Re: Evolutionens Barn - actionfyllt samberättarsys
Om jag ska försöka mig på en uppdelning i saker det verkar som att systemet kommer att ha...
ett konfliktsystem som täcker alla möjliga sorters konflikter och som har sin grund i Wuchu. Jag tror att man kan låta Wushuliknande regler fungera socialt också. Man lägger antal argument plus fysiska utspel (poser och minspel och annat man beskriver) som element helt enkelt... Jaja, nåt sånt. Och så kanske man har nåt slags inneboende element eller stunts eller så man kan aktivera för poäng, men i gengäld får man extra bonusar för sådan aktivering... Eller nåt.
ett karaktärsskaparsystem som antingen utgår från en serie roliga frågor eller ett gäng färdiga svar - spelar det egentligen någon roll vilket? Kan man inte ha båda och låta spelarna välja? Listorna behöver ju inte betraktas som kompletta, och frågorna kan man ju skita i... Så länge man i slutänden har ett gäng Element/Svar/grejsimojser så borde det väl kunna funka?
ett metasystem där äventyret byggs upp utifrån vad spelarna vill få med, plus lite random weirdness såklart. Här behövs kanske någon form av system för att välja vem som ska få beskriva en scen, när man ska byta scen, och hur man introducerar saker i en existerande scen respektive lägger in nya grejer?
Jag tror inte att jag vill göra mig av med spelledarrollen helt, men jag vill försvaga den kraftigt och uppmana spelare till att bli kreativa, och jag vill ha ett regelsystem som gör det.
Att tänka på: Jag har spelare som är inaktiva och ganska inriktade på "lösa-problem-spelande" just nu, så regelsystemet behöver aktivera dem och bejaka deras kreativitet, samtidigt som det negerar eller motverkar deras tendenser att vilja gå rakt på och "lösa uppgiften"...
Japp, och det är därför jag givit mig in i det här projektet: Jag vet hur jag vanligtvis brukar vilja ha det, men jag har också förstått att det finns andra sätt att avnjuta vår hobby och det är det jag vill utforska nu...Det finns alltså helt klart ett överraskningsmoment och oräkneliga saker att upptäcka med ett sånt tänk.
Om jag ska försöka mig på en uppdelning i saker det verkar som att systemet kommer att ha...
ett konfliktsystem som täcker alla möjliga sorters konflikter och som har sin grund i Wuchu. Jag tror att man kan låta Wushuliknande regler fungera socialt också. Man lägger antal argument plus fysiska utspel (poser och minspel och annat man beskriver) som element helt enkelt... Jaja, nåt sånt. Och så kanske man har nåt slags inneboende element eller stunts eller så man kan aktivera för poäng, men i gengäld får man extra bonusar för sådan aktivering... Eller nåt.
ett karaktärsskaparsystem som antingen utgår från en serie roliga frågor eller ett gäng färdiga svar - spelar det egentligen någon roll vilket? Kan man inte ha båda och låta spelarna välja? Listorna behöver ju inte betraktas som kompletta, och frågorna kan man ju skita i... Så länge man i slutänden har ett gäng Element/Svar/grejsimojser så borde det väl kunna funka?
ett metasystem där äventyret byggs upp utifrån vad spelarna vill få med, plus lite random weirdness såklart. Här behövs kanske någon form av system för att välja vem som ska få beskriva en scen, när man ska byta scen, och hur man introducerar saker i en existerande scen respektive lägger in nya grejer?
Jag tror inte att jag vill göra mig av med spelledarrollen helt, men jag vill försvaga den kraftigt och uppmana spelare till att bli kreativa, och jag vill ha ett regelsystem som gör det.
Att tänka på: Jag har spelare som är inaktiva och ganska inriktade på "lösa-problem-spelande" just nu, så regelsystemet behöver aktivera dem och bejaka deras kreativitet, samtidigt som det negerar eller motverkar deras tendenser att vilja gå rakt på och "lösa uppgiften"...
Såg första delen av någon anime, men det kändes inte ritkgit rätt just då. Kanske ska ta tag i det snart... Jag minns dock hela grejen med uppdelad värld. Fast jag vill ha mer arbetarklass/medelklassmotsättningar snarare än överklass/trasproletariat, om du förstår hur jag menar.Bums iväg och kolla på/läs Battle Angel Alita förresten om det råkar vara ogjort.