Re: Betygsättning (LÅNG)
Fattar inte att jag orkar skriva ett till inlägg. Det här är ju en skitsak att diskutera.
"
Nu tänker jag dock inte snacka om ngra pariserhjul längre."
Tack, för det var en jättedålig liknelse. Skönt att bli av med den.
"
Va? Ett äventyr ska spelas, det är liksom funktionen av ett äventyr."
Åh, fan.
"
Om man gjorde en betygsättning på en bil kan du tro fan att man vill provköra den innan man sätter betyg, inte bara kikar på bilens fakta. Det tycker du säkert är ett dåligt exempel,"
Ja, det är det. För bilen är statisk och ger inte så många variationer. Ett scenario är mer som resan med bilen. Du kan antagligen gissa dig till att åka ensam till Stockholm är lagom roande medan dra till Paris med några polare som ständigt drar upp stämningen antagligen blir rätt skoj. Visst kan det gå fel, men förutsättningarna är i alla fall goda för att få en lyckad resa.
<center>* * *</center>
Men för att ta en annan vinkel, så att vi båda kanske förstår varandra. Brädspel kan vi båda nog enas om att man helst ska testa innan en rescension, eller hur? Fast brädspel, så länge man inte läst helt galet, skiljer sig inte så mycket från ett spel till ett annat (det är som bilen ovan). Det gör däremot ett scenario beroende på spelgrupp (det är som spelgruppen). Rätt kraftigt dessutom, från de få gånger jag har spellett på konvent.
När jag spelledde In the Dark på senaste GothCon så var det i princip bara en spelgrupp som verkligen älskade scenariot. De personerna klaffade perfekt i tankesättet och hade den perfekta blandningen. Hade jag däremot spelat ett brädspel med de tre grupper jag spelledde så hade det förvisso kunnat bli annorlunda men inte lika annorlunda som med ett scenario. Tro det eller ej, men det
kan faktiskt hända en massa olika saker i ett scenario.
Har man spellett i flera år så kan man urskilja kvaliteten på olika scenarier. Det kan nog även du intyga. För jag kan faktiskt inte tänka mig att du går igenom
Sveroks scenariobank och vilja spela alla äventyr eftersom "Det är ju omöjligt att utläsa om äventyret är bra eller inte" (Nej, det har du inte skrivit men jag överdriver för att visa hur du låter). När jag läste igenom de flesta scenarierna där så var 95% skräp. Jag bemödade inte mig ens att köra de scenarierna med mina spelare. Nu tog jag ett exempel som var övertydligt eftersom det handlar om amatörer, men samma sak kan man säga om tryckta äventyr. Eller såg du inte att Devils Tower Trilogy (till Deadlands) bara var ett grottröj?
Att spelleda med sin spelgrupp blir en ytterliga subjektiv sak att ta hänsyn till i spelgruppen (åtminstone vill
jag veta vad de har för sorts spelare om jag ska läsa en sådan recension) samt att det tar tid att spela igenom ett scenario. Det är åtminstone för mig två klara argument för att inte spela dem.
/
Han som bara sovit 2 timmar inatt men hoppas han lyckades visa sin åsikt denna gång