Re: Monopol?
Samma sak gäller för övrigt en klase andra yrkesofficerare i särskild tjänst som jag känner, inklusive flygförare, helikopterförare och yrkesofficerare.
Prova att kalla en pilot för förare så att de hör det så spricker den lugna och sansade fasaden. Tro mig, min farsa är pilot och han har många vänner inom samma yrke och det finns inte mycket de hatar mer än att bli kallade förare.
Kanhända det finns normalt folk också, men det finns också en hel del stridisar som har gjort de uppräknade nackdelarna till något heligt.
Även om man inte tar så Hollywood-klichéiga soldatnackdelar så ska man ändå konstatera att GURPS Special Ops likförbannat rekommenderar 300 poäng plus en rätt stor klase nackdelar rätt långt överskridande 40-poängsgränsen för nackdelar.
Dels har jag för mig att det är en optional-greja om man vill ha mer action. Har dock inte Special Ops inom räckhåll, så jag kan ha fel. I vilket fall så ska man ju ta hänsyn till att de trupper som SpecOps handlar om är elittrupper, stenhårt tränade. Man kan inte begära att de ska passa inom mallen för vanligt folk.
Det sagt, så tycker jag att det går utmärkt att göra en vettig Delta, SEAL, SAS, GSG9 eller liknande på 100 poäng om man spenderar dem vettigt. Enda problemet är att man kanske får dra ner lite på allmänbildningen, men lägg på 15-20 poäng och det är en fullt användbar karaktär.
Vilket är anledningen till att jag har byggt Västmark som jag har: spelaren bestämmer vad han vill spela (med spelledarens godkännande, förstås). Spelledaren sätter en yttre gräns utefter vad som är rimligt efter rollpersonen: så här mycket får spelaren bygga rollperson. Inom den gränsen får han bygga nästan vad han vill. Då kan spelaren koncentrera sig på att bygga en rimlig och trovärdig rollperson, utan att behöva minmaxa för att få vettiga värden.
Ungefär så hanterar jag det i GURPS. Oftast sätter jag dessutom in avstämningspunkter i karaktärsskapandet, så att spelaren måste kolla med mig efter att grundegenskaperna är satta, efter att fördelar/nackdelar är satta och efter att färdigheter är satta. På så sätt är vi oftast överens hela vägen.
Man kan likna det vid vilket annat projekt som helst, faktiskt: gör man en vettig tids- och resursuppskattning på ett rimligt projekt så får man i allmänhet en vettig budget och resurser för att klara projektet inom ramarna. Lite tvingas man säker bolla med budget och resurser inom ramarna för att ha råd, men det hör bara till.
Nej, så går det inte alls till. Man dubblar tiden eftersom man vet att det kommer att bantas. Sedan väger ekonomifolket in att man inte vat vad konkurrenterna kommer att offerera, att det är ett strategiskt viktigt projekt, att man kan använda tidigare utvecklade produkter (som om de visste ett skit om sånt), att det är ett viktigt projekt, att man nog inte behöver säkerhetsmarginaler, att konkurrenterna inte får få jobbet, att man kan sätta in några nyutexaminerade som hjälp, att det är ett viktigt projekt och så vidare, och slutligen hamnar man på en fjärdedel av den tid som verkligen behövs. I bästa fall. Sedan porrsurfar medarbetarna bort tre fjärdedelar av den tid man verkligen fick...