Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Lukas

Mannen i Gult
Re: Röstläget6 timmar och 20 minuter innan deadline

Brynolf said:
KK said:
Nädå. Jag kan se enyrkeskategori. Den är i mina ögon redan outad och jag har brödsmulat fram det i hundra år.
(Min fetning). Konrad, ovanstående motsäger ju det här:
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Utöver det har jag en förmåga att kunna avläsa yrket på vissa typer av yrkeskategorier när de lämnar spel.
Plural alltså?
Yepp.
Vi är många som förstått det som att du kan se yrke på flera döingar. Om detta vore fel, varför har du inte sagt ifrån?

bra fångat,
känns som det största som hänt den här rundan, jag vill dock ha något från disel innan jag går vidare, en röst måste ju innebära något.

Korpa

Umenörd
Jag har varit usel på att brödsmula mina saker, jag har inte gjort det överhuvudtaget, och i brist på sådant att visa upp har jag letat rätt på citat alldeles från i början.

Vimes sitter på det föremål som är mitt, det var därför jag kunde sluta mig till att vi har fått andras föremål. Med andra ord är jag alltså Gycklare. Jag är tämligen säker på att jag vem vem som vill ha mitt föremål också, det är ett yrke som har outats.

Vimes said:
Jag har med mig jongleringsbollar.
Korpa said:
Tja, jag är tämligen säker på att jag vet vad grejen med föremålen är. Eller ja, en av grejerna åtminstone, men jag håller på den kunskapen ett tag till.

Tyr

Hero

Alltså i nuläget har jag svårt att se på Cissi som annat än ulv. KKs case mot Cissi och Ruga som ulvpar kändes rätt tunt. Men det ledde till att tveksamheter kring hennes rolluppbyggnad belystes vilket åtminstone nu känns som en slam dunk, så bra jobbat KK! Ja min roll är inte uppbyggd på samma sätt som Cissis och hennes försvar gjorde det bara ännu tydligare. Mycket kan bortförklaras av det som hon sagt men just detta går inte att vifta bort. Om någon bybo känner igen sig i hur Cissis roll är uppbyggd så måste ni gå ut med det snarast. Det förändrar mycket.

Sedan ser jag att KK nu hävdar att han bara känner av när ett yrke lämnar spel. Vad fan KK? Förklara dig. Är drevet något form av spel för gallerierna där ni bestämt er för att offra Cissi medan hon bedyrar hur grön du är?

Röst: KK

Brynolf

Dum fan

Empiricus said:
Skulle de här underhuggarna kunna vara bönder?
Stämmer bra. Jag är nämligen Riddare (klonk klonk, se mitt första inlägg) som förtrycker mitt Bonnadrägg med järnhand. Jag har en Plåthillebard som förstås inte är värdig en högvälborn stropp som jag.

Alltså, i den här takten kommer vi inte hinna få ut all info ur folk innan rundan tar slut om fyra timmar. Drevandet har ju helt förfallit. Så jag nöjer mig med att alla bara går ut med sitt shit snarast. Vi vill ha en helhetsbild till nästa runda.

Ruga

Veteran

röst Konrad konvalj
Förklara detta tack.

Korpa

Umenörd
Cissi said:
Jag har redan förtydligat att jag haft den hela tiden men att fluffet formulerade det som "du började utan något nu har du en hammare." Jag personligen tror att det handlar om Månglaryrket, en köpman som börjar med sina två tomma händer och sedan tillskansar sig en hammare. Det är också den delen som gör att jag tror att jag kanske får fler föremål om sjöfararen försvinner.

Men precis som er andra har jag ingen NYTTA av mitt föremål i mitt värv. Det har jag aldrig sagt.

