Here on the stand, With the book in my hand
Besök närmsta ålderdomshem, och räkna hur många superhjältar du ser med 18 på varenda färdighet, så får du se själv.
Förlåt, jag tänkte fantasy. Där är man gammal i medelåldern.
Först av allt så vill jag konstatera att jag ser "plats i minnet" och "fysiska förutsättningar" som två olika saker. Med denna utgångspunkt så ska jag besvara pensionärsgrejen.
Sedan så vill jag fråga ifall detta inlägg är ett svar på att jag försvarar till exempel DoD:s EP-system, eller ett motargument mot EP överhuvudtaget, och på min egen modell? (Som jag ju faktiskt försvarade EP med lite, eftersom det var mitt sätt att använda EP på ett, IMHO, vettigt sätt.)
Uppdelningen är ungefär så här:
Traditionella EP-system är det du har erfarenhet av, det du tyckte var dumt i DoD: Om det är det du vänder dig mot så kommer jag nog hålla med dig en del. Dess förkämpe och exempel i detta inlägget: DoD itself.
EP-systemet, där man stiger i erfarenhet, överhuvudtaget: Detta försvarar jag, visserligen så finns det brister, men jag tror att dessa går att slippa undan. Dess förkämpe och exempel på att det går: Mitt färdighetssystem.
Säg stopp när jag går om dig.
(Öh.. Som i missförstå! Inte vinna! Det handlar inte om att vinna!
)
---
Okej, då har vi det klart. Åter till pensionärsfrågan:
Ifall det är ett motargument mot traditionella EP-system så har du en poäng, man blir gammal, ja. Detta täcks ju av att man får sämre grundegenskaper i till exempel Eon och DoD. I DoD så har grundegenskaper nästan inte ett skvatt att göra med färdigheter, men det är ju en annan grej.. Men okej: Det simuleras inte bra nog.
I min modell så blir ju gamlingarna av med sin form ja, men de har kvar sin erfarenhet.. Vilket i praktiken betyder att den gamle gångmästaren fortfarande har tekniken, men inte orken. Det låter rätt vettigt, men jag kan ju ha fel. Ärligt talat så vet jag inte hur mycket gamlingarna minns av sina färdigheter, men bilden av gamlingar som vet saker tycker jag känns rätt naturlig, så jag kör på den.
Men det kanske borde bli svårare för dom att lära sig något nytt.. Humm, jo.. Där ger jag dig en poäng.
Eftersom deras form minskar så minskas indirekt deras Intelligens-grundegenskap, och andra grundegenskaper, men det är inte direkt kopplat till inlärning..
Eller så tar du en funderare på hur mycket du en gång har kunnat som du inte längre kan idag.
Äääuuh.. Det blir mest sådan där he-mankunskap. Kan inte komma på något man utövar praktiskt faktiskt, men det kan du ju inte säga, då mobbar du ju mig..
Dock så har jag erfarenheten kvar i detta. Ifall jag får bläddra lite i en he-mantidning (Ja, nu var det visserligen inte he-man det gällde, utan t. ex Dino Riders) så skulle det komma tillbaka till mig, det är jag övertygad om. Erfarenhet kvar, form borta.
Ni är för upptagna med att tänka på "framgångsrika" färdigheter som stridsfärdigheter och Finna Dolda Ting. Verkligheten är inget dungeoncrawleräventyr, vet ni.
Öhm.. Jag borde ju egentligen inte besvara det och blanda in argument mot personlighet..
Men jo, först av allt så kanske man kan kalla mig prestationsrollspelare, alla mina tre senaste rollpersoner har i princip varit osociala och vilsna stackare som jag har njutit av att få utveckla till självinsikt..
Däremot så har den viktigaste egenskapen i mitt senaste scenario varit "Öppensinnighet". Det, och tron på sina möjligheter.
Och vad är du för en kobold som kör med färdighetsslag för icke-dungeoncrawl-situationer? Sådant ska man ju rollspela ju!
När du förstått det så kan du börja inse att du inte är "sämre" än några commandosoldater, du har bara tränat upp dig i färdigheter som inte finns med på rollformulären i dagens töntiga rollspel.
Ursäkta mig, men det behövde jag inte dig för.
Fast här är det faktiskt min modell som är den största boven. Rika personer
får högre Form-värde, eftersom dom kan leva hälsosammare och har råd att ta sig tid att använda sina färdigheter på ett sätt som främst ska utveckla dom, och inte tjäna in bröd för dagen.
Men okej. Där kan du få en poäng - Rollspel gestaltar inte "onödiga" färdigheter. Frågan är om det skulle göra saken bättre. Det skulle fungera för att förtydliga mekaniken, men kommer "Simpsonskunskap: 13" ha mer inflytande på spel än en text i bakgrunden som säger "Min rollperson har sett alla avsnitt av Simpsons (Och han heter Feliath)"
I ett icketöntigt rollspel skulle jag vilja ha Sociala Färdigheter: ungefär som Chronopias Kunskapsfärdigheter: Alltså, du kan hitta på vilka du vill. Istället för "Kunskap om religion:14" och "Kunskap om gifter:8" osv så skulle jag vilja ha "Social: Undre Världen:16", "Social: Vimmelkändisar: 9", "Social: Naturvetenskapsstudenter: 4" osv. Man skriver själv in i vilka sociala grupper man förstår jargongen och kan agera världsvant.
Jadu, dina sociala färdigheter krossar ju DoD and the like rätt bra. Jag behöver ju inte ta upp mitt eget rollspel, för här blir det uppenbart att du vänder dig mot den generella traditionella färdighetssynen, och inte konceptet att bara öka i färdighet.
Den ungdomliga tjuven är nämligen inte bara en "oerfaren tjuv" i mina ögon. Han är snarare en "halverfaren tjuv, och en halverfaren ungdom" med allt vad det innebär.
Oh, det är rätt coolt att se det som att de erfarna är de som har vigt sitt liv åt något.. Tja, traditionella rollspel faller, men själv så bryr jag mig inte lika mycket om ifall han har förlorat sina ungdomsfärdigheter helt, eller ifall han bara behöver påminnas om dom igen.
Men jag föredrar nog det senare.
---
Äh, det kom av sig lite där, kändes det som. Jag får väl fråga dig igen:
Är det det traditionella användandet av EP du vänder dig emot, eller vänder du dig mot allt i mitt inlägg, även mina exempel på regler, och hela EP-idén?
Eller kanske något mittimellan: Om man reformerar om EP-idén tillräckligt så är det inte samma idé längre..