Nekromanti Fantasy och klasser

Evil Peter

Hero
Re: Du har fel

"FYS påverkar bland annat kondition, motståndskraft till gifter och droger, uthållighet vid extrema förhållanden och liknande. Även om allt detta har en fysisk koppling, så spelar också psyket (eller ska jag säga "kroppsmedvetandet", "kroppskontrollen" ?) in."

Det tycker jag snarare är ett argument för att både FYS och PSY ska användas än att FYS har med den mentala biten att göra. Jag föredrar att definiera egenskaperna först och basera reglerna på dem än tvärtom.

"Det är å andra sidan något jag inte håller med om. (plus argument)"

Så vad beror den mycket högre livslängden på? Evolutionen? Ett liv som sliter ut en kropp så mycket att personen dör vid 35-40 års ålder skulle aldrig accepteras som godtagbart av någon som har det relativt bra idag. Dessutom finns det en massa möjligheter att ta sig till andra nivåer i samhället idag, det gjorde det inte för bönderna på medeltiden.

"Däremot är jag fortfarande inte övertygad om att någon som lever ett gott och behagligt liv dessutom automatiskt får bättre förutsättningar på alla sätt och vis (nota bene) för att bli en äventyrare."

Nej, det har jag heller inte förespråkat.

"Anledningen att svartalfer ska vara sämre är just för att mänskliga rollpersoner ska kunna döda dem som ett led i deras personliga utveckling för att bli duktigare och duktigare och sedan kunna ge sig i kast med orcher, troll, resar och jättar i tur och ordning. Eftersom jag hellre använder svartalfer som vilka andra personer som helst i mina äventyr så behöver de inte vara underlägsna människorna för min del. Däremot behöver de kunna tas på allvar som personer. Och då tycker jag helt enkelt att det blir roligare att spela om jag får behandla dem som mina likar. Jag råkar nämligen vara mycket förtjust i svartalfer."

Hurvida de ska dödas eller inte beror väl på vilkens sorts kampanj man spelar. Själv har jag aldrig spelat någon där svartalver ska tas på allvar som personer då svartfolken ställt till med mycket problem för människorna (vilket är den ras som vi oftast spelar) plus att rasism är vanligt hos de flesta folkslag när vi spelar. Nu är det ju inte specifikt svartalver som är det väsentliga utan att det kan finnas raser som är mindre utvecklade än människan, både fysiskt, kulturellt och samhällsmässigt. Självklart finns det även raser som står över människan i dessa saker. Alverna blir ju en väldigt högt stående ras då en enda individ kan uppnå saker där det krävs flera generationer människor (och därmed blir inte återinlärning av samma sak ett behov).

"Drakar fyller en helt annan funktion i rollspelsberättelserna jag förbereder. De är inte personer och de är inte rollpersonernas likar, tvärtom är de symboler för stora mäktiga krafter som snarare är att jämföra med hela arméer. Ingen spelare får under normala omständigheter spela som drake."

Återigen är inte det specifika exemplet det viktiga utan mest själva principen. Man kan ju säga samma sak om svartalverna fast tvärtom, dvs att de inte är rollpersonernas likar fast åt andra hållet (gapet är väl dock inte lika stort). Anledningarna till det kan vara att de är en yngre ras som inte lyckats utvecklas så långt (och därmed får svårare att göra det när andra folk tagit en massa utrymme). För att ta en mindre makt än drakar är inte alver människornas likar heller utan oftast mäktigare (Tolkien är ju ett bra exempel).

"Och där slår ideologin in för min del. Jag accepterar att bondkatter i mångt och mycket är simplare djur i jämförelse med tigrar, men jag gillar helt enkelt inte tanken på att kvinnor, asiater, bönder eller svartalfer skulle vara "simplare djur" än en manlig, västerländsk medelklassnorm. Det gör spelet tråkigt i mina ögon."