Nu skulle jag vilja ställa en motfråga till framför allt Korpa och KK.
Eftersom nu hakade upp er på det här med HUR och inte ATT...
Har ni något i ert fluff som talar för att ni får reda på HUR ni får reda på informationen? För det har inte jag. Och om inte, hur har ni kunnat formulera den tanken? Var kommer det ifrån?
Angående föremålet: Som det känns, enligt min roll och enligt det jag kunnat uppfatta från andra, så har vi råkat ut för någon slags mix-up vad gäller innehållet i våra ryggsäckar. Som jag tolkade dig så hade du inget föremål men nu hade en hammare, om den tolkningen stämmer så passar det in på hur jag tror att det fungerar. Om du däremot har ett fluff som säger att du har varit duktig och blivit med en hammare, så blir det inte riktigt samma sak. Däremot är jag inte helt hundra på att jag har rätt, men det var en intressant detalj som skulle kunna innebära att det finns färre föremål än yrken (vilket sätter ulvarna i skiten!).

Som svar på motfrågan: Jag har inte samma slags förmåga som dig, så jag vet inte vad mitt svar är värt, men det finns en fluffbeskrivning av hur jag gör min förmåga och sedan en faktisk beskrivning av hur den funkar rent spelmekaniskt. Men som sagt, det är inte samma slags förmåga, så det är väl K.K:s svar som är av större intresse.

Liliana

Veteran

Tyr said:
Alltså i nuläget har jag svårt att se på Cissi som annat än ulv. KKs case mot Cissi och Ruga som ulvpar kändes rätt tunt. Men det ledde till att tveksamheter kring hennes rolluppbyggnad belystes vilket åtminstone nu känns som en slam dunk, så bra jobbat KK! Ja min roll är inte uppbyggd på samma sätt som Cissis och hennes försvar gjorde det bara ännu tydligare. Mycket kan bortförklaras av det som hon sagt men just detta går inte att vifta bort. Om någon bybo känner igen sig i hur Cissis roll är uppbyggd så måste ni gå ut med det snarast. Det förändrar mycket.

Sedan ser jag att KK nu hävdar att han bara känner av när ett yrke lämnar spel. Vad fan KK? Förklara dig. Är drevet något form av spel för gallerierna där ni bestämt er för att offra Cissi medan hon bedyrar hur grön du är?

Röst: KK
Cissis roll verkar vara uppbyggt som min, så vitt jag kan se.
Jag ser ju hennes misstag som bara ett misstag, då jag är van vid folk som tar saker exakt som det sägs, så kan vara lite färgad av det.

Patient Beta

Swordsman

Brynolf said:
Empiricus said:
Stämmer bra. Jag är nämligen Riddare (klonk klonk, se mitt första inlägg) som förtrycker mitt Bonnadrägg med järnhand. Jag har en Plåthillebard som förstås inte är värdig en högvälborn stropp som jag.

Alltså, i den här takten kommer vi inte hinna få ut all info ur folk innan rundan tar slut om fyra timmar. Drevandet har ju helt förfallit. Så jag nöjer mig med att alla bara går ut med sitt shit snarast. Vi vill ha en helhetsbild till nästa runda.
Vimes, kan ditt yrke använda Plåthillebard på ett logiskt sätt?

Beroende på hur Vimes svarar så kan jag kanske se ett mönster.

Ruga

Veteran
Brynolf said:
Ruga said:
Så ni kontaktar inte mod om ni har en undran om er roll?
Ni får gärna berätta om det är några mer specefika oskrivna regler ni har här på forumet.
Jodå, det gör vi. Men vi som spelat ihop ett tag har en rätt bra känsla för vad i rollbeskrivningarna som är menat att framgå under spel. Och du kan ju hålla med om att Mukwa inte alls hade behövt förklara det för er/oss som PMade; det hade visat sig snabbt när vi väl var igång. Just därför är det så konstigt att han faktiskt gjorde det.
Då kanske ni har spelat i hopp för länge. Och som jag sa så trodde jag inte att jag skulle få svar men det skadar inte att fråga. KK beter sig som om det är en kardinalsynd att be mod förtydliga en sak i sin roll men då kanske det bara är han vilket känns lugnande.

