Jag skulle, återigen, hävda att det är den dåliga varianten som är räls. Det finns många dåliga sätt att spelleda. Rälsning är ett av dem.Jag förstår men som jag skrev ovan så ska inte räls funka så. Meningen är inte att SL ska styra RP. Meningen är att RP, med SLs hjälp, ska lista ut hur de går vidare. Kör de fast kan SL behöva hjälpa till. Men en SL som styr utan att spelarna är speciellt involverade är att jämföra med en SL som designar och spelar en tråkig dunge, en konfliktlös sandlåda, ett drama utan konsekvenser eller en fisktank utan aktörer som vill något.
Återigen, varför ska vi i fallet räls lyfta fram den sämsta tänkbara varianten?
Det är inte alla linjära scenarion som är rälsade, och det känns dumt att utsträcka begreppet räls till att täcka alla linjära scenarion när nu "räls" har så negativa konnotationer.
I fallet med "rälsade scenarion" så är det väl oftast scenarion där SL mer eller mindre måste vara diktatorisk om man skall spela scenariot som det är skrivet. En bra SL kan (och bör ofta) modifiera scenariot och vara flexibel när spelarna försöker göra någor oväntat - men då spelar man ju inte längre det skrivna scenariot utan ett annat liknande scenario - och detta liknande scenario kanske inte är rälsat.
Så när man säger att ett scenario är rälsat menar man inte så mycket att SL kommer att vara diktatorisk, utan att om man skall spela scenariot som det är skrivet så måste SL vara diktatorisk - eller så måste spelarna vara snälla och lydiga och agera precis som äventyrsförfattaren hade tänkt sig.