Nekromanti Fafnir: Designval

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Cybot said:
Nej. Det är Pripyat Marshes.
"March/Mark" är en gränsprovins (ursprunget till titeln Markis), ursprungligen inspirerat av de mäktigare (större än vanliga och med generösare privilegier) gränsprovinserna som Karl den Store skapade för att skydda sitt imperium från yttre hot.
Visst, Marsh menar jag, inte March. Marker och Paladiner är iofs en god spelide - offerdungekrälande i hedniska saxland.

Hmm Marshland kanske. Great Marshes bredvid Great Steppes blir lite konstigt. Pentecheron är för civiliserat (jag är även osäker på mina latinska namn på kejsardömmets provinser: Hispania, Italia, Africa - och huruvida latinska Gallia eller germanskderivatet Gaul)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Paladiner!

Ja? Nej? Givet. Plottrigt eller fanigt?

BOX An Imperial character with the trait of nobility has the option of serving the Emperor as a member of the Palatini corps. Such a 'Paladin' has the Drawback: vow (see the trait Learning). His vow should be to follow Roman law and to obey senior Imperial officials.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
Etepete said:
Paladiner!

Ja? Nej? Givet. Plottrigt eller fanigt?

BOX An Imperial character with the trait of nobility has the option of serving the Emperor as a member of the Palatini corps. Such a 'Paladin' has the Drawback: vow (see the trait Learning). His vow should be to follow Roman law and to obey senior Imperial officials.
Paladiner som kejsarens specialagenter borde vara med. Om så bara för att de INTE är religösa riddare med mystiska krafter (eller i alla fall inte mystiska krafter för att de är paladiner). Om de ska kunna vara spelare eller inte beror på både vilken nivå spelare och paladiner bör ha. Om Paladinerna är mer en tjänstekår eller secret service liknande organisation...maybe. Men det skulle också vara coolt om Paladinerna är liksom Kejsarens förlängda arm, plockade från hans mest kompetenta och lojala undersåtar (och har sjukt mycket makt). Maktfullkomliga människor är alltid användbara. Både som plothooks, hinder och som antagonister.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Etepete said:
Paladiner!

Ja? Nej? Givet. Plottrigt eller fanigt?

BOX An Imperial character with the trait of nobility has the option of serving the Emperor as a member of the Palatini corps. Such a 'Paladin' has the Drawback: vow (see the trait Learning). His vow should be to follow Roman law and to obey senior Imperial officials.
Det här är en cool ide men jag hade inte kallat dem Paladins. Paladins är väldigt kopplade till kristna Europa och Karl den store och att visa kristen militär överlägsenhet över muslimerna.

Om du ska ha romerska elit agenter varför inte kalla dem Pretoriangardet efter de romerska kejsarnas livvakt/elitstyrka?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Tack för råden :gremsmile:

Pretoriangardet är sedan länge avskaffat under den här epoken. Scholae Palatinae har tagit dess plats, men som beriden livvakt. Dessutom finns palatini - Auxilia Palatina och andra palatintupper som ar kejserliga eskortarme. Den egentliga rangordningen ar Scholae, sedan Palatini, sedan Comitatenses (staende arme), sedan Limitanei (garrisonstrupp).

Tanken är att en Paladin/Palatin är en privilegierad soldat trogen det döende romaarriket. Regelmässigt funkar de som vanliga Trait of Nobility - dvs heroisk krigare. Enda skillnaden är att istället för att dras med mordiska släktingar är deras nackdel att de måste lyda order och följa lagen.

Visst sneglar jag mot rolandssången. Inser att associationerna blir lite blandade. Tycker ni då Palatini snarare än Paladins? Eller Palatins?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Etepete said:
Pretoriangardet är sedan länge avskaffat under den här epoken. Schola Palatina har tagit dess plats, men som beriden livvakt. Dessutom är Auxilia Palatina och andra palatintupper romarrikets elitstyrkor. Tanken är att en Paladin/Palatin är en privilegierad soldat trogen det döende romaarriket. Regelmässigt funkar de som vanliga Trait of Nobility - dvs heroisk krigare. Enda skillnadenär att de istället för att dras med mordiska släktinger är deras nackdel att de måste lyda order och följa lagen.