Liliana

Veteran

Empiricus said:
Brynolf said:
Empiricus said:

Är inte plåthillebard ett vapen för tex en tempelriddare?

Patient Beta

Swordsman

Liliana said:
Empiricus said:
Brynolf said:
Empiricus said:

Är inte plåthillebard ett vapen för tex en tempelriddare?
Det kan man också tycka, det är därför Vimes svar skulle hjälpa mig att se om jag anar rätt. Så snart han har svarat (eller innan 22, om jag inte skulle få ett svar) så skall jag posta min tanke.

Ruga

Veteran

Empiricus said:
Brynolf said:
Empiricus said:

Vänta lite! Var det inte någon som sa att de var en tempelriddare specifikt?
Så det finns en tempelriddare OCH en riddare? Är inte det himla märkligt ?
Ska kolla upp det här.

Patient Beta

Swordsman

Ruga said:
Empiricus said:
Brynolf said:
Empiricus said:

Ska kolla upp det här.
Dieselsoppa sade att han var tempelriddare med bandage och kunde se barder försvinner.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
KK said:
Nädå. Jag kan se enyrkeskategori. Den är i mina ögon redan outad och jag har brödsmulat fram det i hundra år.
(Min fetning). Konrad, ovanstående motsäger ju det här:
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Utöver det har jag en förmåga att kunna avläsa yrket på vissa typer av yrkeskategorier när de lämnar spel.
Plural alltså?
Yepp.
Vi är många som förstått det som att du kan se yrke på flera döingar. Om detta vore fel, varför har du inte sagt ifrån?
Så här är det.

Jag tänker inte outa förens Brynolf och Dieselbasse outat. Jag kan tänka mig att räkna in BDG också för den delen eftersom det inte finns nått att gå på där.

En yrkeskategori
Vissa typer av yrkeskategorier

Det är det här som fäller mig som ulv antar jag?
Till en början var jag som många andra inne på att vi hade en UNIK förmåga som gjorde oss lite bättre än alla andra. Till en början gick jag till och med ut med informationen om att det fanns saker och ting som indikerade på att jag kunde få information från de som ryker (alltså, utan att omnämna vare sig ett, två eller flera yrken). Varför jag gjorde så är för mig en självklarhet: Att berätta exakt hur och på vilket sätt min förmåga fungerar såg jag inte som ett alternativ.

Det jag kan säga nu är att mitt X-yrke är outat, men inte i samma bemärkelse som det står i mitt protokoll.

Vi kan tänka på Tempelriddare-->Riddare, som jag tydligt påpekat att jag tror är samma grej. Min yrkeskategori är så fast lite grövre skillnad.

Varför jag inte outar? Givet så vill ju jag att det skall komma något som är närmre min yrkeskategori för att slå hål i saken och ha möjligheten att välja att se båda som trovärdiga alternativt slopa den ena som mindre trovärdig. Det kommer fortfarande inte vara grönande för mig på nått vis, men kommer det upp två yrken som båda kan passa in i min beskrivning så är det ju något som står fel till någonstans.

Vi är ju trots allt 17 spelare och det är ju inte på något vis möjligt att dela på två så det finns felmarginaler någonstans och då troligen hos ulvarna snarare än byborna.

Ruga

Veteran

Empiricus said:
Ruga said:
Ska kolla upp det här.
Dieselsoppa sade att han var tempelriddare med bandage och kunde se barder försvinner.
Är det inte märkligt att ha tempelriddare och riddare båda i spel samtidigt? Vad tycker ni andra?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Empiricus said:

Okay.

Det slår hål på Riddare-->Tempelriddare när det finns en riddare. Underligt att du kommer in och spräcker det här nu Brynolf men vattaheck.

Jag kommer ju omöjligt hinna med i svängarna nu mot slutet så jag kommer ju bli tvungen att hänga Basse.

Brynolf är ju solidare än Basse..

Släpper min roll jag också då.

