Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arfert said:
Minions till Fantasy! ..ska man ha det? Inte riktigt Old school, men kul. Och vad ska de kallas i så fall?
Se bara till att man kan ha 1 KP, så är det löst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Minions till Fantasy! ..ska man ha det? Inte riktigt Old school, men kul. Och vad ska de kallas i så fall?"

Hejdukar. Hantlangare. Lakej.


Storuggla, det är enkla synonymer
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Arfert said:
Några tankar om illustrationsstuk i boken?
a la gammal D&D?

Några illustratörer vars manér ni gillar? Och skulle passa? Jag kan alltid göra bilder i samma stil, om det kniper.
Stoppa in en del influenser från Wendy Pinis ofärgade tuschbilder, det tror jag skulle passa bra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite åt det hållet kanske, men med "manga-känslan" borttvättad.

Nu är jag en fan av Pini, köpte ju redan original-tidningarna ( i svartvitt) från warp-graphics när de om ut sent 70-tal... men hon är lite för gullig ibland i sin stil, för det här sammanhanget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående bokens slutgiltiga format.... jag kan få den tryckt i allt upp till A4, men vill nog ha ett mindre format i alla fall... några synpunkter och önskemål?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
Jag skulle verkligen gilla att se den i det formatet som gamla drakar och demoner hade. Det är Old school för mig, även om jag vet att de verkliga utrikiska klassikerna inte hade det formatet. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Det var nåt 5-format, C5 eller B5 kanske... Jag kan ju alltid mäta på en bok...
G5 till och med, 169x239. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Format G5

DeBracy said:
Arfert said:
Det var nåt 5-format, C5 eller B5 kanske... Jag kan ju alltid mäta på en bok...
G5 till och med, 169x239. :gremsmile:
Helt rätt. Ä-spel körde sina klassiska produkter i G5. Skälet var krasst: det tryckeri vi anlitade erbjöd detta som det mest kostnadseffektiva formatet, eftersom det ledde till minst pappersspill under spelbokstillverkningen. (IIRC Monsterboken trycktes på ett annat ställe där A5 var bättre.)

Jag gillar G5, eftersom det är lätt att hantera vid spelbordet. Neckdelen tycks vara layoutmässig: illustratören har inte samma flexibilitet att utforma sina bilder. Anitingen blir de små eller helsidor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Format G5

används det formatet fortfarande? Och till vad (utöver rollspelsböcker)?

Är ju oerhört sällan man stöter på det numera...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror jag testar att lägga upp några sidor på det formatet, bara för att känna lite på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Format G5

Jag gillar G5, eftersom det är lätt att hantera vid spelbordet.
Kraftigt medhåll. G5-formatet är kanon och jag önskar att fler böcker som ändå inte har så många eller så stora illustrationer också kunde vara det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej, det är det förjävliga med boxar. Jag har alltid gillat boxar och alltid görespråkat boxar. Dock talades jag vid med dig och Krille för några år sedan om vad det faktiskt kostar.

Numera tycker jag mest om boxar för sakens skull och att köpa böcker löst är både behändigare och billigare. Boxar kanske är effektivt om det krävs flera regelböcker och tillbehör men annars, nej - ingen box.

Kan du inte köra på en liten inbunden bok, precis som Saga? Samma format och allting, bara det att den blir tunnare antar jag. Själv skulle jag älska den behändiga lilla boken. :gremsmile: Som jag sagt förut, Saga känns bra i handen, känns lagom stor och känns kvalitet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Inbundet går tyvärr också fetbort, av ekonomiska skäl..

...det här blir ett digitaltryck på publit.
 
Top