Jag förstår inte att bondkatter kan ses som simplare än tigrar men svartalver kan inte vara simplare än människor. Det är ju större och tydligare skillnad mellan svartalverna och människorna (jag utgår från DoD) medan det mest är storleken som skiljer kattdjuren åt. Kvinnor och asiater förstår jag inte att du tar upp tillsammans med det andra eftersom det är samma ras och än mindre bönder. Det hör måhända till diskussionen men inte det sammanhanget.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"medan jag anser att Tålighet/psyke/viljestyrka vore något som bönderna kunde vara bättre på."

Menar du med psyke då grundegenskapen i Eonsk mening eller i din egen mening, där den berör viljestyrka? Jag tror nämligen inte att bönder blir mer intelligenta, lika lite som adelsmannen blir intelligentare. Bonusar på intelligens skulle innebära en uppväxt där man inte bara lär sig saker, utan dessutom blir intellektuellt stimulerad och tvingas tänka självständigt och bilda egna uppfattningar. Något som varken berör den konservativa adelsuppfostran eller den lika konservativa bondbyn.

Rising

Vila i frid

"Det tycker jag snarare är ett argument för att både FYS och PSY ska användas än att FYS har med den mentala biten att göra."

Dubbla slag är i min mening ingen bra regellösning. Precis som STY inte bara handlar om råstyrka utan även styrketeknik (att kasta långt är något helt annaorlunda än att bära något tungt) och precis som KAR sammanfattar både utseende, personlighet, ledarskap, auktoritet, empati och duperingsförmåga, så är det inget konstigt (i min mening) med att FYS rör alla Fysiska funktioner, oavsett om en del av dem styrs av sinnet. (Nu är ju faktiskt i strikt biologisk mening både FYS och PSY del av en och samma fysikaliska organism (om vi inte säger att det finns någon sorts mysko magisk "själ" som styr över de mentala funktionerna medan kroppen tar hand om de rent köttsliga) så hur man än gör så finns det inte vattentäta skott mellan dem) PSY får i mina ögon istället röra de Psykiska funktionerna (intuition, magiskt motstånd och rent mental uthållighet, bl.a.) även om det är svårt att inte gå med på att en färdighet som "upptäcka fara" kanske ändå har rätt mycket med de rent kroppsliga funktionerna att göra ändå. Djur med bra syn och hörsel brukar ju vara bra på dem.

För att ta en mindre makt än drakar är inte alver människornas likar heller utan oftast mäktigare (Tolkien är ju ett bra exempel).
Tolkiens distanslösa vurmande för alverna är kanske hans sämsta sida. Han skrev okej böcker, men han skulle inte vara något vidare på att konstruera spel. Mina alver har för- och nackdelar gentemot de andra raserna, precis som alla andra.

Jag förstår inte att bondkatter kan ses som simplare än tigrar men svartalver kan inte vara simplare än människor.
Varken bondkatter eller tigrar är särskilt lämpliga som rollpersoner. Det är däremot svartalfer i mina ögon (eftersom jag inget behov har av att göra dem till XP-bonusar).

Minimoni

Homelander
Asiater

Och där slår ideologin in för min del. Jag accepterar att bondkatter i mångt och mycket är simplare djur i jämförelse med tigrar, men jag gillar helt enkelt inte tanken på att kvinnor, asiater, bönder eller svartalfer skulle vara "simplare djur" än en manlig, västerländsk medelklassnorm. Det gör spelet tråkigt i mina ögon
Dessa asiater, bönder och allt vad det nu är borde självklart inte göras sämre... Är det någon som sagt det? Personligen tycker jag att asiaterna borde göras bättre" :gremlaugh:

Tzimisce som vill bli Japan

Rising

Vila i frid
Re: Asiater

Dessa asiater, bönder och allt vad det nu är borde självklart inte göras sämre... Är det någon som sagt det?
De görs ju sämre än adelsmännen om adelsmännen görs bättre genom att "ha bättre grundegenskaper, vara större, friskare, kunnigare, bättre utrustad, bättre utbildad osv".