Visst sneglar jag mot rolandssången. Tyckerni då Palatini snarRe än Paladins? Eller Palatins?
Du har gjort din forskning och mina tvivel är besegrade :gremwink:

Paladin låter mest badass som namn :gremsmile:

EDIT: Jag kunde inte hålla mig :gremwink:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b0hhXmDVTZM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/b0hhXmDVTZM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
God45 said:
Paladin låter mest badass som namn :gremsmile:
Det ar huvudpoangen for mig. Fast visst ar Paladin lite anakronistiskt. Palatini ar den korrekta formen. Men Paladin kanns mer naturligt och badass :gremsmile:


P.s. tanker mig en liknande modifikation till Traits for Trait of Learning - om man ar romare kan man da valja att spela "Senator" genom att valja Drawback: Feud istallet Drawback: Vow. Senator var fortfarande en titel under epoken (och langt efter roms fall) aven om den tappat rang sedan republik och t.om. sedan principatet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Dessutom ar ju Paladin och Pfalzgreve egentligen samma sak (eller ja, en Pfalzgreve ar ju da en Comes Palatinus) rent etymologiskt :gremsmile: ) Sa rent logiskt borde jag ju aven ha Pfalzgrevar.

Det kanske ar att stracka det bortom rimlighetens granser...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Etepete said:
Vissa av dessa är ganska enkla - Nobility för hjältekrigare, Rage för bärsärken, Survival för jägaren. Jag försöker fånga de teman jag tycker är viktiga för genren. Det är när jag kommer till Regin/Völund som det blir problem. Är det ens värt att ha en hantverkartrait? Hur gör man någon som är legendarisk smed eller båtbyggare rolig att spela?
En sak jag reagerar på här är att de traditionella hjältarna, även om de kanske har ett identifierande drag, kännetecknas av att de utmärker sig på alla områden. Odysseus kunde slåss, men han var också slug, en skicklig sjöman, exceptionellt stark, skicklig bågskytt osv. De förväntas kunna bygga en timmerstuga om de bara har en yxa, de kan förföra vackra kvinnor, de kan jaga och så vidare. De kanske var exceptionella på en sak, men de kunde allt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Troberg said:
En sak jag reagerar på här är att de traditionella hjältarna, även om de kanske har ett identifierande drag, kännetecknas av att de utmärker sig på alla områden. Odysseus kunde slåss, men han var också slug, en skicklig sjöman, exceptionellt stark, skicklig bågskytt osv. De förväntas kunna bygga en timmerstuga om de bara har en yxa, de kan förföra vackra kvinnor, de kan jaga och så vidare. De kanske var exceptionella på en sak, men de kunde allt.
Det ar lite av en utmaning att skriva ett sadant har spel just eftersom den typiska hjaltekronikan inte riktigt passar sig som material for rollspel. Det ar darfor jag inte bara utgar fran hjaltesagor, utan aven fran pulpaventyr och fran historiska kallor.

Men visst, Prins Valiant har val inte direkt nagra svagheter heller. Fragan ar om det ar roligt att spela sa. Hur gor man skillnad pa olika karaktarers roller och kompetenser - vad de gor och kan lysa med i aventyret?

Alternativet hade varit att lata passioner, drivkrafter el. dyl. var det som differentierar karaktarer. Ett mycket solitt designval - men som inte riktigt passar det har spelet som jag tanker jag mig nagot mer aventyrsinriktat, pulp, isbergsteknik s.a.s.

Mojligen borde jag andra balansen mellan Grundegenskaper och Talanger sa att en storre del av fardighetsvarderna styrs via de breda grundegenskaperna - dvs alla ar battra pa att gora det mesta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Etepete said:
Troberg said:
En sak jag reagerar på här är att de traditionella hjältarna, även om de kanske har ett identifierande drag, kännetecknas av att de utmärker sig på alla områden. Odysseus kunde slåss, men han var också slug, en skicklig sjöman, exceptionellt stark, skicklig bågskytt osv. De förväntas kunna bygga en timmerstuga om de bara har en yxa, de kan förföra vackra kvinnor, de kan jaga och så vidare. De kanske var exceptionella på en sak, men de kunde allt.
Det ar lite av en utmaning att skriva ett sadant har spel just eftersom den typiska hjaltekronikan inte riktigt passar sig som material for rollspel. Det ar darfor jag inte bara utgar fran hjaltesagor, utan aven fran pulpaventyr och fran historiska kallor.

