Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ram said:
Nej nej nej, usch och fy! Inte Rodney Matthews/80-tals kass hårdrocksomslag-stil! Nae, ta några mindre tjejnedvärderande D&D3-bilder i stället! De där skulle döda spelet för mig!

//Ram - som också gärna skulle kika på spelet.
Skaru' ha stryk va?! :gremmad:
Heavy metal is the law och hela den baletten!
NWOBHM! :t6r-6: :t6b-6:

... Däremot vill jag inte ha klassiska hårdrocksomslag av ett annat skäl - rollspelet är ingen hårdrocksplatta.
Jag slår fortfarande ett slag för 80-talets fantasy- och skräckseriestuk:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Några tankar om illustrationsstuk i boken?
a la gammal D&D?

Några illustratörer vars manér ni gillar? Och skulle passa? Jag kan alltid göra bilder i samma stil, om det kniper.
en viktig sak kan jag tycka att det inte är några övermänniskor utan hyffsat vanligt byggda människor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det blir ett Erol Otus-inspirerat färgomslag, och tuschat i inlagan, ingen färg.

Har bestämt mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Däremot vill jag inte ha klassiska hårdrocksomslag av ett annat skäl - rollspelet är ingen hårdrocksplatta.
Fast efter att ha kikat närmare på Rodney's varelser och färgkulörer kan jag inte hålla med om att det skulle vara hårdrocksomslag. Rodney är närmare bestämt bar en klassisk slutet-av-70-talet-illustratör, vilket skulle passa ypperligt till ett rollspel som detta.
... Främst färgerna, grymt snygga färger.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
... Däremot vill jag inte ha klassiska hårdrocksomslag av ett annat skäl - rollspelet är ingen hårdrocksplatta.
Fast efter att ha kikat närmare på Rodney's varelser och färgkulörer kan jag inte hålla med om att det skulle vara hårdrocksomslag. Rodney är närmare bestämt bar en klassisk slutet-av-70-talet-illustratör, vilket skulle passa ypperligt till ett rollspel som detta.
... Främst färgerna, grymt snygga färger.
Och ska det mesta vara svartvitt så spelar iof inte detta någon större roll...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rodney är absolut ingen typisk hårdrocks-illustratör, han är mest känd för sina Elric-illustrationer, bokomslag etc.. även om han gjort en del skivomslag också, som till Nazareth och Magnum.

Han är extremt mycket 70-tal. Hans affischer satt på väggen på varje fantasyintresserad tonåring med självaktning på den tiden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
solvebring said:
... Däremot vill jag inte ha klassiska hårdrocksomslag av ett annat skäl - rollspelet är ingen hårdrocksplatta.
Fast efter att ha kikat närmare på Rodney's varelser och färgkulörer kan jag inte hålla med om att det skulle vara hårdrocksomslag. Rodney är närmare bestämt bar en klassisk slutet-av-70-talet-illustratör, vilket skulle passa ypperligt till ett rollspel som detta.
... Främst färgerna, grymt snygga färger.
Och ska det mesta vara svartvitt så spelar iof inte detta någon större roll...
Vi pratar om omslaget då.. inlagan får mer typiska oldschool-teckningar. Lite trevligt avslappnade och icke-pretto.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Arfert said:
När jag tänkte om att det behövdes fler Egenskaper så menade jag nog om det fanns nåt som saknades, som inte redan kunde täckas upp med dem vi har.
Det är helt OK med befintliga egenskaper, men jag ska ändå argumentera, mest lite som förslag, för något namnbyte, och ev. någon ytterligare.

Jag tycker det verkar som att Närvaro har ett lite för stort spann. Enligt dess beskrivning så är det ju utrpäglat psyke (typ) och karisma ihopslaget. Dessutom tycker jag att det inte är helt otvetydigt att ordet "Närvaro" betyder just detta. Viljestyrka hade nästan varit tydligare.

Vidare tycker jag att "motorik", alltså själva ordet, inte egenskans definition, har en för snäv betydelse. Det gör att vissa andra aspekter av rörelseförmåga och smidighet fallar mellan de egenskapliga stolarna. Skulle därför vilja föreslå ett namnbyte.

Så "fysik". Det är ett ord som inte känns helt vardagsspråkligt, men det är väl valt för att både rymma styrka och stryktålighet. Kanske går det att välja ett enklare namn. "Styrka" känns nära till hands.

Och även Intelligens vill jag talla lite på. Intelligens, som egenskap, är lite jobbig eftersom både den lärde mannen och den sluga tjuven båda gärna har ett högt värde. Trots att de är väldigt olika arketyper. Nu är jag inte säker på att det är ett reellt bekymmer. Men jag tänkte ändå föreslå en split nedan. Bara som ett förslag.

