Re: Du har fel
Måste säga att jag inte förstod tanken där. FYS är ju den direkta fysiska motståndskraften medan PSY är den psyiska motståndskraften.
FYS påverkar bland annat kondition, motståndskraft till gifter och droger, uthållighet vid extrema förhållanden och liknande. Även om allt detta har en fysisk koppling, så spelar också psyket (eller ska jag säga "kroppsmedvetandet", "kroppskontrollen" ?) in. Första gången någon tar en drog så brukar det vara just kroppen (den rena fysiken) som spelar roll för att avgöra hur stark påverkan blir, men senare så blir det allt viktigare att ha rätt sinnelag och kroppsmedvetande för påfrestningen. Att vara "härdad" (eller blott "erfaren") spelar en enorm roll, även om det skulle stå dåligt till med den rent kroppsliga delen av grundegenskapen FYS.
Blanda inte ihop namnen på grundegenskaperna med vad de faktiskt representerar. (Det vanligaste missförståndet är ju annars att man skaffar sig en skev bild av INT för att man stirrar sig blint på just
namnet "intelligens")
Att livet som en medeltida bonde levde inte var bra tror jag de flesta kan hålla med om då samhället faktiskt strävat efter att förbättra levnadsförhållandena.
Det är å andra sidan något
jag inte håller med om. Eliten har fått det bättre och blivit bättre på att lura dumskallarna nere på botten att tro att de inte behöver revoltera eftersom de ju har det bra med alla sina vulgodokusåpor, mocca lattes, lösögonfransar och hemmabioanläggningar, och allt detta medan världens ledande utvecklare av bindor ständigt lyckas förbättra deras uppsugningsförmåga. Här skulle jag dessutom kunna prata i flera timmar om att kvinnor idag spenderar lika mycket tid åt hushållsarbete som de gjorde långt innan vare sig tvätt- eller diskmaskinen var uppfunnen, eller det faktum att de nya kommunikationsmöjligheterna gör att alla mina kunder förväntar sig att jag ska kunna bli färdig och skicka dem mitt arbete en och samma dag som de skickar det, medan man förr i tiden hade ett betydligt lugnare (om än fysiskt mer krävande) arbetstempo. Tonårsflickor verkar förresten bara må sämre och sämre för var dag som går, så jag tror minsann att vi på många sätt blir lika rövknullade idag som bönderna blev på medeltiden. Men det har inte med tråden att göra, så jag lägger ned det.
Däremot är jag fortfarande inte övertygad om att någon som lever ett gott och behagligt liv dessutom automatiskt får bättre förutsättningar
på alla sätt och vis (nota bene) för att bli en äventyrare.
jag ser inte riktigt varför svartalver inte kan vara sämre än människor på det mesta.
Anledningen att svartalfer ska vara sämre är just för att mänskliga rollpersoner ska kunna döda dem som ett led i deras personliga utveckling för att bli duktigare och duktigare och sedan kunna ge sig i kast med orcher, troll, resar och jättar i tur och ordning. Eftersom jag hellre använder svartalfer som vilka andra personer som helst i mina äventyr så behöver de inte vara underlägsna människorna för min del. Däremot behöver de kunna tas på allvar som personer. Och då tycker jag helt enkelt att det blir roligare att spela om jag får behandla dem som mina likar. Jag råkar nämligen vara mycket förtjust i svartalfer.
Då skulle man ju lika gärna kunna klaga på att drakar är bättre än i princip alla varelser
Drakar fyller en helt annan funktion i rollspelsberättelserna jag förbereder. De är inte
personer och de är inte rollpersonernas likar, tvärtom är de symboler för stora mäktiga krafter som snarare är att jämföra med hela arméer. Ingen spelare får under normala omständigheter spela som drake.
Jag ser det inte som ideologi utan bara som att stoppa in fler varelser över hela spektrat från simpla djur till gudomliga entiteter.
Och där slår ideologin in för min del. Jag accepterar att bondkatter i mångt och mycket är simplare djur i jämförelse med tigrar, men jag gillar helt enkelt inte tanken på att kvinnor, asiater, bönder eller svartalfer skulle vara "simplare djur" än en manlig, västerländsk medelklassnorm. Det gör spelet tråkigt i mina ögon.
Om det skulle visa sig vara just så som vår verklighet är utformad, då tycker jag att spelkonstruktören till "verkligheten" har gjort ett uselt jobb och att han inte verkar begripa någonting om hur man ska skapa roliga spel.