Jag kan bekräfta då BOTANIKERN lämnar spel. Det är ju dom som frisserar trädgårdarna och naturen emedan Prällarna är de så kallade förvaltarna.

Varför jag inte gått ut med det tidigare är tack vare att Larsson outat Trädgårdsmästare.

Jag ville gärna veta om det fanns en Botaniker istället för en Trädgårdsmästare för då hade saken varit klar gällande Larsson. Nu backade jag undan Larsson eftersom han snyggt smulade fram botanisera eller liknande och tänkte att det räcker, men givet hoppades jag på att det skulle dyka upp nått mer.

Röst: Dieselsoppa

Hinner jag delta mer ikväll så gör jag det.

Cissi

Up to no good.
Konrad Konvalj said:
Cissi said:
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker.

Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Okay. Här hamrar du in hur din förmåga fungerar. Jag tänkte stycka upp det lite för att få lite tydligare svar.

1. Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut.

Min förmåga är passiv. Jag får reda på om yrke-X lämnar spel.

Din förmåga är passiv precis som min. Om någon "försöker spika ett felaktigt yrke" alltså: Ljuga fram ett yrke på någon som har åkt ut? Då ser du det?

2. Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".

Varför kan inte du veta vilken fraktion den som försvinner tillhör? Oavsett yrke?

Jag tolkar min förmåga som att:

1. Ryker yrke-x så får jag reda på det. Alltså, om Max Raven nattmördas kan jag bekräfta att han var en Jägare (om nu det är det jag kan sia). Det gör inte mig grön på nått vis eftersom jag fortfarande kan vara ulv. Det vi med säkerhet kan fastställa är att Max Raven nattmördades och således är en bybo och det han skrivit är inte en lögn.
2. Någon hängs. Mukwa ger oss fraktion ulv/bybo. Är det Max Raven som hängs får jag reda på att han var Jägare eller inte. Är han ulv kan han fortfarande vara jägare och jada jada.

Hittade det här och måste få svara på det.

Det jag tänker är ju fortfarande det här med att fluffet spelar roll. Det har jag sagt hela tiden.
Min tanke med att vi kan sia varandras yrken är ju att om en person åker ut som jag ser var präst (KK) och Vimes i nästa runda säger "Jag är präst". Har vi då fastslagit att det bara finns en person per yrke så är det ju en uppenbar lögn. Således en form av lögndetektorförmåga. I det här skedet var vi ju inte heller på det klara med hur många som hade den typen av förmåga. Det var typ jag och Ruga som hade sagt något om det.

Angående dina sista punkter. JA! Precsis så, men med den skillnaden att JAG tror att yrkena och föremålen och nu också siargrejerna kan ge oss ett mönster som kan fånga ulvar!

Tyr

Hero

Empiricus said:
Det kan man också tycka, det är därför Vimes svar skulle hjälpa mig att se om jag anar rätt. Så snart han har svarat (eller innan 22, om jag inte skulle få ett svar) så skall jag posta min tanke.
Jag är näst intill 100% säker på att du har rätt.

Brynolf

Dum fan

Ruga said:
Empiricus said:
Ruga said:
Ska kolla upp det här.
Är det inte märkligt att ha tempelriddare och riddare båda i spel samtidigt? Vad tycker ni andra?
Jo, skapligt. Det var jag inne på redan när tempelriddaren outades:
Brynolf said:
Om min teori stämmer ska nu alltså någon kunna komma fram och bekräfta att det finns en trädgårdsmästare/tempelriddare. (Därmed inte sagt att det måste göras på stubben.) Är det någon jag tvivlar på bara utifrån ouningarna är det iaf tempelriddaren.
Man undrar ju också vems svärdet är (jag tippar att det är mitt) och om en tempelriddare verkligen använder hillebard. I en fantasysetting möjligen...

Brynolf

Dum fan

Hur går det för BDG, förresten? Vore ytterst intressant att få höra hans synpunkter så snart som möjligt.