Nekromanti Fantasy Flight släpper Drakborgen

rjonas

Hero
Visst var det Dan Glimne som konstruerade Drakborgen? Kul för den gamla pokerräven att Fantasy Flight släpper spelet på nytt. Även om det sker genom den licens FF har med GWs (figurfria) brädspel.

Hoppas Dan Glimne gör comeback i vår hobby. Poker är bara en fluga, eller hur?

Bador Bågman ftw!!!11!

Vimes

Sillkung
Kul! Drakborgen är utan tvekan det spel (rollspel inkulderade) som har det vackraste nostalgiska skimret för mig.

Angående Glimne och pokern har jag hört från säker källa (d.v.s. någon som spelat med honom) att han är iskall som pokerspelare, på ett dåligt sätt. :gremsmile:

Lukas

Mannen i Gult
rjonas said:
Bador Bågman ftw!!!11!
Ingen figur slår riddare Rohan.

Drakborgen är verkligen ett bra spel. det har roat mig och många vänner och förhoppningsvis kommer det fotsätta så.
vet dock inte om jag kommer köpa nya versionen när jag har ett komplett exemplar av gamla

hakanlo

Hero
Lukas said:
vet dock inte om jag kommer köpa nya versionen när jag har ett komplett exemplar av gamla
Den nya versionen är faktiskt ganska annorlunda. (Nu kan det ha kommit ytterligare någon ännu nyare än den "nya" version jag köpte för ca 5 år sedan. Med den gamla antar jag att du menar orginalet från mitten av åttiotalet).

Strid är har förändrats. Solens gång styrs av tärningsslag, så att antalet rundor varierar mellan spelomgångar. Det ingår 16 (tror jag) karaktärer, mot originalets fyra - de övriga var tidigare en del av expansionen Drakborgen 2, som jag tror nu helt ingår i spelet. På det hela taget är den nya ett bättre spel, tycker jag. Men den inbitne kan sakna att den gamla versionen var lite mer sammanhållen, med färre moment, och att den var lite elakare och svårare att överleva.

Vimes

Sillkung
När man granskar det gamla Drakbrogen från 80-talet i jämförelse med det nya spelet som kom för några år sedan (6? 7?) är det tydligt att det nya egentligen är ett mer välkonstruerat spel.

Men för mig handlar ett spel som Drakborgen så mycket mer om känsla och stämning än god spelmekanik. Det gamla Drakborgen var oförlåtande, grymt, slumpmässigt och förtvivlat svårt. Omgångar utan annan vinnare än Drakborgen själv är inte ovanliga. Det är bara så vackert att direkt i början av spelet fastna i ett vridrum och bli sittande där tills solen går ner, eller att lyckas plundra skattkammaren bara för att dö en nedslig död i en dörrfälla. Det är det som är charmen med Drakborgen.

hakanlo

Hero
Vimes said:
Det är bara så vackert att direkt i början av spelet fastna i ett vridrum och bli sittande där tills solen går ner, eller att lyckas plundra skattkammaren bara för att dö en nedslig död i en dörrfälla.
Onekligen en klassiker! Eller två... Själv hade jag i min gamla version av spelet fått en del kort på norska; en särkild favorit var när man träffade på en kämpe-edderkopp (jättespindel)...

Lukas

Mannen i Gult
Hakanlo said:
Strid är har förändrats. Solens gång styrs av tärningsslag, så att antalet rundor varierar mellan spelomgångar. Det ingår 16 (tror jag) karaktärer, mot originalets fyra - de övriga var tidigare en del av expansionen Drakborgen 2, som jag tror nu helt ingår i spelet. På det hela taget är den nya ett bättre spel, tycker jag. Men den inbitne kan sakna att den gamla versionen var lite mer sammanhållen, med färre moment, och att den var lite elakare och svårare att överleva.
Fler karaktärer låter ju spännande men att spelet är lättare att överleva förstör ju hela charmen. iden med solen låter ju ganska dum eftersom det då finns en risk att man får väldigt mycket tid och kan spela relativt säkert.

det skulle dock vara intressant att höra hur nya Stridssystemet fungerar.

Hunk

Hero
rjonas said:
Hoppas Dan Glimne gör comeback i vår hobby. Poker är bara en fluga, eller hur?
Dan Glimne är dock konstruktör till spelet Batavia - ett spel som också finns på svenska - som släpptes för något drygt år sedan, så helt borta från spelkonstruktion torde han inte ha varit.

hakanlo

Hero
Lukas said:
iden med solen låter ju ganska dum eftersom det då finns en risk att man får väldigt mycket tid och kan spela relativt säkert.

det skulle dock vara intressant att höra hur nya Stridssystemet fungerar.
Vad gäller solen - precis det du skriver hände några gånger. Det kändes absolut som en bugg, precis som du antar.

