sjöng med i sångerna (jag tänkte göra tre stycken) så skulle de liksom ha garanterat en plats på prispallen.
PS: Jag känner liksom på mig att Rosen kommer att säga nåt om Bollywood här. Det får han väl. DS.