Re: INSTÄMMER TILL FULLO!!
Du skriver:
Tja realismen kan ju ibland ses som att om man får ett svärd rakt igenom huvudet så skulle en "normal" människa dö. Fast det som jag vill ha i ett rollspel är spelvärldsrealism. Och det fungerar inte särskilt väl i D&D.
Man skulle också kunna säga att det är orealistiskt att kasta eldbollar, eller (då jag är ateist) att få "kraft" från gudarna. Realism har inte i fantasy att göra. Men du skriver att det är spelvärldsrealism du vill åt. Vad du menar med det får jag gissa (bla efter vad du skrev i ett annat inlägg (
här)):
Det blir inga utmaningar längre, fasan som skrämmer byborna struntar prästen i. Varför... jo han får ju ändå inga Xp och det är ju det som räknas. Karaktärerna blir så mäktiga att de blir ospelbara om de nu inte måste rädda världen från monster och superskrurkar stup i ett...
Men då struntar väl prästerna i din väld inte i det. Inte svårare än så. Däremot behöver det nödvändigtvis inte vara fullt lvl 17 clerics drickandes öl på världshus i småbyar. Många av de som uppnått högre lvls har förmodligen något de vill åstakomma, förutom att dricka öl och hjälpa bybor.
Struntar prästen i byborna för att han inte får någon erfarenhet, eller stuntar han i dem för att han måste hinna först till den magiska artefakten (som inte alls måste rädda världen)?
Varför skulle det inte hända honom. Det skedde ju när han var låglevel. Skulle byborna strunta i att fråga honom bara därför?
Om du blev utsatt för ett inbrott hemma, skulle du kräva att länspolismästaren, som bor granne med dig; utreder brottet, och därför gå och knacka på, eller skulle du nöja dig med en vanlig polis?
Det är väl självklart att folk "ber" rollpersonerna om olika tjänster beroende på erfarenhet och förmågor, precis på samma sätt som att min arbetsgivare inte skulle sätta mig på att koda html, för jag gör mycket mer nytta som javautvecklare.
Spelvärlden om man använder D&D regler blir helt rubbad... Och efter ett tag känns det långt ifrån lika roligt att spela...
Spelvärlden behöver inte bli rubbad, men det krävs en aktiv och tänkade spelledare, med ett sinne för konsekvens och logik. Precis som i alla andra rollspel.
Jag vill avsluta med att säga att du självklart får ha dina åsikter, och tycker du det är tråkigt så ska du givetvis spela något annat.
-J