Äsch, nu överdriver du Rising.
Hmm, jag hade tänkt börja berätta om hur EP visst fungerar, och hur det är väldigt individuellt - Vi hade inga problem, och även kul med systemet.. Men sedan ser jag:
Ju töntigare spel, ju fler specialregler måste man tillämpa angående bakgrundspoängen.
(Därmed inte sagt att "töntigt" automatiskt betyder "dåligt")
Så då antar jag att du inte ALLS vill utrota EP, bara ha ett spel som passar dig. Okej, vi kör på det.
Jag tycker att erfarenhetspoäng fyller en funktion, både ur historievinkel och realismvinkel. Visst, att man bara skulle bli bättre och bättre och bättre och bättre, både på grundegenskaper och färdigheter, är rätt absurt och tråkigt. Jag kan köpa att man är bra på olika saker vid olika tidpunkter i livet, men jag tycker att det är för kategoriserande att säga att man fyller sin hårddisk och att summan av färdighetsvärden måste vara konstant, och liknande.
Om vi nödvändigtvis ska snacka om minnes och färdighetskapacitet så vill jag ha bättre underlag än dina egna erfarenheter, som jag inte känner igen mig i.
Nå, som jag ser det så blir man bara erfarnare och erfarnare, även om man kan vara i lite dålig form, men det
minns väl du.
Jag VILL att gamla ska vara erfarna. Det känns rätt, både trovärdigmässigt och dramatikmässigt. Mognad och uppväxt, du vet. Men sedan så utgår jag ju alltid från utveckling, och tycker att jag har utvecklats istället för stagnerat hittills..
(Å andra sidan är jag fortfarande ung.)
Äldre människor respekteras för sin erfarenhet, och de är säkra på sina saker, om än inte så up to date.
Den gamle tjuven med hög erfarenhet på "Undre världen" men låg form kanske inte har hängt med så bra i tiden, men han kan fortfarande alla gamla tricks, han har fortfarande känslan. Om någon bara drar med sig honom från hans pensionatgömställe på vinden och pekar på vad han ska göra så kommer han att le och den gamla glimten kommer flamma upp i ögonen igen. Eller något. (Här referar jag till länken ovan.)
Utveckling är något som ger dimension till spelandet säger du. Både framåt och åt sidan, säger jag. Rollpersoner kan förändras, men de kan också verkligen BLI bättre på erfarenhetsområdet, och det ger bara trovärdighet, djup och dimension åt spelandet ifall deras värden reflekterar det som enligt mig händer i verkligheten.
Behåll erfarenhet och lägg till något för att mäta hur bra form man är i. Det är så jag vill ha det. Nu har jag nog varit övertydlig, och sagt till dig saker du kan hålla med om, eller redan vet, men jag vill vara tydlig.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Men sedan är det här med att erhålla erfarenhetspoäng, som jag antar du tycker är det värsta.. Vet inte riktigt vad jag ska svara där.
I ett rollspel där rollpersonerna är hjältar så borde de också bli bättre hjältar av att göra hjältedåd, det vill säga faktiska handlingar istället för träning. (Tärning istället för träning, hi hi..) Hälften av erfarenheten är hjälterfarenhet. Det har jag inget problem med, det låter faktiskt trovärdigt utifrån spelets känsla. Sedan kanske man inte vill spela hjältar i DoD, och sedan kanske man kan tillåta fler EP från början, och tona upp träning.. Nåja.
I ett rollspel där rollpersonerna är personer med mål och drivkrafter så skulle erfarenheten ges när man uppnår mål: Hämnas min syster och utvecklas, typ. Där passar ju visserligen inte traditionella färdigheter in.. Kanske man borde ha mer emotionella grundegenskaper, osv.
Äsch.. Jag tänkte ju ha en massa exempel, men dessa får väl duga.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
På tal om emotionella värden, jag tänkte gå tillbaka till det där med "begränsad hårddisk" versus "man glömmer inget"..
En del saker kommer man bara ihåg, och en del saker tappar man, det ser jag som ett faktum. Själv så valde jag att simulera det med form/erfarenhet, men man kan skulle ju kunna tänka sig att hur väl man minns saker/hur snabbt de kommer tillbaka till den gamle tjuven som börjar vandra på de gamla gränderna, skulle ha med personligheten att göra.
Beroende på din rollpersons personlighet och hur "emotionelt" viktig den här färdigheten var för honom så skulle man ha olika lätt att återfå gamla färdigheter och lära sig nya. Det skulle liksom koppla färdigheter med minnen och känslor.. Skulle nog också passa bra ihop med det här "uppnå mål för att få erfarenhet", och det skulle nog stimulera både karaktärsutveckling och karaktärsdjup.
Läcker idé iallafall. Kanske jag ska använda den till
Synk? Hade kunnat funka bra, ifall själva synket ändå har att göra med sinnesstämmning, och de viktigaste egenskaperna är rena attityd/insikt-grejer..(Hade tänkt basera det på Öppet Sinne - Öppenhet, analys, objektivitet, intryck - och Starkt Sinne - Viljestyrka, självförverkligande, subjektivitet och uttryck)
Sisåja, det blev ett lite ofokuserat men ändå trevligt inlägg.