Hur pass erfarna är rollpersoner egentligen?
Hörde om en spelsession i DoD som några av mina vänner hade kört och en av spelarna gjorde en magiker. Runt 70 år och troligen välbevandrad genom livet. Men detta återspeglades inte på färdigheterna och de värden som magikern borde ha haft. Dvs på pappret var magikern en nybörjare.
Nu vet jag inte om DoD v6 har justerat detta fenomen men det gäller inte bara DoD utan i princip alla rollspel. Rollpersonerna är nollor och inte erfarna yrkesmän. Visserligen kan man tillföra en mängd "erfarenhetspoäng" eller låta rollpersonerna börja på level 10 från början för att få en mer yrkesproffesionell karaktär men varför är inte detta i de flesta regler redan gjort från början?
Nu kan ju även jag inse att man inte ska skapa hjältar från början och att det är till viss del kampanjens uppbyggnad som styr skapandet av rollpersoner. Dvs att man kanske vill köra med unga rollpersoner som upptäcker en ny värld efter hand...
Några synpunkter?
Hörde om en spelsession i DoD som några av mina vänner hade kört och en av spelarna gjorde en magiker. Runt 70 år och troligen välbevandrad genom livet. Men detta återspeglades inte på färdigheterna och de värden som magikern borde ha haft. Dvs på pappret var magikern en nybörjare.
Nu vet jag inte om DoD v6 har justerat detta fenomen men det gäller inte bara DoD utan i princip alla rollspel. Rollpersonerna är nollor och inte erfarna yrkesmän. Visserligen kan man tillföra en mängd "erfarenhetspoäng" eller låta rollpersonerna börja på level 10 från början för att få en mer yrkesproffesionell karaktär men varför är inte detta i de flesta regler redan gjort från början?
Nu kan ju även jag inse att man inte ska skapa hjältar från början och att det är till viss del kampanjens uppbyggnad som styr skapandet av rollpersoner. Dvs att man kanske vill köra med unga rollpersoner som upptäcker en ny värld efter hand...
Några synpunkter?