iden med solen låter ju ganska dum eftersom det då finns en risk att man får väldigt mycket tid och kan spela relativt säkert.
Jag tycker det är en klar förbättring. I gamla Drakborgen såg man ju exakt hur lång tid man hade kvar och ofta kunde ett parti liksom tappa all spänning halvvägs, när man helt enkelt tittade på brädet och konstaterade "jaha, du har tre korridorer och två vanliga rum kvar på din väg ut. Men jag har sex rum på min väg, så jag är dömd. Jaha, skall vi ta och kolla på dina rumskort och se om du klarar dig? Tomt. Magisk dryck. Den vill du inte dricka, gissar jag?. Nä, he he, tja, det gick ju bra det där. Grattis."
Det var en enorm bugg med gamla Drakborgen.
I den nya varianten så är inte den kvarstående tiden känd, så det finns ett större risk- och spänningsmoment. Och visst; även i den gamla versionen kunde man bli stillastående på vägen tillbaka för att man mötte en jättespindel eller för att facklan slockande, osv. Men jag tycker helt klart att det är mycket roligare när denna riskhantering vävs in i grunden på systemet.
I övrigt... Tja. Alltså, jag tycker det är så många grundläggande designfel med Drakborgen att det varken är värt att patcha eller försöka sig på en nyutgåva. Visst har jag många nostalgiska känslor av Drakborgen, men det har jag av Talisman också, och när jag spelade den nya utgåvan för ett par år sedan så var det svårt av värja sig från känslan av hur åren sprungit förbi dessa spel. Det är bättre att låta dessa spel ligga, i min mening.
Däremot vet jag precis hur jag skulle gå till väga om det vore upp till
mig att göra en nyutgåva på Drakborgen. Det spelet skulle förresten äga.
Slutligen passar jag på att säga att Dan "Danne Händelsekort" Glimne är facking värdelös på att designa spel, och kan gott fortsätta att ägna sig åt poker och nyliberala gliringar - vilket är två aktiviteter som han är långt bättre på än vad han har talang för att försöka göra så att folk har roligt.