Vad gäller strid, så var det ju i gamla versionen ganska rakt av ett sten-sax-påse-system -- tre kort, där vart och ett av dem slår ett annat. Dock med den lilla twisten att om man vann med ett visst av sina tre kort så orsakade man dubbel skada.

Nu ska vi se om jag minns hur strid går till... I den nya versionen används i stället en liten platta, med fyra positioner på, ordnade som en cirkel. Varje position motsvarar en av karaktärens fyra egenskaper

Det är då en sorts sten-sax-påse med fyra i stället för tre möjliga val. Mellan varje "stridsrunda" får man justera sin valda position ett steg. Var och en av positionerna slår en annan. Om man väljer motstående positioner är det oavgjort i den rundan. Väljer man samma position, jämförs de två kombattanternas värde i den egenskapen, och den med lägst får differensen i skada.

Hmm. Det blev inte helt glasklart... Men striderna är iaf lite mer varierade och mer taktiska. Den som har högre värden än sin motståndare får också en avsevärd fördel.

Rising

Vila i frid
iden med solen låter ju ganska dum eftersom det då finns en risk att man får väldigt mycket tid och kan spela relativt säkert.
Jag tycker det är en klar förbättring. I gamla Drakborgen såg man ju exakt hur lång tid man hade kvar och ofta kunde ett parti liksom tappa all spänning halvvägs, när man helt enkelt tittade på brädet och konstaterade "jaha, du har tre korridorer och två vanliga rum kvar på din väg ut. Men jag har sex rum på min väg, så jag är dömd. Jaha, skall vi ta och kolla på dina rumskort och se om du klarar dig? Tomt. Magisk dryck. Den vill du inte dricka, gissar jag?. Nä, he he, tja, det gick ju bra det där. Grattis."

Det var en enorm bugg med gamla Drakborgen.

I den nya varianten så är inte den kvarstående tiden känd, så det finns ett större risk- och spänningsmoment. Och visst; även i den gamla versionen kunde man bli stillastående på vägen tillbaka för att man mötte en jättespindel eller för att facklan slockande, osv. Men jag tycker helt klart att det är mycket roligare när denna riskhantering vävs in i grunden på systemet.

I övrigt... Tja. Alltså, jag tycker det är så många grundläggande designfel med Drakborgen att det varken är värt att patcha eller försöka sig på en nyutgåva. Visst har jag många nostalgiska känslor av Drakborgen, men det har jag av Talisman också, och när jag spelade den nya utgåvan för ett par år sedan så var det svårt av värja sig från känslan av hur åren sprungit förbi dessa spel. Det är bättre att låta dessa spel ligga, i min mening.

Däremot vet jag precis hur jag skulle gå till väga om det vore upp till mig att göra en nyutgåva på Drakborgen. Det spelet skulle förresten äga.

Slutligen passar jag på att säga att Dan "Danne Händelsekort" Glimne är facking värdelös på att designa spel, och kan gott fortsätta att ägna sig åt poker och nyliberala gliringar - vilket är två aktiviteter som han är långt bättre på än vad han har talang för att försöka göra så att folk har roligt.

Big Marco

Läskig
Rising said:
Däremot vet jag precis hur jag skulle gå till väga om det vore upp till mig att göra en nyutgåva på Drakborgen. Det spelet skulle förresten äga.
Skall vi göra ett brädspel ihop? Jag har som livsmål att släppa ett brädspel innan jag dör.

Och Pandemic inmutade min tidigare coola idé.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den Upplyste Despoten said:
Skall vi göra ett brädspel ihop? Jag har som livsmål att släppa ett brädspel innan jag dör.
Det tycker jag låter som en skitcool idé. Risings oförmåga att göra klar saker skulle kunna negeras av din förmåga att... Ja, vad man än kan säga i övrigt så får du saker gjorda, vilket på alla sätt ska respekteras.

Arfert

Facit
. jag skulle gärna samarbeta med både Rising och Marco på några projekt av den anledningen!

Big Marco

Läskig
Rising said:
Skall vi göra ett brädspel ihop?
Det vore roligt. Vad har du för idéer?
Jag återkommer när det finns mer på fötterna - konkreta saker alltså (som budget och liknande).

(det kommer inte gå så fort, men inte heller så långsamt)

Rising

Vila i frid
Jag återkommer när det finns mer på fötterna - konkreta saker alltså (som budget och liknande).
Dang. Jag tänkte mest på ett "öh, det vore coolt med ett Middle Earth Quest-spel" eller något i den stilen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Min spelgrupp gjorde för ett par år sedan en egen specialversion av Drakborgen.

Vi använde oss av Drakborgens spelplan på grund av att vi inte orkade göra oss en egen, men resten tillverkas i hårdt ( och dyrt ) papper som sedan plastades in.

