Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Hur ser det ut nu, har plöjt tråden igen men kan inte riktigt se vart hän det barkar.

Blir det flera egenskaper?

Blir det bonusar på förmågorna?

Kommer det en fet monsterbok? :gremsmile:
Nej. Ja. Nej. :gremgrin:

...det är vad den mesta feedback jag fått påkar på + mina instinkter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Ett magiskt mysterium

Det verkar finns en liten rynka i avsnittet om magi som kanske bör strykas ut. Detta står att läsa:

Svåra besvärjelser som direkt skadar (genom att skapa eld, kyla eller liknade) på andra personer har samma svårighetsgrad som nivån på målets Fysik.

Kruxet är att Fysik är ju inte ett av värdena som skrivs ut i monsters och spelledarpersoners spelvärden. Hur ska det vara?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett magiskt mysterium

funderar på ett magiskt försvar, som i SAGA. eller nåt sånt. Magin är inte helt på banan än.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
jag tycker det är grymmt användbart om spelet innehåller många "färdiga" slp. Det underlättar improvisation vid oförutsedda strider ganska mycket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett magiskt mysterium

DeBracy said:
Det verkar finns en liten rynka i avsnittet om magi som kanske bör strykas ut. Detta står att läsa:

Svåra besvärjelser som direkt skadar (genom att skapa eld, kyla eller liknade) på andra personer har samma svårighetsgrad som nivån på målets Fysik.

Kruxet är att Fysik är ju inte ett av värdena som skrivs ut i monsters och spelledarpersoners spelvärden. Hur ska det vara?

vl kör så här, typ:

Om besvärjelsen riktas mot en varelse som inte har värde för Fysik eller Närvaro så används värdet på dess Magiska försvar istället.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
jo exakt, det är en av de saker jag tycker hjälper mest näs man "släpper spelarna lösa" och dom börjar hitta på bus :gremtongue:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Re: Ett magiskt mysterium

Har du börjat kludda på något mer old-schooligt formulär?

Ska försöka få sonen att slå fram en gubbe ikväll.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett magiskt mysterium

Nej har inte hunnit fila på det, ska nog göra det sist, eftersom jag vill att bokens design och rollformulärets ska hänga ihop.. och jag vet inte hur boken ska se ut än :gremsmile:

Beta 3 är klar nu i alla fall...

Kvar att göra innan man kan börja med tryckoriginal:

SPELTESTA massor.
Skriva några till exempel på varelser.
Göra några färdiga NPCs kanske (även om man även kan ha varelser som NPC. En mänsklig tjuv kan till exempel beskrivas på samma sätt som en varelse, speltekniskt).
Skriva ett exempeläventyr.
Skriva lite till på exempelkampanjen.
Skriva några fler exempel för att förklara reglerna.
RITA.
Korra.

Men annars är spelet mer eller mindre klart, och fullt spelbart.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Re: Ett magiskt mysterium

Ska sätta mig själv och fundera på det men jag tänkte att man skulle kunna få lite tips här åxå.
Hur skulle Ankor och vargmän se ut i F!OSG som spelarraser?
I klassisk drakar & demoner stil?

/Hans som kanske är på väg mot Marjura.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ett magiskt mysterium

Hans. said:
Ska sätta mig själv och fundera på det men jag tänkte att man skulle kunna få lite tips här åxå.
Hur skulle Ankor och vargmän se ut i F!OSG som spelarraser?
I klassisk drakar & demoner stil?

/Hans som kanske är på väg mot Marjura.

Jag vet inte, jag har aldrig spelat Drakar och Demoner...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Ett magiskt mysterium

Hans. said:
Om du vill så får du gärna skicka den åxå till mig.
Jag skulle gärna ta emot den :gremsmile:
Samma här förstås. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
Arfert said:
Att låta vinnaren besluta över den besegrades öde låter helt OK.
NEEEEJ! Det är INTE old school med samberättartrams!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! - lite ändringar

I upplägget av stridsrundan:

"Stridsrundan
En stridsrunda varar i några sekunder, och kan delas in så är:

1. Spelledaren avvgör om någon av sidorna har överraskat den andra.
2. Om någon kastat en besvärjelse förra stridsrundan kommer dess effekt nu (se Magi på sidan xx).
3. Om ingen har blivit överrakad slås initiativ; en tärning slås för vardera sidan, inte för varje individ.
4. Den sida som vann initiativet utför sina handlingar. Ordningen mellan de respektive rollpersonerna kan man göra helt fritt.
5. Alla individuella strider avgörs.
6. Sidan som förlorade initiativet utför de handlingar de har kvar att göra.

Under stridsrundan skan man till exempel hinna utföra någon av dessa handlingar när det är ens tur:

• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.

..eller något annat, förutsatt din spelledare går med på att du hinner det. Du kan även alltid göra, som en fri handling, saker som att ropa ut en varning till en annan rollperson, släppa ett föramål eller uttala ett Kraftord. Det kan du göra i kombination med vanliga handlingar under stridsrundan."
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minions till Fantasy! ..ska man ha det? Inte riktigt Old school, men kul. Och vad ska de kallas i så fall?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Minions till Fantasy! ..ska man ha det? Inte riktigt Old school, men kul. Och vad ska de kallas i så fall?
Nopp skulle jag säga. Låter helt fel i mina öron. Om det ska vara en fjantstrid så är det bättre att skippa den
 
Top