Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Arfert said:
Lite åt det hållet kanske, men med "manga-känslan" borttvättad.
Naturligtvis.

Nu är jag en fan av Pini, köpte ju redan original-tidningarna ( i svartvitt) från warp-graphics när de om ut sent 70-tal... men hon är lite för gullig ibland i sin stil, för det här sammanhanget.
Naturligtvis. Goes without saying.

:gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
solvebring said:
Kan du inte köra på en liten inbunden bok, precis som Saga? Samma format och allting, bara det att den blir tunnare antar jag. Själv skulle jag älska den behändiga lilla boken. :gremsmile: Som jag sagt förut, Saga känns bra i handen, känns lagom stor och känns kvalitet.
Instämmer, saga är en funktionell och trevlig bok.

För detta spel ser jag också fram emot små, behändiga böcker eller häften.

På det temat: Jag tycker att en hel del spel man ser till lider lite av att de och deras moduler blir så stora och omfattande. Till exempel, äventyren till M:UA-kamapanjen. Snygga, jättebra, kul att spela. Superkul för den läsvane med gott om fritid. Men inte helt tillgängligt och användbart för den som till äventyrs inte orkar/vill vada genom stora textmassor...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Inbundet går tyvärr också fetbort, av ekonomiska skäl..

...det här blir ett digitaltryck på publit.
Okej. Jag kan förstå det.
Nå, litet behändigt format vore iaf najs då. Storleken på kranks EB är t.ex. väldigt najs.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
The hero with a thousand faces i rollspel

http://www.skepticfiles.org/atheist2/hero.htm

The hero is introduced in his ordinary world,
where he receives the call to adventure.
He is reluctant at first
but is encouraged by the wise old man or woman to cross the first threshold,
where he encounters tests and helpers.
He reaches the innermost cave,
where he endures the supreme ordeal.
He seizes the sword or the treasure
and is pursued on the road back to his world.
He is resurrected and transformed by his experience.
He returns to his ordinary world with a treasure, boon, or elixir to benefit his world.

Spelarna samlas i spellokalen och skapar rollfigurer.
Spelledaren börjar med att berätta att rollfigurerna befinner sig på ett värdshus.
Spelarna protesterar mot den klyschiga upptakten.
En mystisk främling säljer en skattkarta som visar vägen till en gruva.
I grottan måste rollfigurerna överlista fällor och monster.
I tronsalen möter rollfigurerna ett bossmonster som dödar vissa rollfigurer, men besegras.
Överlevarna finner magiska vapen och guldmynt.
Ett föremål är körsat och ställer till med förtret på hemvägen.
Rollfigurerna går upp i level.
Spelarna har vunnit ett minne att älta under kategorin "det var bättre förr".
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arfert said:
Givetvis har jag både läst och äger THE HERO WITH A THOUSAND FACES. :gremlaugh:
Jag beställde den från sfbok igår. Jag vet inte varför men hela grejen fascinerar mig. Monomyten är vad mänskligheten kommer ihåg när alla andra sagor fallit i glömska.

Jag kommer vilja diskutera detta när jag läst boken. Återkommer.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Nu har jag fixat en ny uppdatering av testspelsreglerna... maila om du vill ha dem: tomasarfert@gmail.com
hur stora är uppdateringarna? Är det värt att döda mer skog?
Men hur som haver så tar jag gärna emot den.
Med lite tur så kommer vi testa det på måndag (tittar på dig Anders)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Hans. said:
Arfert said:
Nu har jag fixat en ny uppdatering av testspelsreglerna... maila om du vill ha dem: tomasarfert@gmail.com
hur stora är uppdateringarna? Är det värt att döda mer skog?
Men hur som haver så tar jag gärna emot den.
Med lite tur så kommer vi testa det på måndag (tittar på dig Anders)
Äh nu lyckades jag igen att mejla din andra adress. Jag suger.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
hur stora är uppdateringarna? Är det värt att döda mer skog?
Men hur som haver så tar jag gärna emot den.
Med lite tur så kommer vi testa det på måndag (tittar på dig Anders)
Skogen måste dö. :gremgrin:
Hursomhelst, den nya versionen innehåller fler monster, och lite fix med magireglerna, till exempel.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Den där exempelkampanjen: Fjärran dalar. Hur tänker du runt den.
Den är lite knepig. När man börjar läsa så står det om urgamla magiker. Svävande berg. Luftskepp. Galna präster och liknande. Och det är ju bara koolt.
Men sen när du börjar beskriva de olika delarna då finns inget av det med vilket är ju trist. Det ända som är utöver det vanliga är stadsmuren runt Morcar som är ovanligt hög. :gremsmile:

Men jag misstänker att texten är långt ifrån färdig
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Den där exempelkampanjen: Fjärran dalar. Hur tänker du runt den.
Den är lite knepig. När man börjar läsa så står det om urgamla magiker. Svävande berg. Luftskepp. Galna präster och liknande. Och det är ju bara koolt.
Men sen när du börjar beskriva de olika delarna då finns inget av det med vilket är ju trist. Det ända som är utöver det vanliga är stadsmuren runt Morcar som är ovanligt hög. :gremsmile:

Men jag misstänker att texten är långt ifrån färdig
Din misstanke är korrekt. Ju längre man kommer från Morcar, desto "ovanligare" blir det. Morcar är "kungarikets" sista stad, sen kommer det okända. Närområdet kring stan är vanlig fantasy (fast med lätta "elric-inslag"), men ju längre bort man kommer, desto mer fantasifullt blir det.