Det stod i huvudinlägget.

Cohen

Swordsman
Ingen har helt fel

men ingen har helt rätt heller.

Så jag kommer nu att blanda mig in i diskussionen och inom kort kommer alla att överge diskussionen. Garanterat. Händer mig jämt.

Det här är ett svar åt den som har lust att ta åt sig.

Först och främst:
Läs här och här .
Bra tankar, begrunda.

Då fortsätter vi.
Om en adelsman skulle avsäga sig allt han ägde och sedan börja bruka jorden skulle han fortfarande vara adelsman då?
Nej.
Han skulle vara bonde.
Om bonden adlades då?
Hur skulle det bli då?

Om båda blev äventyrare?
Man skulle inte märka skillnaden mellan dem.
De skulle bli mer och mer lika varandra.
Alltså spelar bara starten roll. Fortsättningen påverkas av vad de gör inte vad de är/var.

Ekonomifrågan är också intressant, för den påverkar stora delar av livet i övrigt. Vad säger att en ofrälse måste vara fattig?
Att de tenderade att vara det berodde inte bara på klass utan på att de helt enkelt inte tjänade något på sina arbeten.
Adelsmännen fick ta upp skatt från bönderna. Det var inte bara för att de vara adliga, utan för att de var länsherrar. Adelsmän utan land fick ingen skatt.

Det får mig att dra slutsatsen att klass inte är det viktiga här. Det viktiga är yrket. Den sociala rangen påverkar bara vilka yrken som finns tillgängliga. Utan yrke inga fördelar. Någon som inte gjort något i hela sitt liv duger inte mycket till. Adelsmannen som bara njuter av livets goda(latmask) är usel på det mesta. Adelsmannen som är ute på korståg(riddare) är i alla fall bra på att slåss.

Jag ser inte meningen med att ge speciella grundegenskaper för ädlingar då yrket påverkar mycket mer.

Till Rising:

Varken bondkatter eller tigrar är särskilt lämpliga som rollpersoner. Det är däremot svartalfer i mina ögon (eftersom jag inget behov har av att göra dem till XP-bonusar).

Vad är det som gör svartalver så dåliga då till att börja med?
Hur gör man dem jämlika med människor?

Dubbla slag är i min mening ingen bra regellösning. Precis som STY inte bara handlar om råstyrka utan även styrketeknik (att kasta långt är något helt annaorlunda än att bära något tungt) och precis som KAR sammanfattar både utseende, personlighet, ledarskap, auktoritet, empati och duperingsförmåga, så är det inget konstigt (i min mening) med att FYS rör alla Fysiska funktioner, oavsett om en del av dem styrs av sinnet. (Nu är ju faktiskt i strikt biologisk mening både FYS och PSY del av en och samma fysikaliska organism (om vi inte säger att det finns någon sorts mysko magisk "själ" som styr över de mentala funktionerna medan kroppen tar hand om de rent köttsliga) så hur man än gör så finns det inte vattentäta skott mellan dem) PSY får i mina ögon istället röra de Psykiska funktionerna (intuition, magiskt motstånd och rent mental uthållighet, bl.a.) även om det är svårt att inte gå med på att en färdighet som "upptäcka fara" kanske ändå har rätt mycket med de rent kroppsliga funktionerna att göra ändå. Djur med bra syn och hörsel brukar ju vara bra på dem.

Grundegenskaper trasslar till saker ordentligt.

P.S.
Om det här inlägget är konstigt, korkat, bristfälligt, osammanhängande eller behäftat med massor av fel beror det på att jag är extremt trött och inte kan tänka klart.
I det fallet får ni ursäkta mig.

