Improved Initiative: att vinna initiativet är ingen automatisk stridsvinnare, till skillnad mot vad en del tycks tro. Däremot är det inte ovanligt att det är en
livräddare. Man får chansen att reagera och kanske fly innan det hinner bli farligt.
Toughness är inte alls dum på level 1 om man är i en situation när man får hp-skada. I takt med att man utsätts för farligare attacker minskar featens betydelse, samtidigt som det blir än viktigare att hinna ha andra valmöjligheter än att stå och ta emot skada.
Power Attack:
Visst ökar deras skada, i form av att de får fler attacker. De flesta av dessa attacker görs dessutom med så låg träffchans att Power Attack inte är meningsfull.
Nej, den "skadebonusen" är illusorisk. Det krävs bara att krigaren vill röra sig längre än ett steg eller att fienden har något sätt att neutralisera enstaka attacker så existerar ingen skadebonus längre.
Visst kan en krigare med flera attacker ibland göra mer skada, men det sker inte automatiskt på det sättet som en fast bonus gör.
Har då fighter (t ex) för låg träffchans för att Power Attack skall vara meningsfull? Det beror ju på vad man slåss mot, men vi kan jämföra en typisk fighters träffchans på olika levels med AC hos typiska motståndare med 2 lägre CR än fighterns level. (Samma CR betyder en oerhört farlig strid för en ensam karaktär). Monstren är förstås godtyckligt valda av mig, men de är samtliga vanliga i traditionella D&D-äventyr.
Typfighter (ur DMG)
Level 1: attack +4
Vanliga CR 1/4-monster: kobold AC15, tiny monstrous spider AC15, weasel AC14.
Fightern träffar ungefär hälften av sina hugg.
Level 5: attack +9.
Vanliga CR3-monster: ogre AC16, huge viper AC15, wight AC15.
Fightern träffar ungefär 3/4 av sina hugg.
Level 10: attack +14/+9
Vanliga CR8-monster: efreeti AC18, mind flayer AC15, tyrannosaurus AC14
Fightern träffar som sämst ungefär 3/4 av sitt primärhugg, något över hälften av sina sekundärhugg. Som bäst träffar fightern nästan alla primärhugg och 3/4 av sina sekunderhugg.
Level 15: attack +22/+17/+12
Vanliga CR13-monster: beholder AC26, glabrezu AC27, iron golem AC30
Fightern träffar som sämst 60% av sina primärhugg, ungefär 1/3 av sina sekundärhugg och ungefär 1/10 av sina tertiärhugg. Som bäst träffar fightern 4/5 av sina primärhugg, drygt hälften av sina sekundärhugg och ungefär 1/3 av sina tertiärhugg.
Level 20: attack +32/+27/+22/+17
Vanliga CR18-monster: red mature adult dragon AC32, nightcrawler AC35, white ancient dragon AC37
Som sämst träffar fightern 3/4 av sina primärhugg, hälften av sina sekundärhugg, 1/4 av sina tertiärhugg och nästan aldrig med sina kvartärhugg. Som bäst träffar fightern nästan alla primärhugg, 3/4 av sina sekundärhugg, hälften av sina tertiärhugg och 1/4 av sina kvartärhugg.
Jag har säkert räknat fel här och var, men så länge jag tror att allt är rätt räknat tycker jag det verkar vara så här:
- Fighter får in träffar på jämbördiga fiender oftare ju erfarnare de blir även om de bara använder en attack per runda.
- Sekundära attacker träffar runt varannan gång mot de flesta jämbördiga motståndare.
- Därför kan fighter oftare och oftare kosta på sig att sänka sin träffchans för att öka sin skada med Power Attack.