Om det verkligen finns saker som svävande öar, urgamla magiker etc eller om det bara är fria fantasier från folk som inte vart där själva, det är upp till spelledaren. En del kommer vilja flippa a la Moorcock, en del kanske vill ha det mer Tolkien-traditionellt, då ska jag inte skriva folk på näsan och säga "så här ÄR DET". Bara öppna upp för olika möjligheter.

Tanken är ju att SL själv ska fylla på med mer detaljerat material, inte jag. Men det kommer mer om vad det ryktas om. Och mer om Morcar. Men inte så mycket mer, det här är inte den sortens spel.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Låter bra det. Men det störde mig lite på är att inledningstexten beskriver nått riktigt koolt men det är inte där man hänger runt och klubbar orker utan i ett mer standard fantasy grej. Jag vill ju spela där allt det där koola är :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Kom på vad som vore pricken över i...

I Basic D&D så finns alla tabeller på sista sidan men här finns det ju liksom inga tabeller att hålla på, såå...

Det som verkligen behövs i slutet av den färdiga produkten är såndäringa kartnyckel för dungeons, dvs. symboler för lönndörr, trappa upp, trappa ner, fallucka, dörr, osv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kom på vad som vore pricken över i...

Hakanlo said:
Men inga golvplaner, väl? Vore golvplaner Fantasy!-igt?

/Håkan
Nej för sjutton, inget sånt.. man ritar på ett vanligt rutpapper! Eller möjligen på en rutad battlemap (det gjorde vi på 70-talet, med tennfigurer)... men det var för att få känslan av närvaro, man hade ju inga specifika taktiska rörelser som i D&D nuförtiden...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kom på vad som vore pricken över i...

DeBracy said:
I Basic D&D så finns alla tabeller på sista sidan men här finns det ju liksom inga tabeller att hålla på, såå...

Det som verkligen behövs i slutet av den färdiga produkten är såndäringa kartnyckel för dungeons, dvs. symboler för lönndörr, trappa upp, trappa ner, fallucka, dörr, osv.
Kan vara en bra idé.. men även en sida med de få tabeller som finns...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Ladda ner Beta nr 6 HÄR.
Vajjert, Arfert! :gremsmile:

Nu har ju inte jag läst alltsammans, utan mest bara bläddrat igenom, kollat rubrikerna och till exempel skummat igenom monsterkapitlet (som jag tycker mycket om). Kort och gott så vill jag bara säga att jag tycker det här ser väldigt bra ut. Det känns verkligen trevligt och inbjudande, för det är så enkelt men ändå komplett. Det känns som att gå bakåt i tiden - på ett positivt sätt - (runt 1984-85)då DoD bara hade en regelbok, lättsam och trevlig men som täckte de mest väsentliga delarna ändå. Personligen gillar jag det där "Varsågod, det här behöver du för att spela, inte mer. Kör i vind, lägg till om du vill".

Jag tror just att jag just därför kommer att spela en hel del fantasy i framtiden. Om inte annat kommer jag säkerligen använda Fantasy som grund för att bygga en ny, egen värld runtomkring. Fast iof är väl det lite av tanken, med tanke på att det inte finns någon bestämd kampanjvärld eller några bestämda ramar för vilka raser och monster man ska använda. Jag vill i alla fall spela lite fantasy där jag som spelledare kan satsa på världen helt och fullt och känna mig bekväm i ett enkelt förhållningssätt till regler och sådant. Fantasy passar utmärkt till det. De flesta spel idag är ju ändå relativt mycket regler och dylika. Inget fel i det men det är bara så skönt att ibland också få kliva tillbaka och bara ta det lugnt och köra lite rollspel i all enkel mening där det inte ställs så mycket krav.
Om inte annat kommer varje nybörjare eller ovan jag träffar på att få det rekommenderat.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
solvebring said:
Vajjert, Arfert! :gremsmile:
Det känns som att gå bakåt i tiden - på ett positivt sätt - (runt 1984-85)då DoD bara hade en regelbok, lättsam och trevlig men som täckte de mest väsentliga delarna ändå.
Jag ber att få instämma! Jag har läst spelet i flera versioner, och jag gillar precis det, att det är lättsamt, enkelt, och täcker det viktigaste. Sedan har mina kommentarer ändå ofta dragit åt införa mer av allt möjligt....

Jag funderade härom dagen på, om någon person som är sådär en 10-11 år skulle börja spela rollspel, vilket spel vore passande, utan att vara ett spel riktat till "yngre" (för det tror jag de genomskådar)? Jag tror att Fantasy! kan vara ett bra svar på den frågan: på svenska, lätttillgängligt, spelbart (antar jag!), inte för omfattande textmassa.

Slutligen, jag gillar prosa-stilen. Enkel, tydlig, riktig.
 
Top