Okej, givet ovanstående skulle jag förelså följande egenskaper:

- Styrka.
- Rörlighet.
- Karisma/personlighet.
- Viljestyrka/psyke.
- Vaksamhet (den sluta, vakna, närvarande intelligensen, tjuvens eller jägarens, används även för typ reaktionsförmåga, kanske).
- Visdom (bildning, den lärde mannens intelligens).

Det blir 6 stycken. Vill man ha en färre, alltså 5, kan Viljestyrka stryka på foten, och innefattas av Visdom.

Vill man ha ytterligare en, alltså 7 kan man lägga till Tålighet, eller möjligen uthållighet. Kan dock själv tycka att 7 vore en eller två för många.

Mest lite förslag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
då skulle jag nog i stället köra:

STYRKA (ren råstyrka)
SMIDIGHET (för akrobatiska rörelser och stridskonst)
MOTORIK (...för att dyrka lås och sånt)
KARISMA (...för att påverka andra)
VILJESTYRKA (för att stå emot påverkan)
VISDOM (intelligens och utbildning)

Dvs, Styrka delas upp i två saker, och Närvaro likaså...

Vad tror ni?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
då skulle jag nog i stället köra:

STYRKA (ren råstyrka)
SMIDIGHET (för akrobatiska rörelser och stridskonst)
MOTORIK (...för att dyrka lås och sånt)
KARISMA (...för att påverka andra)
VILJESTYRKA (för att stå emot påverkan)
VISDOM (intelligens och utbildning)

Dvs, Styrka delas upp i två saker, och Närvaro likaså...

Vad tror ni?
njä jag tycker nog att de fyra som finns räcker långt. Tycker det bara är att krångla till det hela med flera.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Egentligen är ju alla alternativ OK, och detta är väl bra. Men känns lite som att smidighet och motorik går i varandra, tycker jag. Kanske byta namn på Smidighet till "rörlighet"? Kanske skippa Motorik?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
solvebring said:
Skaru' ha stryk va?! :gremmad:
Heavy metal is the law och hela den baletten!
NWOBHM! :t6r-6: :t6b-6:
Oj, det var hårda ord... :gremsmile:

Fast det var mina med å andra sidan... Det lät ruggigt neggigt. Det som jag inte gillar med Erol Otus är att många av hans bilder är så ruggigt torftiga. Ingen känsla i dem. Vad gäller Rodney så är hans bilder asläckra, men jag gillar inte hans sätt att teckna ansikten och karaktärer. De är så spetsiga och spretiga att de inte känns som riktiga varelser. Scenerierna är skitsnygga, men gubbarna faller mig inte på läppen. En gammal favorit:


Jag antar att det är en sjuka hos mig; Jag har fånigt svårt att komma förbi spel där människor inte ser ut som... Well, människor. Åtminstone hyfsat likt...

Bilden som du länkar till är snygg. Sådana ser jag också gärna i ett gammeldags spel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
Egentligen är ju alla alternativ OK, och detta är väl bra. Men känns lite som att smidighet och motorik går i varandra, tycker jag. Kanske byta namn på Smidighet till "rörlighet"? Kanske skippa Motorik?
Är bara jag som tycker Rörlighet är ett inte så snyggt ord...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När det gäller omslag och illustrationer ska jag försöka ge mig på det, och göra de så oldschool:iga jag kan inom min förmåga.

Alternativt rita inlagan själv, och använda en färdig bild på omslaget, jag har några alternativ... vi får se.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Känns som man kan spåna om det här i all evighet... :gremgrin:

Nej, får ta ett beslut... behåller det som det är. Döper eventuellt om nåt av begreppen. Om ett snyggare namn dyker upp.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: Är rötterna rätt?

Arfert said:
Om man sliter ut tillräckligt mycket av regelsystemet ur vilket handlings-resolutions-spel som helst skulle det kunna spelas som OSG. Till och med Eon. Men skulle spelen vara sig själva då? Förstår inte resonemanget.
Poängen jag ville göra var att Saga med utslitet färdighetssystem skulle antagligen göra ungefär lika mycket för OSG-spelstilen som det tilltänkta Fantasy!-systemet.

/Han som ville visa hur ett system som inte är designat för spelstilen verkade göra lika mycket för spelstilen som det här systemet som är designat för spelstilen
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Hakanlo said:
Arfert said:
Är bara jag som tycker Rörlighet är ett inte så snyggt ord...
Hmm... kanske det. Spånar: Spänst, vighet, rörelse, snabbhet.
Dynamik, koordination, händighet, finess ... fast "spänst" är riktigt bra. Det ordet har jag nog letat efter.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Hur ser det ut nu, har plöjt tråden igen men kan inte riktigt se vart hän det barkar.

Blir det flera egenskaper?

Blir det bonusar på förmågorna?

Kommer det en fet monsterbok? :gremsmile:
 
Top