Mjo, appropå min gamla skiss på Children of the Evolution, som jag i och med den här tråden plötsligt blev rätt inspirerad till, så behöver jag hjälp från forumets samlade samberättarkamrater.
Nu är det dags att släppa alla tankar kring vad Krank brukar vilja ha. Glöm att ni hört ordet djupimmersionism. Skit i allt vad simulationism heter, eller systemminimalism och så vidare. Det är helt andra kriterier som gäller nu. Och de tänkte jag lista lite längre ner.
Evolutionens Barn är alltså ett starkt mangainspirerat spel med fokus på snygga och actionfyllda strider med häftiga moves, coola stories som känns som Serial Experiments Lain, Ghost in the Shell, BLAME! och Akira. Karaktärerna är bara viktiga i den mån de är coolt designade, har schyssta krafter, och lagom roliga ångestgrejor i sin bakgrund.
Världen består av Över och Under.
I Över finns ingen arbetslöshet, allt är ordnat och fint, ingen underklass eller arbetsklass, mycket sköts av robotar, men vi har ungdomar som skaffar cyberinplantat och skuttar runt bland tornen, vi har hänsynslösa administratörer, vi har folk som knarkar cyberspace och så vidare. Ljust, fint, välordnat, dekadent polisstat. Och så
I Under sliter genmanipulerad arbetarklass under släktkontrakt och i ständigt ökande skuld, i mörker och djävelskap. Här gror uppror och uppgivenhet sida vid sida.
Jag behöver ett regelsystem som hjälper mig med detta. Jag vill inte bygga ett helt nytt, utan snarare hitta ett redan existerande system, eller kanske flera, och utgå därifrån.
Tankar och kriterier:
* En tanke jag fick alldeles idag är ju att varje spelare skulle ha två rollpersoner; en från "Över", den vita och blänkande översidan av staden, med dess Akiraarkitektur och ståltorn, och en från Under, den skitiga stadsgrunden med tunnlar och fabriker.
* Regelsystemet ska uppmuntra spelare att komma på egna häftiga "moves" till sina rollpersoner. Kanske även något med "signature moves" som kan varieras?
* Signaturutrustning och liknande är också plus, och hör liksom till genren. Man kan ha en övercool bössa, sin egen mecha / mechasuit, eller whatever, liksom.
* Rollpersonsskapandet får gärna ge spelarna inspiration till coola egenheter hos sina karaktärer, man ska inte behöva gå in i spelet med ett färdigt rollspersonskoncept.
* Systemet måste promota hård och snygg action. Tänk Ghost in the Shell.
* Jag vill ha ett flexibelt system men ändå ganska minimalistiskt, dvs ett som använder ett så litet antal regler för att täcka så många områden som möjligt. Det går alldeles utmärkt med regler som styr sociala situationer eller så, känn er inte begränsade av sånt jag sagt tidigare.
Vad har vi mer... Tja, jag känner på mig att er expertis är mycket större än min, jag har bara et6t gäng lösa tankar om GitS-action, stilfokuserade stridsscener och samberättande, samt en setting jag tycker är väldigt cool.
//Krank, bryter av mot tidigare mönster delvis för att visa att han kan
Nu är det dags att släppa alla tankar kring vad Krank brukar vilja ha. Glöm att ni hört ordet djupimmersionism. Skit i allt vad simulationism heter, eller systemminimalism och så vidare. Det är helt andra kriterier som gäller nu. Och de tänkte jag lista lite längre ner.
Evolutionens Barn är alltså ett starkt mangainspirerat spel med fokus på snygga och actionfyllda strider med häftiga moves, coola stories som känns som Serial Experiments Lain, Ghost in the Shell, BLAME! och Akira. Karaktärerna är bara viktiga i den mån de är coolt designade, har schyssta krafter, och lagom roliga ångestgrejor i sin bakgrund.
Världen består av Över och Under.
I Över finns ingen arbetslöshet, allt är ordnat och fint, ingen underklass eller arbetsklass, mycket sköts av robotar, men vi har ungdomar som skaffar cyberinplantat och skuttar runt bland tornen, vi har hänsynslösa administratörer, vi har folk som knarkar cyberspace och så vidare. Ljust, fint, välordnat, dekadent polisstat. Och så
I Under sliter genmanipulerad arbetarklass under släktkontrakt och i ständigt ökande skuld, i mörker och djävelskap. Här gror uppror och uppgivenhet sida vid sida.
Jag behöver ett regelsystem som hjälper mig med detta. Jag vill inte bygga ett helt nytt, utan snarare hitta ett redan existerande system, eller kanske flera, och utgå därifrån.
Tankar och kriterier:
* En tanke jag fick alldeles idag är ju att varje spelare skulle ha två rollpersoner; en från "Över", den vita och blänkande översidan av staden, med dess Akiraarkitektur och ståltorn, och en från Under, den skitiga stadsgrunden med tunnlar och fabriker.
* Regelsystemet ska uppmuntra spelare att komma på egna häftiga "moves" till sina rollpersoner. Kanske även något med "signature moves" som kan varieras?
* Signaturutrustning och liknande är också plus, och hör liksom till genren. Man kan ha en övercool bössa, sin egen mecha / mechasuit, eller whatever, liksom.
* Rollpersonsskapandet får gärna ge spelarna inspiration till coola egenheter hos sina karaktärer, man ska inte behöva gå in i spelet med ett färdigt rollspersonskoncept.
* Systemet måste promota hård och snygg action. Tänk Ghost in the Shell.
* Jag vill ha ett flexibelt system men ändå ganska minimalistiskt, dvs ett som använder ett så litet antal regler för att täcka så många områden som möjligt. Det går alldeles utmärkt med regler som styr sociala situationer eller så, känn er inte begränsade av sånt jag sagt tidigare.
Vad har vi mer... Tja, jag känner på mig att er expertis är mycket större än min, jag har bara et6t gäng lösa tankar om GitS-action, stilfokuserade stridsscener och samberättande, samt en setting jag tycker är väldigt cool.
//Krank, bryter av mot tidigare mönster delvis för att visa att han kan