Nekromanti etik och moral

Robban

Hero
Det här är kanske en konstig överskrift för vad jag nu tar upp, men...

Jag snackade för ett tag sedan med en rollspelande kompis, och han berättade om hur kul han hade haft det under en spelsession i Eon. De hade spelat Tiraker, och varit ute på plundringståg. Han berättade speciellt om ett tillfälle då rollpersonerna hade slagit till mot en by, och där en del... missdåd såsom misshandel, tortyr, mord och våldtäkt skedde. Och hela tiden han berättar detta så skrattar han glatt, speciellt när han berättar om hur hans rollperson våldtog en gammal gumma i byn...

Är det bara jag, eller är det här FÖRJ-IGT FEL?! Visst, jag förnekar inte att dessa saker finns, de är verkliga, tyvärr, men jag vill inte SPELA sånt. Jag äcklas rent ut sagt av tanken.

Visst, rollspel innehåller en del tveksamma inslag, till exempel strid. Men oftast så är striderna så "långt borta" att det inte blir så jäkla farligt. I det här fallet så gick spelledaren verkligen in för att berätta hur allt såg ut och kändes.

Jag tycker det är fel, och det är när jag pratar med såna spelare/spelledare som jag ibland tycker att Piff&Puff har rätt.

Muggas

Hero
Är det bara jag, eller är det här FÖRJ-IGT FEL?! Visst, jag förnekar inte att dessa saker finns, de är verkliga, tyvärr, men jag vill inte SPELA sånt. Jag äcklas rent ut sagt av tanken.

Nej, det är inte bara du. Om jag hade en kompis som tyckt att det var en kul spelupplevelse, så skulle jag funderat om jag vill vara kompis med honom överhuvudtaget. Personer som roas av sådant roas förmodligen av annat skit som inte är rollspelsrelaterat. Det är just på grund av sådana rollspelare som Piff&Puff personer blir uppmärksammade och får förstöra för andra rollspelsdiggare.

Ur ett spelledarperspektiv ska man aldrig bestämma över rollpersonerna och styra deras handlingar när man tycker att de gör fel. Men som spelledare kan man också välja vilka man vill spela med, och för egen del skulle jag aldrig släppa in en sådan spelare i min spelgrupp...

Warduke

Warrior
"Är det bara jag, eller är det här FÖRJ-IGT FEL?!"

Fel och fel. Fel att han skrattade åt det, eller fel att de spelade Tiraker och gjorde saker som försegick/försiggår i krig/krigstillstånd?

"Visst, jag förnekar inte att dessa saker finns, de är verkliga, tyvärr, men jag vill inte SPELA sånt. Jag äcklas rent ut sagt av tanken."

Och ingen tvingar dig. Väl? Bra. Det finns de som inte vill spela scifi, de som inte vill spela VtM, eller de som inte vill spela skräckspel. (Titta på Kult för ett psykologiskt rollspel där våldtäkt, sexuella övergrepp, tortyr och liknande tas upp och är en del av spelet.) Och de finns de som vill spela sånt. Nu vet vi vad du vill, tack för upplysningen.

"Visst, rollspel innehåller en del tveksamma inslag, till exempel strid. Men oftast så är striderna så "långt borta" att det inte blir så jäkla farligt."

Gladvåld. Det är okej att folk dör och lemlästas om man inte beskriver det så noga. Håller helt klart med. Som skillnaden när en vän dör och en hel buss med indier omkommer.

"I det här fallet så gick spelledaren verkligen in för att berätta hur allt såg ut och kändes."

Beskrivande spelledare är nåt bra enligt mig. Skulle det vara bättre att ägna sig åt vad termen nu blir. Gladtortyr, gladvåldtäkter och så vidare.

Låt dem som vill spela det de vill spela. Om sen du/vi/Livets ord inte gillar det så är det en annan sak. Rollspel är ett bra mycket bättre ställa att utforska människans mörker än verkligheten.

Och till Muggas: Ja jag gillar annan skit också i verkligheten, som superhjälteserietidningar, chokladdryck, Star Wars, arkitektur, teckning och Pet Shop Boys.

Robban

Hero
Fel och fel. Fel att han skrattade åt det, eller fel att de spelade Tiraker och gjorde saker som försegick/försiggår i krig/krigstillstånd?
Nu syftade jag mer på att han skrattade åt det, även om jag inte tycker det är rätt att det försiggår i rollspel heller.

Och ingen tvingar dig. Väl? Bra. Det finns de som inte vill spela scifi, de som inte vill spela VtM, eller de som inte vill spela skräckspel. (Titta på Kult för ett psykologiskt rollspel där våldtäkt, sexuella övergrepp, tortyr och liknande tas upp och är en del av spelet.) Och de finns de som vill spela sånt. Nu vet vi vad du vill, tack för upplysningen.
Du har en poäng där.

