hejsan!Alltså är min slutsats raka motsatsen. Power Attack kan vara bra i början och för karaktärer som har hög träffchans men som gör lite i skada; men för fighters blir den snabbt fullkomligt menlös i sig.
Håller med, det är enda tillfället jag tycker att den egentligen är motiverad. Dock förekommer DR ganska sällan i D&D, och oftast är den så låg att man inte behöver Power attack för att dunka in en OK skada ändå. Hade man däremot spelat i en klassisk BRP-variant, som tex gamla DoD Expert, då hade den varit väldigt bra.1.
Power attack är helt lysande om man strider emot någon som har damage resistance som man måste igenom.
Varje poäng i skada som man lägger på blir skada direkt in på monstret. (om man överhuvud taget kommer igenom damage resistance).
Fast Great Cleave sabbar stämningen totalt, eftersom den ofelbart leder till skämt om "great cleavage".Vår hårda fighter med Cleave och Great Cleave är en mördarmaskin när hord-encounters kommer. Fixar vi en Enlarge Person på honom så kan han kötta ihjäl 25+ fiender på en runda.
Jo detta stämmer bra.Det här visar vikten av att faktiskt räkna på sannolikheterna. Kanske inte som spelare, men väl som speldesigner.
Vilket var anledningen till att jag skrev att det var viktigt för speldesigners att göra det, och kanske inte lika viktigt för spelarna. Det handlar om att designa ett spel på ett sådant sätt att spelarna inte ska behöva räkna på sådant för att få en karaktär med överlevnadspotential.Fast detta är ju åter igen en inställningsfråga, jag kunde inte bry mig mindre om sannolikheter och balans i penna-och-papper rollspel. Sitter man och grubblar på att en skill eller attack eller vad som helst är bättre än sin egen eller liknande så tycker jag att man har missat grunden med rollspel.
Det här är nog väldigt individuellt mellan spelgrupper, och det kanske är så att "fler" spelgrupper råkar ut för väldigt lite DR.. Dock förekommer DR ganska sällan i D&D, och oftast är den så låg att man inte behöver Power attack för att dunka in en OK skada ändå. Hade man däremot spelat i en klassisk BRP-variant, som tex gamla DoD Expert, då hade den varit väldigt bra.
Ah. Ja, då blir det bättre.Vad jag glömde framhålla var att Power Attack framför allt lyser när man har tvåhandsvapen. Då läggs nämligen dubbla antalet subtraherade träffchanspoäng till skadan.
Skyll inte på mig, det var inte min idé.För helvete Troberg, det var ett så jävla dåligt svar så du borde skämmas.
Jag tycker strider mot horder av småkritter är fruktansvärt tråkiga, så jag brukar försöka fly och lösa det på något annat sätt i stället, tex genom att låta magikern fireballa dem.Efter det, försök svara igen på vad som ingick i svaret istället.
Vad har din åsikt om roligt att göra med ifall cleave är ett dåligt/bra feat?Jag tycker strider mot horder av småkritter är fruktansvärt tråkiga, så jag brukar försöka fly och lösa det på något annat sätt i stället, tex genom att låta magikern fireballa dem.
Cleave's braighet (precis såsom många andra feats) avgörs av omständigheterna. Möter man många småfiender så blir Cleave bättre, medan om man bara möter enskilda stora monster så blir den sämre. Man kan inte tala om hur bra Cleave är "i sig" utan man måste se till situationen. Därför har våra åsikter om vilka omständigheter som är roliga, spännande och passande utmaningar för spelarna jättestor betydelse.Vad har din åsikt om roligt att göra med ifall cleave är ett dåligt/bra feat?
Håller helt med dig om att vad man tycker är roligt har en betydelse för featen, men i en diskussion med fakta och statestik om ifall Toughness är bättre en Cleave rent stridsmässigt, ser jag inte att en personlig åsikt är ett argument.Cleave's braighet (precis såsom många andra feats) avgörs av omständigheterna. Möter man många småfiender så blir Cleave bättre, medan om man bara möter enskilda stora monster så blir den sämre. Man kan inte tala om hur bra Cleave är "i sig" utan man måste se till situationen. Därför har våra åsikter om vilka omständigheter som är roliga, spännande och passande utmaningar för spelarna jättestor betydelse.
