Re: Den tredje vägen, skulle du kunna dra den i detalj
"det där låter intressant du får berätta mer om det... tycker jag... =)"
Det är mycket enkelt: som belöning för gott äventyrande, rollspelande, glatt humör, praktiserande och träning, whatever, så får man en kasse erfarenhetspoäng. Dessa får placeras på ett antal färdigheter enligt någon metod. Därmed ökar färdigheten.
I DoD Expert till DoD 5, till exempel, får man ett erfarenhetspoäng första gången man lyckas med/använder (beroende på tolkning) en färdighet efter en sömnperiod. Erfarenhetspoänget placeras på färdigheten som man använde. När man har tillräckligt många erfarenhetspoäng så ökar färdigheten ett snäpp och de använda erfarenhetspoängen försvinner. Hur många som går åt beror dels på hur högt man har i den (det går åt fler ju högre man har), och dels på hur svår färdigheten är att lära sig. I Expert bestäms inlärningssvårigheten av färdigheten, medan i DoD 4 och 5 bestäms den av huruvida det är en primär färdighet, yrkesfärdighet eller sekundär färdighet. Ett typfall kan vara att det är en grundkostnad på 3 för att höja en färdighet från 10 till 11 (taget helt ur luften) och en inlärningsvårighet på 3 (yrkesfärdighet i DoD4 eller medelsvår färdighet i Expert). Att höja från 10 till 11 i en sådan färdighet skulle kosta 3x3=9 poäng. När man har fått nio erfarenhetspoäng så höjs färdigheten.
I andra spel (GURPS, Västmark mfl) så får man erfarenhetspoäng rent generellt. De är inte låsta kring en färdighet. Hur många man får beror på olika kriterier: i GURPS beror det helt på hur bra man rollspelar, medan i Västmark beror det på rollspel, hur kul man har, om man tänkte något samt att man var där. I övrigt fungerar det på samma sätt: välj en färdighet och höj den. Minska mängden ackumulerade erfarenhetspoäng med kostnaden.
Västmark arbetar enligt principen 1+2+3+4; det vill säga, det kostar 1 poäng att höja från 0 till 1, 2 poäng att höja från 1 till 2, 3 poäng att höja från 2 till 3, och så vidare. Ett typiskt spelmöte kan ge tre erfarenhetspoäng. Säg att rollpersonen har +6 i en färdighet och spelaren vill höja den till +7. Då krävs det också 7 erfarenhetspoäng, dvs lite drygt två spelmöten om han koncentrerar sig stenhårt på det. Efter tre spelmöten har spelaren samlat ihop 10 erfarenhetspoäng. Sju av dem går åt att höja färdigheten från +6 till +7, och tre poäng sparas inför framtiden. Systemet kan missbrukas (jajjemen!) men det brukar jag uppmana att se som dåligt rollspel, och därmed får spelaren färre erfarenhetspoäng tills han bättrar sig. GURPS har samma förslag.
Detta är bara några, men ganska typiska, förslag på hur man kan använda erfarenhetspoäng för att höja färdigheter direkt. GURPS Lite kan laddas hem från Steve Jackson Games hemsida (och här på rollspel.nu någonstans - kolla bland rollspel på första sidan) och Västmark vet du var du kan hämta. /images/icons/wink.gif
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>