Beskrivande spelledare är nåt bra enligt mig. Skulle det vara bättre att ägna sig åt vad termen nu blir. Gladtortyr, gladvåldtäkter och så vidare
Beskrivande spelledare är bra enligt mig också, men inte när det gäller våldtäkt eller tortyr (våldtäkt är ju faktiskt en form av tortyr).

Låt dem som vill spela det de vill spela. Om sen du/vi/Livets ord inte gillar det så är det en annan sak. Rollspel är ett bra mycket bättre ställa att utforska människans mörker än verkligheten
Antar att du har en poäng till där, men ...

*krossad under argumenten*

Troberg

Sinister eater
Fel att det framställdes som en kul grej i spelet?

Titta på Kult för ett psykologiskt rollspel där våldtäkt, sexuella övergrepp, tortyr och liknande tas upp och är en del av spelet.
Fast där framställs det som något negativt.

Låt dem som vill spela det de vill spela.
Sure, men jag gillar inte när det blir den sortens snaskande i övergrepp. Personer som gillar att spela på det sättet betraktar jag med samma misstänksamhet som jag betraktar personer som gillar våldsporr med.

Att använda sådana element som ett medel för att profilera en skurk kan vara OK om det används med omdöme, men även då ska man vara försiktig. Om man gör det till något slags skojig upplevelse som karaktärerna hänger sig åt så blir det för mycket för min smak.

Jag tycker du ska ta reda på lite verklig information om tortyr och våldtäkter, prata gärna med någon som drabbats, sedan kanske det inte är en lika kul grej att lattja med i spelet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hurk! Spluff? ...

Jag om Troberg är 100 % överens om något?!

Vem är du, och vad har du gjort med Troberg?

Warduke

Warrior
"Jag tycker du ska ta reda på lite verklig information om tortyr och våldtäkter, prata gärna med någon som drabbats, sedan kanske det inte är en lika kul grej att lattja med i spelet."

Um, i vilket spel lattjar JAG med tortyr och våldtäkter? I vilket av de spel jag spelleder har mina spelledarpersoner eller mina spelares rollpersoner ägnat sig åt det?

Läs gärna det jag skriver, men låt bli att läsa in saker som inte står i inläggen utan som är dina antaganden.

Troberg

Sinister eater
"Jag tycker du ska ta reda på lite verklig information om tortyr och våldtäkter, prata gärna med någon som drabbats, sedan kanske det inte är en lika kul grej att lattja med i spelet."

Um, i vilket spel lattjar JAG med tortyr och våldtäkter? I vilket av de spel jag spelleder har mina spelledarpersoner eller mina spelares rollpersoner ägnat sig åt det?
OK, jag ändrar till "så kanske du inte tycker att det är en lika kul grej att lattja med i spelet.". Nära nog?

Jag menade inte att du spelade så, men du var ganska så klar över att du tyckte att det var en OK spelstil.

Troberg

Sinister eater
Fan också...

Jag om Troberg är 100 % överens om något?!

Vem är du, och vad har du gjort med Troberg?
...nu måste jag ju byta åsikt!

Nåja, min
är finare än din
.

(Edit: Kan någon förklara varför bildtaggarna helt plötsligt inte verkar tolkas som taggar så är jag tacksam. Tills dess får ni helt enkelt klistra in URL-en i browsern och tänka er bilderna inuti inlägget om ni vill få en korrekt läsupplevelse.)

(Edit: Super-Gardener fixar bilderna. )

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker det är fel, och det är när jag pratar med såna spelare/spelledare som jag ibland tycker att Piff&Puff har rätt.
Piff & Puff har aldrig rätt. Sjuka människor är sjuka människor oavsett vad de har för fritidssysselsättningar. Det finns fotbollssupportrar som tycker att höjden av lycka är att spöa upp någon av motståndarlagets fans, men det är inget fel på fotboll för det.

Visst, rollspel innehåller en del tveksamma inslag, till exempel strid. Men oftast så är striderna så "långt borta" att det inte blir så jäkla farligt. I det här fallet så gick spelledaren verkligen in för att berätta hur allt såg ut och kändes.
Det är när något beskrivs ordentligt som det blir avskräckande. Våld där konsekvenserna inte märks känns inte så farligt. Om man däremot får höra hur ont det gör och hur mycket man blöder kanske man som spelare inte tycker att våld är kul. Samma sak i den här situationen. Om spelledaren bara lite slött konstaterat att "tja, du våldtar väl henne då" kanske spelaren bara tycker att det är kul. Om spelledaren ingående beskriver hur hon skriker och gråter borde det ge spelaren en tankeställare. Om han fortfarande tycker att det är roligt då skulle jag säga att han har problem. Dock inte rollspelsrelaterade: han har problem i största allmänhet.

