Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Är rötterna rätt?

Om man sliter ut tillräckligt mycket av regelsystemet ur vilket handlings-resolutions-spel som helst skulle det kunna spelas som OSG. Till och med Eon. Men skulle spelen vara sig själva då? Förstår inte resonemanget. Ett spel är ju inte bara en regelmekanik och ett antal tärningsslag. Det är en stämning. Ett socialt kontrakt.

Om man till exempel kollar på S&W Core så innehåller det regler för att öppna dörrar, hitta fällor, lyssna efter fiender etc. Men samtidigt så är det så regellätt att det är lätt att improvisera, och eftersom det inte täcker upp mer än grunderna så uppmanas man även att friforma regler. Och hela utseendet på spelet signalerar "det är inte så noga"; layout, illustrationer.

OSG handlar även att utforska rollspelens rötter, så visst handlar det om nostalgi. Att återgå till en "enklare, mer oskyldig tid", typ.

Visst finns det andra, moderna spel som på andra sätt utforskar en liknade känsla, till exempel inom indie-rörelsen. Men via helt andra system och på andra sätt, så de kan aldrig bli OSG.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Har inte riktigt koll på vad som har skrivits i denna tråd men några små tankar jag har, skippa initiativet antingen händer allt samtidigt eller så tycker jag att det är sl som ska bedöma efter situation (om hon inte kan det så är det ju bara låta slumpen avgöra på lämpligt sätt).
Nu har jag inte spelet framför mig men de där "färdigheterna" typ bågskytt, smyga och de, tycker jag bara ska ha en beskrivande text utan regelbonusar och även där låta sl bedöma efter situation hur dom ger bonus ( dom kan mycket väl ha olika nivåer ändå).
Och lite i samma anda så bör texten om hur Egenskaperna kan användas till för olika handlingar bör tas bort då man lätt kan begränsas av den och se de som färdigheter.

/Hans som gärna skulle vilja se nya uppdaterade versionen
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
NU har jag gjort en BETA2 för testspel, mindre ändringar bara dock.

..när det gäller Onda ögon får det stå kvar som det gör, kommer inte på nån bra text om att ge bieffekter... även om jag gillade den tanken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Har inte riktigt koll på vad som har skrivits i denna tråd men några små tankar jag har, skippa initiativet antingen händer allt samtidigt eller så tycker jag att det är sl som ska bedöma efter situation (om hon inte kan det så är det ju bara låta slumpen avgöra på lämpligt sätt).
Nu har jag inte spelet framför mig men de där "färdigheterna" typ bågskytt, smyga och de, tycker jag bara ska ha en beskrivande text utan regelbonusar och även där låta sl bedöma efter situation hur dom ger bonus ( dom kan mycket väl ha olika nivåer ändå).
Och lite i samma anda så bör texten om hur Egenskaperna kan användas till för olika handlingar bör tas bort då man lätt kan begränsas av den och se de som färdigheter.

/Hans som gärna skulle vilja se nya uppdaterade versionen
Har inte ändrat texten om initiativet än, men det lutar åt att jag kör varianten att allt händer samtidigt... eller att ena sidan gör sitt, och sen den andra, beroende på vilken sida som vann (efter ett enkelt tärningsslag).

Att köra helt hardcore, bara med beskrivningar som du beskriver det, är iofs en tanke. Får suga på den. :gremsmile:

Texten om hur Egenskaperna kan användas ska jag nog flytta till Spelledardelen... det är ju ett stöd för spelledaren snarare än för spelarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag väntar tills jag fått in lite mer testspelsrapporter... och att jag själv har hunnit testspela lite mer...

Men som regel är det ju bra med "kill your darlings", och ta fram rödpennan. Less is more.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
En sak som jag verkligen skulle älska är om spelets "font/typsnitt" (eller vad det nu heter) var som om det hade varit skrivet på en skrivmaskin, det skulle såå mycket kännas old-school.
Men kanske åxå vara oläsligt, vet faktiskt inte?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
En sak som jag verkligen skulle älska är om spelets "font/typsnitt" (eller vad det nu heter) var som om det hade varit skrivet på en skrivmaskin, det skulle såå mycket kännas old-school.
Inte jag, det är för begränsande.
Men typsnitten och layouten som det är i beta-versionen blir det INTE. Det blir något annat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, men jag behöver ett typsnitt i fler varianter, bold, italic, kapitäler, etc... skrivmaskiner har ju bara EN variant.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Nu har jag inte spelet framför mig men de där "färdigheterna" typ bågskytt, smyga och de, tycker jag bara ska ha en beskrivande text utan regelbonusar och även där låta sl bedöma efter situation hur dom ger bonus ( dom kan mycket väl ha olika nivåer ändå).
mm, det här ÄR ju en tanke, i alla fall för en EXTRA HARDCORE OLDSCHOOL GAMING-variant av spelet.