Evil Peter

Hero

Jag tycker ändå inte det fungerar speciellt bra att börja blanda in mentala bitar i en fysisk grundegenskap. Jag föreslog inte heller att båda grundegenskaperna skulle användas utan jag sade att ditt argument mer verkade göra det. Jag skulle iaf leta på en annan lösning om jag kände att jag behövde få in den mentala biten i uthållighetssituationer osv.

"även om det är svårt att inte gå med på att en färdighet som "upptäcka fara" kanske ändå har rätt mycket med de rent kroppsliga funktionerna "

Jag känner bara till DoD som använder sig av det och där representerar det ju något av ett sjätte sinne snarare än något fysiskt. För det fysiska finns Lyssna och Finna Dolda Ting. De gjorde dock bort sig senare när de införde bonus på UF för god syn och hörsel då de helt motsade sig själva.

"Tolkiens distanslösa vurmande för alverna är kanske hans sämsta sida. Han skrev okej böcker, men han skulle inte vara något vidare på att konstruera spel. Mina alver har för- och nackdelar gentemot de andra raserna, precis som alla andra."

Det är ju knappast så att alverna inte har nackdelar i Tolkiens värld. De har gjort mycket dåligt från Fëanors galenskap till Thranduils girighet. Dessutom är det inte bara deras ursprung utan var de spenderat sin tid som gjort dem till vad de är, något som även gäller dunedain. Det är ju också pga att hoberna är den "sämsta" (power-mässigt) rasen som gör att The Hobbit och LotR får extra styrka imo. Men detta är ju dock rätt OT så det kan vi ju lämna.

"Varken bondkatter eller tigrar är särskilt lämpliga som rollpersoner. Det är däremot svartalfer i mina ögon (eftersom jag inget behov har av att göra dem till XP-bonusar)."

Skulle jag promt spela svartalv skulle jag inte kräva några bonusar för att jag skulle bli bättre. Det skulle inte kännas rätt då det är en kortväxt ras med en lägre utvecklad kultur. Dock skulle det nog inte hända i våra kampanjer då jag inte ser någon möjlighet att människor skulle acceptera svartfolk i sina samhällen. Inte ens alver och dvärgar är ju välkomna överallt.

Fast nu har vi hamnat helt utanför diskussionen om bönder och adelsmän... :gremsmile:

Evil Peter

Hero

"De görs ju sämre än adelsmännen om adelsmännen görs bättre genom att "ha bättre grundegenskaper, vara större, friskare, kunnigare, bättre utrustad, bättre utbildad osv"

Och det finns inte asiatiska adelsmän, eller vad vad menar du?

Rising

Vila i frid
Re: Ingen har helt fel

Om båda blev äventyrare?
Man skulle inte märka skillnaden mellan dem.
De skulle bli mer och mer lika varandra.
I vilket spel fungerar grundegenskaper så? Vilket är vad jag främst retat upp mig på, men som nu varken Walium eller du tycker är något som man ska vinkla helt och hållet till adelsmännens fördel, så på den punkten är jag faktiskt nöjd.

Någon som inte gjort något i hela sitt liv duger inte mycket till. Adelsmannen som bara njuter av livets goda(latmask) är usel på det mesta.
Det här håller jag förresten absolut inte med om. I Chronopia spelar jag ofta personer som bara roar sig och saknar yrke, och de utövar en djäkla massa sociala färdigheter, funderar på saker och ting, kontemplerar och filosoferar osv, och det är minsann också en form av träning. Nå, det är inte så viktigt.

Vad är det som gör svartalver så dåliga då till att börja med?
Dåliga värden. Detta i jämförelse med exempelvis människor och orcher.

