The hero with a thousand faces i rollspel
http://www.skepticfiles.org/atheist2/hero.htm
The hero is introduced in his ordinary world,
where he receives the call to adventure.
He is reluctant at first
but is encouraged by the wise old man or woman to cross the first threshold,
where he encounters tests and helpers.
He reaches the innermost cave,
where he endures the supreme ordeal.
He seizes the sword or the treasure
and is pursued on the road back to his world.
He is resurrected and transformed by his experience.
He returns to his ordinary world with a treasure, boon, or elixir to benefit his world.
Spelarna samlas i spellokalen och skapar rollfigurer.
Spelledaren börjar med att berätta att rollfigurerna befinner sig på ett värdshus.
Spelarna protesterar mot den klyschiga upptakten.
En mystisk främling säljer en skattkarta som visar vägen till en gruva.
I grottan måste rollfigurerna överlista fällor och monster.
I tronsalen möter rollfigurerna ett bossmonster som dödar vissa rollfigurer, men besegras.
Överlevarna finner magiska vapen och guldmynt.
Ett föremål är körsat och ställer till med förtret på hemvägen.
Rollfigurerna går upp i level.
Spelarna har vunnit ett minne att älta under kategorin "det var bättre förr".