Men visst, Prins Valiant har val inte direkt nagra svagheter heller. Fragan ar om det ar roligt att spela sa. Hur gor man skillnad pa olika karaktarers roller och kompetenser - vad de gor och kan lysa med i aventyret?
Jag skulle låtit dem kunna allt, men de är specialister på något. Ibland misslyckas de dock, framför allt när de har ett hinder (någon som försöker stoppa dem, fartyget är i storm osv), och det är då som experten behövs för att klara skivan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Karaktärer är specialisede på tva olika nivaer:

Traits:
Traits ar vad som gor hjalten till hjalte. Det ar dessa du kommenterade pa ovan. De foljer helt din logik. T.ex. finns traiten Mastery. Den innebar att du ar en mastare pa ett hantverk - det ar inte formagan att smida ett svard utan just formagan att smida Gram eller Durandal. Andra traits ar mer exlusiva, t.ex. Sorcery.

Talents och abilities:
Talents ar breda fardigheter. Fardighetsslag ar talent + ability. Genom att hoja abilities far man alltsa battre grundchans pa mycket pa en gang (det finns bara tre: Prowess, Skill, Cunning). Just nu ar Ability 2-6 och Talent 0-8 (sla en t20, mot 15 eller 20). Om jag istallet andrar till ability 3-8 och Talent 0-6 ar alla karakterer mer kompetenta pa allt. Det finns en viss niva av exklusivitet t.e.x maste du vara romare eller adelsman for att kunna valje Talenten Sword fran start. Andra talents kan inkluderar saker som Ride, Athlethics. Ganska enkla, breda och handlingsinriktade.

Alltsa:
Det finns inga "akademiska" fardigheter, det narmaste man kommer hantverk och lardom ar att valja traiterna Mastery eller Learning. Detta innebar alltsa masterskap och exklusiv kunskap. Enklare kunskap som behovs for aventyret bor alltsa alla ha, medan det ar just den exklusiva, exceptionella kunskap som tacks av Traits. Traits ar svaret pa fragan "Varfor ar den har personen en hjalte".

En rp med Mastery ar som smeden Volund, en rp med Learning ar som St Augustinus, en rp med Nobility ar som Siegfried, en rp med Sorcery ar som Merlin, en rp med Rage ar som Cu Chulainn etc etc. Alltsa handlar det inte sa mycket om vad RP kan och inte kan gora som de speciella kompetenser som gor honom frack * likt odysseus list.

Lite osaker pa om jag är helt rätt ute än, tack för perspektivet :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Stammar.

Vart skall följande folkslag bäst passas in?

Pikter
Skoter (dvs Irländare)
Basker
Bagaudae (rövar/upprorsuppbåd)

Jag funderar på att låta dem ingå i en övergripande slaskstammgrupp som heter "Rebels" eller "Brigands". Eller så är Pikter och Skoter en del av de Germanska stammarna (så som varande romersk "near-periphery" och bosatta).

Eller så skapar jag en Celtic tribes - grupp (Picts, Scots, icke-romaniserade Britons). Men vad händer då med basker och bagaudae?

Hoppas på era visa råd!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Utkast till rorelse och initiativregler


Range and Movement


Initiative is based on Prowess or Cunning, whichever is higher.



In most situations, it is not necessary to calculate the exact distance a person can travel. Just use common sense.



In combat, a system based on closing and disengaging is used. Combat begins when one character comes within range of the other characters weapon. If one combatant has a weapon that is out of range, he may not deal damage. If he wins the round he may, however, move on range closer at the end of the round. He may also use 4 degrees of success to move one range closer before dealing damage (this is reduced to two for those who carry shield). If the combat moves to a range that is closer than the weapon used by one of the combatant, that combatant suffers a malus to his combat roll of 1 point per step closer.



In close combat (using melee weapons)



There are three ranges, going from close to distant:

Knife
Sword
Spear



Ranged combat is similar to close combat, but only those equipped with ranged weapons can engage in combat actions. Closing does not depend on a combat roll, but is achieved through regular cross-country movement. Distance is measured in stone's throws (60 meters or so). A combatant can move a third of a stone's throw in one round if he moves and acts, half a stone's throw if he runs and one stone's throw if he dashes (roll athlethics to succeed). Once he has reached the opponent he is considered to be at spear range.