Det hela var uppbyggt som den gamla versionen av Drakborgen, men vår "kopia" gavs arbetsnamnet RPG-E.

Här kommer en lite beskrivning av spelet för den som är sugen att läsa:

RPG-Evolution

Det fanns tolv hjältar att välja mellan som alla hade olika skills. Karaktärerna var fantasy inspirerade med en lite twist på grund av evolutionen eller nått sånt. Jag har inte spelet i min närhet just nu, men på rak arm kommer jag ihåg några sköna karaktärer så som:

Olga-The Prostitute; som bar på smittsamma könssjukdomar, vilket var hennes främsta skill. Har för mig skillen hette "Herpeshand".

Questor-The Elf; (namn taget från Gauntlet 1985) tränad av Ostdhor The elf vilket gav honom massiva skills i att använda sin båge. Liknar nog Bardur Bågman som för mig är en personlig favorit.

Philip-The Brave; Bar ett kortsvärd i strid, men hade även möjligheten att slunga sin bola precis innan strid för att utgöra nån form av extra skada.

Motståndare och fällor var det gott om i den kärnreaktor som det hela utspelar sig i istället för just Drakborgen. Principen att ta sig in i centrat är kvar i våran kopia, och väl framme i kärnreaktorn var det dags att dra Nuclear-korten. Själva cashen man håvade in var bränsleceller för att kunna dra från stället eller liknande, men då måste man ju ta sig ut innan reaktorn flög i luften! Samma spänning som när draken vaknade, och allt var kört.

De fiender man stötte på var bland annat orcher, lodisar, forskare, dödsriddare, och de fruktade jugernautsen.

Specialrum och liknande man helt plötsligt hamnade i var bland annat: En Lidl-shop där man kunde inhandla förnödenheter och ost-produkter, En sopstation/avfallskvarn som krossade allt om man inte klarade av sitt SMI-slag, Ett ryskt gym med olika preparat som boostade upp hjältarna alternativt sänkte deras värden på grud av manodepression. + mycket mer festligt som inte kommer fram ur min hjärna just nu.

Som i Drakborgen drag man ju även rumskort där man kunde dra RPG Evolutions-kort, och på dessa fanns många små delikatesser så som:

Heavy Bolter (massiv skada)
Jeans & nätbrynja (ABS 1, men utsöndrade en stark odör som tvingade motståndaren att slå ett PSY)
Magväska (gav hjälten extra plats så att man kunde lasta i två bränslekort i reaktorn)
Boots of escaping (öppna två rumskort / runda)
Jolt cola (bra till viss del, men för mycket utlösde urinkaskade, inte bra!)
Jugend uniform (hjälten gavs en högre själkännsla + PSY)Cheesytaste (syntetburgare som gav tillbaka KP)

Ja kort och gott fanns det mycket festligt i spelet, men jag vet inte om det är säljbart..

Skulle dock vara väldigt kul att göra ett brädspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rising said:
Dang. Jag tänkte mest på ett "öh, det vore coolt med ett Middle Earth Quest-spel" eller något i den stilen.
Snackade inte han specifikt om att han ville hjälpa dig att göra precis den nyutgåva av Drakborgen du skrev att du ville göra? Det var så jag tolkade hans "ska vi göra ett brädspel", i kontexten liksom...

Fast jag kan ha tolkat inåthelvete fel.

Rising

Vila i frid
Snackade inte han specifikt om att han ville hjälpa dig att göra precis den nyutgåva av Drakborgen du skrev att du ville göra?
Näh. Despoten är en entreprenör. De är som Tolkiens alver; de tänker fjorton steg före oss vanliga dödliga. När det blir soligt och vi känner "åh, vad varmt det är" då har den där djäveln precis öppnat ett lemonadstånd för att kunna sälja oss uppfriskande, kalla drycker.

Han har egna idéer. Det lovar jag. Jag är mest nyfiken på vilka dessa idéer är, och hoppas att jag på något sätt skulle kunna hjälpa till att förverkliga dem.

Big Marco

Läskig
krank said:
Snackade inte han specifikt om att han ville hjälpa dig att göra precis den nyutgåva av Drakborgen du skrev att du ville göra? Det var så jag tolkade hans "ska vi göra ett brädspel", i kontexten liksom...

Fast jag kan ha tolkat inåthelvete fel.
Nej, inte den här gången. ,-)

Det kan vara en ny bra version av Drakborgen - om det är rätt. Men det kan vara något annat som är mer rätt. Och jag tror att i den här processen så är det bara att vara en liten braintrust med rätt olika infallsvinklar. Och Rising har gång efter annan imponerat med sina teorier kring framför allt kort- och bärdspelsmekanismer och -psykologi.

Men jag tror att Rising skulle må bra av att slippa pressen att själv behöva göra klart något. ,-)