Men hur sjutton ska jag då lösa hur man blir bättre.. vill ju inte att folk ska kunna samla på sig mängder av erfarenhetstärningar att spendera (det är därför jag har taket 10 st, sedan får man köpa något).

Vad göra istället?
Ett level-system?
Att man bara kan köpa förbättringar av Egenskaper (+ nya enbart beskrivna Förmågor)?
Någonting helt annat?

*kliar mig i huvudet*

..samtidigt gillar jag systemet nu... men som sagt, köra med enbart beskrivande Förmågor är extremt OSG. fast ändå inte. Klasserna i First Edition D&D hade ju egenskaper.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Men hur sjutton ska jag då lösa hur man blir bättre.. vill ju inte att folk ska kunna samla på sig mängder av erfarenhetstärningar att spendera (det är därför jag har taket 10 st, sedan får man köpa något).

Vad göra istället?
Ett level-system?
Att man bara kan köpa förbättringar av Egenskaper (+ nya enbart beskrivna Förmågor)?
Någonting helt annat?

*kliar mig i huvudet*

..samtidigt gillar jag systemet nu... men som sagt, köra med enbart beskrivande Förmågor är extremt OSG. fast ändå inte. Klasserna i First Edition D&D hade ju egenskaper.
Ja det är inget direkt jag har funderat på men jag kan ju tänka mig att man kan höja egenskaperna, förmågorna kan ha olika nivåer trots man inte har några regler för dem och sen kan man ju skaffa nya.

Men jag tror nog hur som helst att du bör tänka att reglerna ska vara lätta att husregla då det är en stor del av OSR och jag tycker att det är lättare att lägga till än att ta bort.
Så fram med den stora potatisskalaren och skala av allt som inte behövs.
Sen kan ju du och förhoppningsvis andra skapa sina egna små pdfhäften med sina husregler för just deras koola värld.

/Hans som hoppas att F!OSG kommer att släppas helt fritt (nästan i alla fall) och det är ju klart att du ska sattsa på XTRA HARDCORE OLDSCHOOL GAMING varianten om det lix ska göras ett old-school spel
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite allmänt (inte ett svar på nåt här)...

Fick en synpunkt på mail att samarbete var lite väl generöst...

...så ska jag nog begränsa lite vad man kan göra... och att de som hjälper till kanske ska bara kunna använda färre tärningar (som typ hälften mot av man har om man gör en handling ensam)..

...vi får se hur det blir...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
lite allmänt (inte ett svar på nåt här)...

Fick en synpunkt på mail att samarbete var lite väl generöst...

...så ska jag nog begränsa lite vad man kan göra... och att de som hjälper till kanske ska bara kunna använda färre tärningar (som typ hälften mot av man har om man gör en handling ensam)..

...vi får se hur det blir...
en tanke är om den som ska hjälpa har ca 1-4tärningar då hjälper han till med en rättning och har han fler får han hjälpa till med två. Eller nått liknande?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
typ så här:

Ibland, för vissa handlingar, kan man gå ihop flera personer och samarbeta för att lyckas med en handling. Rollpersonerna ska kanske exempelvis lyfta en stor sten som en person inte klarar att rubba. Då lägger man ihop tärningarna för den som först skulle utföra handlingen, och HÄLFTEN av tärningarna, avrundat uppåt, från de som hjälper till.

Exempel: Soldaten Bolgon Armstark (Fysik 4) försöker slå in en barrikaderad dörr. Men dörren är för bastant och han misslyckas. Han ber sin kollega Dorric (Fysik 3) om hjälp. Tillsammans slår de alltså 5 tärningar, och spelledaren sätter svårighetsgraden till 4 eftersom dörren är av järnbeslagen ek. Nu har de större chans att klara slaget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
en annan tanke.. om Egenskaperna är det enda som har siffror, behöver man några fler av dem? Om förmågor enbart ska vara beskrivande?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Tja jag tror inte det, min tanke med att förmågorna inte ska ha några bestämda bonusar är att dom ska vara öppna för eget bedömande/husregler så dom kommer kanske ge bonusar i slutändan men det är upp till varje grupp/spelledaren, vissa kanske bara ger en tärning andra kanske ger framgångar och ytligare andra kanske ger mer bara in fictions bonusar, sen blir dom ju mer öppna för vad man kan använda dom till. En RP som har svärdsman kanske känner till taktiska knep för strid för grupper, känner en bra vapensmed eller tja vad som..

Men om siffrorna måste upp är kanske nått som måste speltestas fram men just sånt här är jag riktigt kass på att se.
 
Top