Re: Idel hälsomat gör kaniner
"Med andra ord, fotbollsspelare som faktiskt försöker göra mål är helt fel ute - de borde istället bara lattja med bollen, så skulle de trivas mycket bättre med fotboll."
Well, något som brukar bli effekten av EP är just att det "lattjas" för mycket... "Jag använder Matlagning och Mutar vakterna med kakor och använder Bluff så de inte märker att jag har spetsat dem med egentillverkat Gift som jag har Köpslått om efter att ha använt Undre Världen och sedan binder jag dem med Knop:ar och sedan Klättrar jag upp över muren."
"Klättra?, men vakterna är ju utslagna?"
"Mnja, men det kan ju finnas fällor. Förresten jag ställer mig och Fiskar i vallgraven för att se om den är full med något äckligt..."
---
"Det finns en del av oss som vill ha lite spel också."
Jag vill faktiskt också ha lite spel ibland. Jag förstår bara inte varför man skall ha en belöning som medför att man varken kan spela som en fullvuxen rollperson från start eller som gör att ens rollperson blir slätstruken och förlorar sin särart.
Rollpersoner är roligare om de får ha både tillgångar och tillkortakommanden.
"Alla rollspel är inte som GURPS, där nackdelar kan köpas bort."
Alla brister är inte "nackdelar". Det kan också handla om att ha ett lågt värde på Klättra, Hoppa och Finna Dolda Ting, vilket snabbt sopas bort om man tillåter att rollpersonerna kan bli "bättre". (Alla som spelat Expert dagligen under ett par veckors tid märker hur otroligt fort det går innan rollpersonerna blir sanslöst mäktiga)
"Tja, jag tror ju inte att jag har nått mitt kompetenstak än heller. Jag tror inte heller att jag någonsin kommer att nå det. För min del känns det som att jag utvecklas = lär mig nya saker = får mer EP (till skillnad från förändras = skyfflar om EP från ett ställe till ett annat)."
Åh, lyllos dig. Tänk att aldrig glömma något man lärt sig i hela ens liv! Wow, vilken dröm det hade varit! Tänk, för drygt tio år sedan kunde jag lira lite tvärflöjt, men det är helt borta idag. Inte så konstigt, den tid jag behövde för att hålla mitt tvärflöjtsspelande vid liv (jag blev inte nämnvärt bättre efter Blinka Lilla Stjärna) har ju idag ersatts med andra aktiviteter. Jag skulle aldrig, inte en chans i världen, kunna hålla alla mina kunskaper vid liv, å då är jag ändå en rätt obildad person.
Det jag gör blir jag bättre på, medan jag glömmer bort resten. Det låter fantastiskt att inte skyffla EP fram och tillbaka, utan behålla dem och på köpet kunna skaffa nya! Är du säker på att du inte har blivit biten av en radioaktiv spindel?
Jag känner nog att jag rätt nyligen har nått mitt kompetenstak, generellt sett. Ingen fara, jag har ju fortfarande mycket kvar att lära om illustration och reklamarbete, och jag tycker inte det gör så mycket om jag rensar ut mina minnen av tvärflöjtsspel och diverse annat på vägen.
Dock, ibland märks det att hårddisken har rensats. Jag satt för ett tag sedan i en diskussion om Liftarens Guide Till Galaxen, och det slog mig hur mycket jag hade glömt. Inte bara om den boken, utan om en massa andra saker också. De sociala färdigheterna har fått minus, medan jag blivit bättre på ASP-programmering. Där ser man hur FV-skyffling kan fungera i praktiken. Om jag skulle ha spelat tvärflöjt och läst gamla böcker hela dagarna skulle jag hållt minnet vid liv, men inte haft tid att programmera ASP.
"Men trots allt, efter en schysst middag så är det få saker som sitter så fint som en fin jordgubbssorbet"
Vi brukar faktiskt varva rollspelandet med lite Talisman och Munchkin. Jag håller nämligen isär efterrätten och middagen, det blir nämligen inte så aptitligt om man försöker pressa in glassen och några gelehallon direkt i köttfärslimpan.
/Rising