Hur gör man dem jämlika med människor?
Jag kan berätta hur mina gobliner är i Chronopia (vilket är ett likvärdigt exempel): De har ofta en imponerande koll på genvägar i staden, hur man kan ta sig mellan olika platser via kloaksystemet, bra platser där man kan gömma sig på och bra flyktvägar från ställen de är vana att behöva fly ifrån, osv. Dessutom har de faktiskt möjligheter att ha många vida kontaktnät av ett mycket speciellt slag; nämligen sådana som gör att de känner många, fastän de inte blir igenkända av nästan en enda. Alltså, genom att sitta och tigga tillräckligt länge utanför ett och samma hus, så kan man till slut få ganska god kännedom om vilka personer som går in och ut ur det huset, och följer man efter de personerna hem från detta hus, så lär man sig snart ännu mer om dessa personer, och tar man dessutom och tjuvlyssnar på vad som sägs inne i huset, då kan man få lära sig alla möjliga sorters saker. Därför kan gobliner ha enorma värden i Undre Världen och liknande, fastän ingen vet vem de är. Men de vet precis vilka personer som har utfört den och den kuppen, och om de någonsin skulle behöva en tjänst så vet de precis vem de skall fråga och vad de skall hota med om de inte får som de vill. Betänker man dessutom att gobliner kan ha vida kontaktnät med andra gobliner så framstår de snart som ett rätt häftigt gäng med varelser som visserligen har rätt lökiga grundegenskaper överlag, men som har massiva poäng att köpa deras egna klåfingriga former av sociala färdigheter och kunskapsfärdigheter för.

Och de blir skitroliga att spela med (det är ju det viktigaste). Inte minst för att de är så anspråkslösa och att de därför ständigt blir underskattade av de större varelserna.

Pom

Swashbuckler
Så här är det i verkligheten

Och där slår ideologin in för min del. Jag accepterar att bondkatter i mångt och mycket är simplare djur i jämförelse med tigrar, men jag gillar helt enkelt inte tanken på att kvinnor, asiater, bönder eller svartalfer skulle vara "simplare djur" än en manlig, västerländsk medelklassnorm. Det gör spelet tråkigt i mina ögon.

Om det skulle visa sig vara just så som vår verklighet är utformad, då tycker jag att spelkonstruktören till "verkligheten" har gjort ett uselt jobb och att han inte verkar begripa någonting om hur man ska skapa roliga spel.
Det där känns viktigt i sammanhanget. I tråden ser jag goda argument för olika sätt att betrakta livsbetingelsernas inverkan på värdemässig braighet. Men eftersom varje modell nödvändigtvis måste utestänga vissa delar av verkligheten tycker jag inte bara man kan hänvisa till "så här är det IRL" när man gör rollspel. Om man tycker det känns mest spännande med människosynen att alla är jämlika finns det alla skäl i världen att ha den synen i sina regler också.

Rising

Vila i frid

Och det finns inte asiatiska adelsmän, eller vad vad menar du?
Äh, men skärp er, nu.
Haja mer, blaja mindre.

Det finns asiatiska adelsmän, precis som det finns asiatiska kvinnor, asiatiska soldater och vad vet jag, kanske asiatiska svartalfer också? Om du är rollspelare borde du vara van vid att ens rollperson faktiskt kan få vara mer än en sak samtidigt; såsom både "alv" och "jägare", D&D slutade nämligen att behandla alv som en klass för... tja, för många år sedan.

Alla dessa ting; man, kvinna, afrikan, asiat, adelsman, bonde, svartalf, halvlängdsman, fixare, storstadssamuraj, osv. De är attribut. I en del rollspel spelar det ingen siffermässig roll om man är en man eller kvinna (man får inga modifikationer på varken det ena eller det andra) medan vi är vana vid att somliga attribut kan ge rätt kraftiga modifikationer. Den ras man spelar som; alv, dvärg, kattman, osv, är ett bra exempel på olika attribut som alla är förknippade med olika modifikationer.

