Min spelgrupp gjorde för ett par år sedan en egen specialversion av Drakborgen.
Vi använde oss av Drakborgens spelplan på grund av att vi inte orkade göra oss en egen, men resten tillverkas i hårdt ( och dyrt ) papper som sedan plastades in.
Det hela var uppbyggt som den gamla versionen av Drakborgen, men vår "kopia" gavs arbetsnamnet RPG-E.
Här kommer en lite beskrivning av spelet för den som är sugen att läsa:
RPG-Evolution
Det fanns tolv hjältar att välja mellan som alla hade olika skills. Karaktärerna var fantasy inspirerade med en lite twist på grund av evolutionen eller nått sånt. Jag har inte spelet i min närhet just nu, men på rak arm kommer jag ihåg några sköna karaktärer så som:
Olga-The Prostitute; som bar på smittsamma könssjukdomar, vilket var hennes främsta skill. Har för mig skillen hette "Herpeshand".
Questor-The Elf; (namn taget från Gauntlet 1985) tränad av Ostdhor The elf vilket gav honom massiva skills i att använda sin båge. Liknar nog Bardur Bågman som för mig är en personlig favorit.
Philip-The Brave; Bar ett kortsvärd i strid, men hade även möjligheten att slunga sin bola precis innan strid för att utgöra nån form av extra skada.
Motståndare och fällor var det gott om i den kärnreaktor som det hela utspelar sig i istället för just Drakborgen. Principen att ta sig in i centrat är kvar i våran kopia, och väl framme i kärnreaktorn var det dags att dra Nuclear-korten. Själva cashen man håvade in var bränsleceller för att kunna dra från stället eller liknande, men då måste man ju ta sig ut innan reaktorn flög i luften! Samma spänning som när draken vaknade, och allt var kört.
De fiender man stötte på var bland annat orcher, lodisar, forskare, dödsriddare, och de fruktade jugernautsen.
Specialrum och liknande man helt plötsligt hamnade i var bland annat: En Lidl-shop där man kunde inhandla förnödenheter och ost-produkter, En sopstation/avfallskvarn som krossade allt om man inte klarade av sitt SMI-slag, Ett ryskt gym med olika preparat som boostade upp hjältarna alternativt sänkte deras värden på grud av manodepression. + mycket mer festligt som inte kommer fram ur min hjärna just nu.
Som i Drakborgen drag man ju även rumskort där man kunde dra RPG Evolutions-kort, och på dessa fanns många små delikatesser så som:
Heavy Bolter (massiv skada)
Jeans & nätbrynja (ABS 1, men utsöndrade en stark odör som tvingade motståndaren att slå ett PSY)
Magväska (gav hjälten extra plats så att man kunde lasta i två bränslekort i reaktorn)
Boots of escaping (öppna två rumskort / runda)
Jolt cola (bra till viss del, men för mycket utlösde urinkaskade, inte bra!)
Jugend uniform (hjälten gavs en högre själkännsla + PSY)Cheesytaste (syntetburgare som gav tillbaka KP)
Ja kort och gott fanns det mycket festligt i spelet, men jag vet inte om det är säljbart..
Skulle dock vara väldigt kul att göra ett brädspel.