Nekromanti Fantasy! .. önskelista monster?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har ju skrivit ett litet gäng "monster" nu.. har ni några favoriter ni vill ha med?

Tänkte att ett 20-30-tal olika slags varelser/monster kanske vore lagom att ha med i grundboken.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Har ju skrivit ett litet gäng "monster" nu.. har ni några favoriter ni vill ha med?

Tänkte att ett 20-30-tal olika slags varelser/monster kanske vore lagom att ha med i grundboken.
Jätteapa
Sabeltandadtiger
Jätteorm
Demon
Ödlefolk
Likhand
Djinn
Jätteamöba
Björn
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • Trädande... Kanske ent eller dryad?
  • Dödsranka... Eller någon annan slingrande förädisk växt.
  • Lyktgubbe... Eller någon annan form av träskande. Alla förrädiska varelser som lever i träsk är väl coola iof.
  • Kummelgast/vålnad
  • Golem... Det finns ju så många olika tuffa golems. Fast de av ben eller andra likdelar är grymmast säger jag.
  • Basilisk... Tja, en stämningsfull klassiker.
  • Jättespindel
  • Jättebläckfisk/Kraken
  • Svartfolk... Ja, jag har verkligen en förkärlek till all typ av klassiska svartfolksraser. Mina absoluta favoriter bland dem är orcher och troll, fast det finns ju många andra med.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Inga favoriter; snarare tycker jag att de charmigaste monstren är de där som är unika för spelet och har en egen liten mytologi, typ hur githzerai, githyanki och mindflayers hänger ihop i D&D. Dessutom ger askonstiga monster rätt vibbar till Fiend Folio och liknande, så gör något nytt!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Bobby Magikern said:
Inga favoriter; snarare tycker jag att de charmigaste monstren är de där som är unika för spelet och har en egen liten mytologi, typ hur githzerai, githyanki och mindflayers hänger ihop i D&D. Dessutom ger askonstiga monster rätt vibbar till Fiend Folio och liknande, så gör något nytt!
Medhåll
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Svartnisse. Illvätte. Eller vad de nu heter, de där små otäcka typerna som når en riktig äventyrare upp till midjan som man kan boxa dussinet av utan att börja svettas.
Betongsosse.


Storuggla, CR5
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
Svartnisse. Illvätte. Eller vad de nu heter, de där små otäcka typerna som når en riktig äventyrare upp till midjan som man kan boxa dussinet av utan att börja svettas.
Betongsosse.


Storuggla, CR5
De är givetvis med. Vättarna då.

Betongsosse... Betong-golem? Fogde?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Efter det att du fått ihop en bra lista, kan du inte lista vad du totalt tänker ta med då?
... Det vore nämligen väldigt trevligt att få se, av ren nyfikenhet bara. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag kan lägga ut den..

...sen är det ju meningen att man lätt ska kunna göra egna monster. Listan är ju bara ett stöd, inte nån "officell det här finns, men inget annat-lista".

Ska inte heller "överbeskriva" dem i boken, eftersom man ska kunna göra en egen tolkning av vad t.ex. ett troll eller en gast är. Inte skriva sidvis om trollens eller ödlemännens kultur. Vad är det för skit, liksom. Gör om dem så det passar din kampanj! :gremsmile:

Det är är ju ett spel som SKA uppmana till moddning!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
jag kan lägga ut den..

...sen är det ju meningen att man lätt ska kunna göra egna monster. Listan är ju bara ett stöd, inte nån "officell det här finns, men inget annat-lista".

Ska inte heller "överbeskriva" dem i boken, eftersom man ska kunna göra en egen tolkning av vad t.ex. ett troll eller en gast är. Inte skriva sidvis om trollens eller ödlemännens kultur. Vad är det för skit, liksom. Gör om dem så det passar din kampanj! :gremsmile:

Det är är ju ett spel som SKA uppmana till moddning!
Låter ju skitbra. Gillar det tänket. Good work, Arfert! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skvadern... vad ska man ha den till? Låter mest som ett norrländskt studentskämt. :gremgrin: ..eller nåt till Trudvang. Och det här är absolut inte Trudvang.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Skelett! Skelett är så old school det kan bli. Jag har varit såld på skelett ända sen Harryhausens Clash of The Titans.

De funkar bra i Clone Wars också.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Arfert said:
Skvadern... vad ska man ha den till? Låter mest som ett norrländskt studentskämt. :gremgrin: ..eller nåt till Trudvang. Och det här är absolut inte Trudvang.
ordet "skvader" har blivit ett språkligt begrepp i svenskan för en mindre lyckad kombination. (källa: wiki)

Tänk dig sjuka kombinationer av monster. Skvadern är ju det svenska ordet för engelskans pja?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Skelett! Skelett är så old school det kan bli. Jag har varit såld på skelett ända sen Harryhausens Clash of The Titans.

De funkar bra i Clone Wars också.
givetvis ska vi ha skelett!!!!
 
Top