1 60m

2 120m

3 180m

4 240m
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Efter Krilles trad om Fornnordiska monster kommer har viktiga varelser till Fafnir:

Unicorn - this savage woodland beast, similar in size and appearance to a wild ass or goat, but with a single vicious horn, tends to guard grooves and meadows in the depth of the Hercynian forest.



Dwarf - these cunning creatures look much like men, except for their short stature and odd, pronounced features. They are noted for their craft and craftiness - whether this be magic or blacksmithing. They often live in caves, hollows, hidden castles and other refuges often underground.



Troll - large, brutish creatures, they make their home in farthest Hyperborea and in deep woods across Germania. Trolls are often jealous of mankind, and tries to mimic and outdo human society in what is invariably a mockery of it. Some trolls are very sage and guardians of anicent wisdoms, others are simlpeminded beasts, blinded by rage.

Giant - much like trolls, but larger. Giants often guard a certain place, cliff or lake. They are forces of nature, and less concerned with the affairs of puny men than trolls are.

Auroch - the native wild bull of the Hercynian Forest, the Mirkwood and Hyperborea. Often farmed with great danger. Its vicious horns and bulk make it dangerous when angered

Ercinee - a magical bird native to the Hercynian forest. At night, its feathers burn like fire. It is also rumored to live in Hyperborea, where it is known as the Firebird.

Dog-head - these savage creatures, the Kynokephali, are human-like but with the head of a dog. They roam the farthest corners of Scythia and Hyperborea. They are know for their cruelty and their large packs.

Dragon - these serpents range from poisonous asps no larger than a grown man's leg through to massive ancient wyrms the size of a longhouse with considerable cunning and intelligence. Some clever wyrms are wrongdoers who's form is a curse to mirror their sins.

Gryphon - far to the east, past Hyperborea, liest a land where Gryphons and Cyclops clash over the gold these half-lion, half-eagle beasts guard.

Revenant or Gaist - whether the corpse of a hanged man, a warrior risen from his barrow or a victim of murder returned from hell to claim his revenge. Revenants often return to the land of the living on certain nights or under certain terms.

Vad har jag missat?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
olaberg said:
Att Gasten heter "Draug"?
Det var utgångspunkten, själva iden med Revenant var att hitta ett mer generiskt namn för draugen - vilket jag nog tycker nog att det låter för vikingatid, för isländskt. Jag kanske viker mig - fast revenant är rätt bra och är i princip samma sak dvs en gengångare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Inspirerat av Ensamma vargen och OSR-rollspelande. Varje foremal ar viktigt.

Utrustning

Spelaren far valja fyra foremal fran sin Tribe's utrustningslita, och tva foremal fran sin Gift's utrustningslista. (detta ersatter de foremal som listas ovan far vissa Gift's). Nobles far valja tre fran sin utrustningslista

Nobility
Military belt
Splendid cloak (Crimson, blue or fur)
Byrnie
Horse
Spear
Shield
Cavalry helmet
Dart
Fibula brooch (Treasure)
Neck chain (Treasure)

Sorcery
Book
Sorcerer's staff (Distaff, rune-staff, wand)
Cloak (Fur, feather, tattered or black)
Scrolls and quill
Wooden idol
Sacrifical knife
Shapeshifter's fur

Survival
Javelin
Bow
Travel rations (7 meals)
Sturdy cloak (can be used as blanket)
Rope
Knife
Waterskin
Sling

Rage
Fur cloak
Light helmet
Shield
Axe
Javelin
Flagon of mead
Religious symbol

Learning/Wits
Book
Instrument
Writing implements
Casket (Treasure)
Splendid cloak (Any colour)
Ring (Treasure)
Dagger
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,090
Svarte faraonen said:
"Sling" borde finnas med under "Survival". Slungor är roliga vapen som får dåligt med uppmärksamhet.
Latt. Folk lar ju ha anvant slungor aven under senantik.

P.s. Hmmm, kanske att "sling" hamnar under en tribe-lista istallet. T.e.x. Rebell Tribes (samlingsnamn for kelter, basker och "bondeuppbad" (bagaudae))
 
Top