Så med andra ord alla som väljer Cleave som feat (För det gör man om man tycker det är bra) sätter man grottröj framför rollspelande? Hoppas du hör själv hur argumentet haltar.Så; alla som säger att Cleave är bra har med det också sagt något om vilka äventyr de tycker är roliga. Tydligen är det äventyr av den sorten där cleave fungerar bra. Och om de kan uttala sig om vad som är roligt, och om wizards kan göra det; tja då kan väl alla göra det.
I så fall diskvalificeras också den anekdot som troberg svarade på, eftersom den i princip sade "great cleave är bra i de äventyr vi gillar" fast med andra ord.i en diskussion med fakta och statestik om ifall Toughness är bättre en Cleave rent stridsmässigt, ser jag inte att en personlig åsikt är ett argument.
Say whaaaaat?! Skrev jag någonting om varken "grottröj" eller "rollspelande"? Du har inte sippat för mycket på julglöggen? Vad jag skrev var att cleave och great cleave visserligen är bra i äventyr där man möter många småfiender, men att de är dåliga feats i äventyr där man möter stora, enskilda varelser.Så med andra ord alla som väljer Cleave som feat (För det gör man om man tycker det är bra) sätter man grottröj framför rollspelande?
Okej håller med om att mitt sista inlägg var onödigt förstorande (och allmänt dumt), men det jag reagerade på var detta:Say whaaaaat?! Skrev jag någonting om varken "grottröj" eller "rollspelande"? Du har inte sippat för mycket på julglöggen? Vad jag skrev var att cleave och great cleave visserligen är bra i äventyr där man möter många småfiender, men att de är dåliga feats i äventyr där man möter stora, enskilda varelser.
Tycker inte du själv att du generiliserar här?Så; alla som säger att Cleave är bra har med det också sagt något om vilka äventyr de tycker är roliga.
Men cleave är knappast värdelös om du möter 3 eller fler monster. Ger ju en extra attack om du dödar ett moster. Du behöver inte ha en hord på 25+ för att ha nytta av färdigheten. För att inte tala om vilken nytta man har av den på lägre levels när monstrena inte har så höga HP.Att möta enskilda varelser är en av de saker som spelet är byggt för. Det finns inga problem med att en spelgrupp med hjältar möter ett enda stort och farligt monster; tvärtom är det en sak som spelet är konstruerat för. Att möta många småvarelser är visserligen också en sak som spelet är byggt för, men inte i samma utsträckning! Wizards själva säger det uppenbara - att det finns en gräns över vilken det inte längre är meningsfullt att möta fler och svagare hordlingar. Jag tycker absolut att "25+ fiender i ett drag" (vilket antyder att det fanns många fler än 25 fiender från början) är att missbruka systemet (CR brakar ihop när man har så många fiender), och även om det är min "personliga åsikt" så är det inte bara en fråga om nyckfull smak (såsom "blått är finare än grönt"), utan en åsikt grundad på vettiga resonemang utifrån hur systemet faktiskt och ofrånkomligen fungerar.
Nej, däremot säger jag något som borde vara självklart. Man kan inte uttala sig om huruvida cleave är bra "i sig"; ty framgångshalten beror på vilket motstånd man möter. Därför är trobergs åsikter lika viktiga som Marcos.Tycker inte du själv att du generiliserar här?
Om man möter många monster samtidigt så är den inte värdelös, nej. Det säger ju sig själv. Det är förstås när man möter få monster åt gången som den förlorar i värde. Ingen påstår dock att den bokstavligt talat skulle vara helt värdelös. Troberg har bara sagt att han spelar på så vis att great cleave nästan aldrig blir så användbar att den är att föredra framför toughness.Men cleave är knappast värdelös om du möter 3 eller fler monster.
Jag tror du missförstår mig Rising. Jag menar inte detta som du svarade på, jag menade detta:Nej, däremot säger jag något som borde vara självklart. Man kan inte uttala sig om huruvida cleave är bra "i sig"; ty framgångshalten beror på vilket motstånd man möter. Därför är trobergs åsikter lika viktiga som Marcos.
Jag menar att du genereliserar (eller hur det stavas) igenom att säga att man gillar en viss typ av äventyr bara för att man väljer featen Cleave.Så; alla som säger att Cleave är bra har med det också sagt något om vilka äventyr de tycker är roliga.