Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,094
Jag arbetar på Fafnir - ett pulprollspel i mytisk, halvhistorisk järnåldersmiljö - inspirererat av Völsungasagan, Beowulf, Roms fall, Kung Arthur liksom Prins Valiant, Thorgal etc
Rent systemässigt siktar jag på ett ganska avskalat samt traditionellt system - Attribute + Talent + Tärningsslag mot svårighetsgrad i de flesta situationer.
Karaktärerna hänger på tre val: Val av typ av stamm (Germansk, Skytisk, Romersk, Brigand), val av tro (Kristen, Hedning, Hellen, Zoroastrier) och val av Heroic Trait/Gift - det vill säga vad det är som gör karaktären till en pulp/mytisk hjälte.
Vissa av dessa är ganska enkla - Nobility för hjältekrigare, Rage för bärsärken, Survival för jägaren. Jag försöker fånga de teman jag tycker är viktiga för genren. Det är när jag kommer till Regin/Völund som det blir problem. Är det ens värt att ha en hantverkartrait? Hur gör man någon som är legendarisk smed eller båtbyggare rolig att spela?
Jag tänker mig att varje trait ger en kombination av föremål, färdigheter (talents) och förmågor. T.ex. kan någon med traiten Nobility både ha en heirloom (antagligen förfädernas svärd) samt en bonus i ett vapen denne har tränats i (antagligen svärd eller båge).
För hantverkaren tänker jag mig 1) att denne får ett antal artefakter från början 2) att denne kan skapa legendariska föremål i spel.
Räcker detta? Oroar jag mig för något som egentligen inte spelar någon roll (traiten är bra för den som vill spela smed och behöver inte vara balanserad i spel)
Era tankar och visa råd mottages med glädje!
P.p.s. Föremål är tänkta att vara dyrbara i spelet, och finnas i två varianter - bruksföremål, som fortfarande är en bristvara, och namngivna föremål, som motsvarar magiska eller mästersmidda föremål i andra rollspel
Rent systemässigt siktar jag på ett ganska avskalat samt traditionellt system - Attribute + Talent + Tärningsslag mot svårighetsgrad i de flesta situationer.
Karaktärerna hänger på tre val: Val av typ av stamm (Germansk, Skytisk, Romersk, Brigand), val av tro (Kristen, Hedning, Hellen, Zoroastrier) och val av Heroic Trait/Gift - det vill säga vad det är som gör karaktären till en pulp/mytisk hjälte.
Vissa av dessa är ganska enkla - Nobility för hjältekrigare, Rage för bärsärken, Survival för jägaren. Jag försöker fånga de teman jag tycker är viktiga för genren. Det är när jag kommer till Regin/Völund som det blir problem. Är det ens värt att ha en hantverkartrait? Hur gör man någon som är legendarisk smed eller båtbyggare rolig att spela?
Jag tänker mig att varje trait ger en kombination av föremål, färdigheter (talents) och förmågor. T.ex. kan någon med traiten Nobility både ha en heirloom (antagligen förfädernas svärd) samt en bonus i ett vapen denne har tränats i (antagligen svärd eller båge).
För hantverkaren tänker jag mig 1) att denne får ett antal artefakter från början 2) att denne kan skapa legendariska föremål i spel.
Räcker detta? Oroar jag mig för något som egentligen inte spelar någon roll (traiten är bra för den som vill spela smed och behöver inte vara balanserad i spel)
Era tankar och visa råd mottages med glädje!
P.p.s. Föremål är tänkta att vara dyrbara i spelet, och finnas i två varianter - bruksföremål, som fortfarande är en bristvara, och namngivna föremål, som motsvarar magiska eller mästersmidda föremål i andra rollspel