/tobias

Warduke

Warrior
Ja, jag tycker det är en okej spelstil, precis som jag tycker det är okej för Eminem att skämta om mord, droger och våldtäkter och som det är okej att propagera mot dem som gör det.

Och jag känner folk som blivit våldtagna, och som utsatts för sexuella övergrepp av andra slag, som misshandlats (dock ej tortyr av den slag som jag mest tänker på som tortyr som stickor under naglar, elchocker och sånt) av sina partners. Men jag tycker fortfarande inte att någons spelstil ska förbjudas för det. De får spela precis vad de vill i precis den detaljnivå de vill.

Så stäm mig.

Troberg

Sinister eater
Men jag tycker fortfarande inte att någons spelstil ska förbjudas för det.
Inte förbjudas, men jag tycker fortfarande att det är olämpligt.

Rosen

Myrmidon

Aldrig lirat ett spel med critical hits? Rolemaster och dylika har ingående beskrivningar av vilka senor som kapas, ben som splittras och inre organ som spräcks och klyvs när man får in en extra bra träff. Där är det inte särskilt ovanligt att dö i spasmiska smärtkramper medan man ligger med krossad sjätte ryggkota och kvävs av sitt eget blod - med en själv och övriga spelare tjoande och skrattande kring bordet.
Och nej, jag ser inget särskilt med det. Det är ju bara ett spel, för farao.

--
Åke

Robban

Hero
Jodå, visst har jag det, men en annan post beskriver detta som "gladvåld", och det är det ju.

Vad jag är mer tveksam till är våldtäkt och liknande. >.<

Nightowl

Champion
Inte förbjudas, men jag tycker fortfarande att det är olämpligt.
ka-CHING! Det ÄR Troberg från Jord 2, för jag är också överens...

Det är en JÄKLA skillnad på att säga att något är fel eller olämpligt, eller att säga det inte är bra, och att vilja 'förbjuda det'. Det verkar som folk har svårt att skilja på den saken - utan att därför göra någon särskild pik till Warduke.

Erik

ripperdoc

Myrmidon
Re: etik och moral [Lite OT]

Vad jag är mer tveksam till är våldtäkt och liknande.

Det har att göra med att tortyr men framförallt våldtäkt är många gånger värre i samhällets ögon än att döda någon. Att bygga en actionfilm på våldtäkt vore politiskt självmord, men att låta filmen handla om folk som dödar 50-100 personer är helt okej. Just därför gestaltas alltid våldtäkter på ett så realistiskt sätt som möjligt, vilket förstås inte gör dem särskilt kul att se och bevarar normen. Det handlar om vilka normer som gäller.

Rent objektivt sett är det förstås värre att döda massor av människor än att våldta. Och rent principiellt borde man kunna göra actionfilmer som bygger på våldtäkt på precis samma sätt som man bygger dem på brutalvåld och död. Ser man på utvecklingen av actionfilm lär det säkert inte dröja alltför många år.

Men det är fiktion, precis som rollspel. Allt skall vara tillåtet att gestalta i rollspel, IMHO, vad som sedan blir gestaltat är upp till var och en. Jag skulle aldrig gestalta "gladvåldtäkt" och använder ogärna gladvåld i rollspel.

Det är förstås oerhört viktigt att använda sunda förnuftet. Om man vet att en spelare har råka ut för en traumatisk upplevelse undviker man att ha med den i rollspelandet. Rollspel får gärna beröra, men inte förkrossa. Detta gäller förstås lika för våld som våldtäkt.

/RipperDoc

Muggas

Hero
Och till Muggas: Ja jag gillar annan skit också i verkligheten, som superhjälteserietidningar, chokladdryck, Star Wars, arkitektur, teckning och Pet Shop Boys.

Allt det där gillar jag också och tycker inte att det har ngt med mitt ogillande av det beskrivna i ursprungsinlägget att göra. Jag försöker inte agera moraltant, bara konstatera att jag förstår kritiken mot rollspelshobbyn om det Robban beskriver i sitt inlägg är accepterat av rollspelare i allmänhet. Alla får göra som de vill, men jag tycker inte att rollspel enligt ursprungsinlägget tillför hobbyn något positivt. Alla har sin gräns för vad som är för olämpligt och smaklöst och detta exempel är iaf något som jag som rollspelare personligen inte vill befatta mig med. Om du tycker det är ok så får det stå för dig...

Beskrivande spelledare är nåt bra enligt mig. Skulle det vara bättre att ägna sig åt vad termen nu blir. Gladtortyr, gladvåldtäkter och så vidare.

Finner personligen inget nöje i detta. Det enda jag håller med om är att beskrivande spelledare är bra...