Snow;n73695 said:
Det jag egentligen ville säga att jag tycker vi är lika goda kolsupare i världspolitiken rent allmänt. Om man bara titta på Ukraina har vi inte varit jättemycket inblandade. Men om vi överallt varit good guys hade inte våra sanktioner varit så konstigt ansedda i Ryssland. Hur hade vi reagerat om Ryssland gett oss sanktioner för vår inblandning i Libyen (som nu är kaos).
Det ligger nog något i att Väst berövat sig självt en del legitimitet i internationella frågor genom t.ex. invasionen av Irak, och därmed gjort Putins propagandajobb lättare.
Ymirs inlägg gav mig dock intrycket att han avsåg någonting mer närliggande.
Syftet med USAs och Europas politik efter kalla krigets slut har ju aldrig varit att isolera Ryssland; snarare att inordna Ryssland i business as usual såsom det betraktas från Washington, att göra det till en vanlig stat som skeppar iväg sin olja utan att bråka. Det var kanske en rimlig förhoppning under 90-talet, som blivit allt mindre rimlig sedan dess.
Kanske borde Väst redan från början betraktat Ryska federationen som en spirituell efterföljare till Sovjetunionen, och fortsatt att respektera dess geopolitiska intressen. Men just efter Sovjetunionens fall, när Ryssland befann sig i fullständigt kaos, var ju dessa intressen föga mer än nominella, och det hade kanske varit märkligt att fortsätta agera som om man dealade med ett mäktigt imperium. I synnerhet som övriga forna medlemmar av östblocket, som Arfert påpekar, var bara allt för ivriga att komma in i den västliga gemenskapen.
Det är möjligt att senare, under 00-talet när Ryssland började komma på fötter och bli mer aggressiva utrikespolitiskt, har man varit alldeles för arrogant mot Ryssland och styrts mer av önsketänkande än klarsyn. Jag har inte de historiska detaljerna tillräckligt klart för mig för att kunna göra någon kvalificerad bedömning här.
Det sägs ibland att det s.k.
två-plus-fyra-fördraget, som gjorde möjligt Tysklands återförening 1990, inkluderade en utfästelse om att NATO inte skulle expandera österut; men ska man tro wikipediaartikeln så finns det inget stöd för den uppfattningen.