Cissi said:
Cissi said:
Tror du att man medvetet kastar sina pengar över axeln och sedan kryper till soc på sina bara knän. Det tror inte jag.
Återigen en fråga som inte fått nått svar. Tror du att folk bara kastar pengar omkring sig för att det är kul att gå på soc? Det tror inte jag.
Det är inte nedvärderande. Det är en ärlig fråga som jag ställer utifrån hur jag tolkar det du skriver.
Nej Cissi, det är faktiskt en förolämpning. En individ som på allvar tror att andra individer strävar efter att ha det så dåligt som möjligt tror jag båda vi kan komma överens om är en "idiot" eller "världsfrånvänd". Att fråga någon "Är du en idiot?" kan aldrig bli annat än nedvärderande.
Hur som helst så är det tydligt att du totalt misstolkat allt jag skrivit. Vems fel detta är blir svårt att utröna, jag vet att jag inte alltid är den mest tydliga i mitt sätt att uttrycka mig, men jag tror att en stor bov i dramat är att väldigt mycket av konversationen kretsar kring vad jag "verkar" tro och tänka i stort snarare än de faktiska argumenten. Jag kan förstå svårigheten i att frikoppla ett resonemang från en individ och då jag är övertygad om att du är fullt kapabel att förstå vad jag säger tänker jag gå dig till mötes och skriva lite om bakgrunden till mitt uttalande i form av min syn på samhälle och fattigdom i stort. Jag vill först lägga fram ett par punkter som vi måste vara överens om innan vi går vidare. Jag ger ett kort "Är vi någorlunda överens på den här punkten?" som jag gärna ser att du ger ett jakande eller nekande svar på:
#1: Jag har en hypotes och denna lyder:
"De som lever inom det svenska välfärdssystemet och aktivt söker hjälp behöver ej svälta eller frysa till döds."
Jag accepterar att extrema undantagsfall finns men i stort ser samhället till att ekonomiska förutsättningar för tak över huvudet och mat på bordet finns. Jag är även medveten om att det finns ett stort antal hemlösa men jag vill påstå att den del av dem som finns "i systemet" i den stora merparten av fallen har problem med att behålla en bostad som inte är direkt kopplade till deras månadsinkomst. Kan vi vara någorlunda överens på den här punkten?
#2: Jag förstår att det här är en hjärtefråga för dig och att det ligger nära till hands att berätta hur hemskt människor har det och jag ser absolut ett värde i att göra detta i viss utsträckning. "Att det är dåligt att människor mår dåligt" är dock något vi är överens om, att det är dåligt att folk är "fattiga" är vi överens om, detta är uppenbart och behöver inte avhandlas vidare här. Kan vi vara någorlunda överens på den här punkten? EDIT: Alltså, punkten = "det är dåligt att människor mår dåligt"
#3: Anekdoter är intressanta men säger inte mycket om hur det ser ut i stort. För att säga något om ett stort och komplext system räcker itne enstaka fall utan påståenden på den skalan måste backas upp med statistik i matchande magnitud. Detta gör inte anekdoterna mindre tragiska och hemska, bara mindre intressanta för den aktuella diskussionen. Kan vi vara någorlunda överens på den här punkten? EDIT: Punkten = Anekdoter är intressanta men säger väldigt lite om större system.
Om vi kan hitta någon form av gemensam mark kring de här tre punkterna så kan vi sedan gå vidare. Jag kräver itne att du ska skriva under på mina formuleringar och exakta uttryck, bara att du i stort kan acceptera att det jag säger är ett acceptabelt förhållningssätt till frågan. Ok? Bra!
Då vill jag faktiskt börja med att ställa en fråga till dig, bara för att se om vi är på samma blad:
Kan du beskriva med egna ord, kortfattat på ett par meningar, vad det innebär att något är socialt konstruerat?