Nu menar Walium att rollpersonens sociala stånd borde vara en sådan där sak som gav siffermodifikationer (jag ger en kortversion av hela tråden eftersom... tja, du får gissa anledningen själv). De flesta verkar ha nickat gillande åt den idén, även jag, men somliga av oss menar att det inte bör göras på så vis att attributet "adelsman" blir alltigenom bättre än attributet "bonde". Man kan ha olika skäl till att mena detta, jag personligen menar att man faktiskt inte bör göra något attribut helt och hållet bättre än något annat, oavsett om det handlar om kvinnor, asiater, soldater (I Mutant är det yrket helt och hållet sämre än attributet "Officer"), svartalfer eller bönder.

Därmed inte sagt att en kvinna inte samtidigt kan vara en svartalf, men det begriper ju alla som någon gång öppnat en regelbok eller vid något enstaka tillfälle fått uppleva den berusande glädje det innebär att få använda sitt huvud till något annat än som brevtyngd, dörrstopp, murbräcka eller halsskyddare-från-fallande-tegelstenar.

Nå, nog nu. Om det finns fler som vill fråga om sån't jag redan skrivit i tråden, blaja mig med PM så lovar jag att reda ut alla missförstånd.

Troberg

Sinister eater

Så du menar att trots att adelsmannen i princip hade bättre tillgång till allting under hela sitt liv så påverkade det inte hans fysik positivt? Det skulle ju innebära att jag är precis lika frisk, stark och välväxt som din tidigare nämnda somalier. Och skulle det finnas några eventuella skillnader så beror det då sannerligen inte på att jag är ett svenskt akademikerbarn ifrån medelklassen, ånej.
Aha, det är därför det bara är politiker och storföretagsledare som vinner tävlingar i stil med "Världens starkaste man", inte bönder. Eller nåt.

Jag är rätt så övertygad om att bonden är fysiskt mycket starkare än adelsmannen, speciellt på medeltiden då frivillig motion inte var uppfunnet. Adelsmannen som är bildad och van vid att tänka abstrakt har antagligen tränat sin hjärna och är smartare. Han är också tränad i diplomati och är dessutom måttstocken för vad som anses attraktivt, så hans karisma är antagligen högre. Hälsomässigt så har nog adelsmannen det bättre då han lever i en mer skyddad miljö, men skulle han komma ut i verkligheten så skulle bonden säkert klara sig bättre då han är härdad och van. Det är väl inte så konstigt?

Cohen

Swordsman

Jag är rätt så övertygad om att bonden är fysiskt mycket starkare än adelsmannen, speciellt på medeltiden då frivillig motion inte var uppfunnet.

Om adelsmannen däremot samtidigt är riddare är det han som är starkast.

Troberg

Sinister eater

Om adelsmannen däremot samtidigt är riddare är det han som är starkast.
Hur mycket fysiskt arbete utförde en riddare jämfört med en bondlurk?

Cohen

Swordsman
Re: Ingen har helt fel

I vilket spel fungerar grundegenskaper så?
I det där träning och inaktivitet påverkar grundegenskaperna.

Det här håller jag förresten absolut inte med om. I Chronopia spelar jag ofta personer som bara roar sig och saknar yrke, och de utövar en djäkla massa sociala färdigheter, funderar på saker och ting, kontemplerar och filosoferar osv, och det är minsann också en form av träning. Nå, det är inte så viktigt.

Visst kan icke sysselsatta ha bra färdighetsvärden.
De jag menade var dock de riktigt lata, mesiga, arroganta, självgoda, uppblåsta, drogberoende, dekadenta, bortskämda, gnälliga, fåfänga alkoholister som inte vill göra någonting jobbigt eller ta något ansvar över huvud taget, utan låter andra göra allt åt dem. De kan bara Gnälla, Supa, Knarka, Klaga, Kräva orimliga saker av andra och möjligtvis har de några sociala färdigheter för att bli ännu bättre på ovanstående.
Andra håller sig i alla fall sysselsatta med något om så bara en hobby.

