Arfert said:
När jag tänkte om att det behövdes fler Egenskaper så menade jag nog om det fanns nåt som saknades, som inte redan kunde täckas upp med dem vi har.
Det är helt OK med befintliga egenskaper, men jag ska ändå argumentera, mest lite som förslag, för något namnbyte, och ev. någon ytterligare.
Jag tycker det verkar som att Närvaro har ett lite för stort spann. Enligt dess beskrivning så är det ju utrpäglat psyke (typ) och karisma ihopslaget. Dessutom tycker jag att det inte är helt otvetydigt att ordet "Närvaro" betyder just detta. Viljestyrka hade nästan varit tydligare.
Vidare tycker jag att "motorik", alltså själva ordet, inte egenskans definition, har en för snäv betydelse. Det gör att vissa andra aspekter av rörelseförmåga och smidighet fallar mellan de egenskapliga stolarna. Skulle därför vilja föreslå ett namnbyte.
Så "fysik". Det är ett ord som inte känns helt vardagsspråkligt, men det är väl valt för att både rymma styrka och stryktålighet. Kanske går det att välja ett enklare namn. "Styrka" känns nära till hands.
Och även Intelligens vill jag talla lite på. Intelligens, som egenskap, är lite jobbig eftersom både den lärde mannen och den sluga tjuven båda gärna har ett högt värde. Trots att de är väldigt olika arketyper. Nu är jag inte säker på att det är ett reellt bekymmer. Men jag tänkte ändå föreslå en split nedan. Bara som ett förslag.
Okej, givet ovanstående skulle jag förelså följande egenskaper:
- Styrka.
- Rörlighet.
- Karisma/personlighet.
- Viljestyrka/psyke.
- Vaksamhet (den sluta, vakna, närvarande intelligensen, tjuvens eller jägarens, används även för typ reaktionsförmåga, kanske).
- Visdom (bildning, den lärde mannens intelligens).
Det blir 6 stycken. Vill man ha en färre, alltså 5, kan Viljestyrka stryka på foten, och innefattas av Visdom.
Vill man ha ytterligare en, alltså 7 kan man lägga till Tålighet, eller möjligen uthållighet. Kan dock själv tycka att 7 vore en eller två för många.
Mest lite förslag.