Jag kan berätta hur mina gobliner är i Chronopia (vilket är ett likvärdigt exempel): De har ofta en imponerande koll på genvägar i staden, hur man kan ta sig mellan olika platser via kloaksystemet, bra platser där man kan gömma sig på och bra flyktvägar från ställen de är vana att behöva fly ifrån, osv. Dessutom har de faktiskt möjligheter att ha många vida kontaktnät av ett mycket speciellt slag; nämligen sådana som gör att de känner många, fastän de inte blir igenkända av nästan en enda. Alltså, genom att sitta och tigga tillräckligt länge utanför ett och samma hus, så kan man till slut få ganska god kännedom om vilka personer som går in och ut ur det huset, och följer man efter de personerna hem från detta hus, så lär man sig snart ännu mer om dessa personer, och tar man dessutom och tjuvlyssnar på vad som sägs inne i huset, då kan man få lära sig alla möjliga sorters saker. Därför kan gobliner ha enorma värden i Undre Världen och liknande, fastän ingen vet vem de är. Men de vet precis vilka personer som har utfört den och den kuppen, och om de någonsin skulle behöva en tjänst så vet de precis vem de skall fråga och vad de skall hota med om de inte får som de vill. Betänker man dessutom att gobliner kan ha vida kontaktnät med andra gobliner så framstår de snart som ett rätt häftigt gäng med varelser som visserligen har rätt lökiga grundegenskaper överlag, men som har massiva poäng att köpa deras egna klåfingriga former av sociala färdigheter och kunskapsfärdigheter för.
Skitbra. Så ska det vara.

Cohen

Swordsman
Nähä!

Krilles rättsmedicinare kan bevisa saken åt mig.
Yrkessoldater, till vilka jag kanske felaktigt räknar riddare, var starkare än bönder.
Det visas av att muskelfästena är mycket mer utvecklade på skelett från soldater än bondlurksskelett.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sämre eller annorlunda?

Det är värst vad många hakar upp sig på att bönderna skulle bli sämre och därmed ointressanta att spela. Finns det ingen som spelar människor i fantasyrollspel trots att de är i princip sämre än alla andra när det gäller grundegenskaper? Är grundegenskaper för övrigt det enda som räknas? Hur är det med färdigheter och bakgrundshistoria då? Är det inte viktigare med intressanta än rent siffermässigt bra karaktärer? Varför är det jättehemskt att adeln har några minimala plus men inte att de är hundrafalt rikare och därmed får massa extra fördelar genom det? Tycker någon att Herr Nils är en bättre människa än mig bara för att han antagligen är starkare och hade kunnat få mig att gråta som en liten flicka i en svärdsstrid? :gremsmile:

Sedan hänger det också ihop med vilkens sorts rollspel som man är intresserad av. Vill man att bonden ska hacka ner orcher lika bra som riddaren så är det kanske inte så roligt om riddaren är något tåligare. Men jag tror ändå att folk oroar sig i onödan. Vårt nuvarande system med diverse raser har inte lett till att alla spelar dvärgar eller vilken ras det nu är som får mest plus på grundegenskaperna. Dessutom är grundegenskaperna blott en liten, liten aspekt av den totala rollpersonen.

Evil Peter

Hero

Jag skrev det pga att jag tyckte det blev äpplen och päron av det hela då jag ansåg att det bl a blev en jämförelse av en asiat och det som walium skrev om i startinlägget, dvs en adelsman i en medeltida epok.

Själv har jag inte främst diskuterat utifrån spelbalans och hur troligt det är att jag skulle ta med en sådan regel utan mest utifrån hur sannolikt det är att regeln kan stämma i förhållande till verkligheten. I de flesta spel är ju ändå spelbalansen satt framför realismen vad gäller skillnaden mellan t ex kvinnor och män där män antagligen skulle bli bättre då de är de enda som har ett väldigt tydligt övertag (fysisk styrka). De mentala skillnaderna är klart mer diffusa och svårare att inkludera i regler.