Men är historiska fakta skäl till för att man ska ha med sånt i S&S?
Skall och skall, du frågade om tuttrustningar automatiskt är sexistiska. Jag påpekade att en manlig motsvarighet funnits och använts i vår historia, utan att någon hävdat att dessa skulle ha varit uttryck för sexism. Om vi låtsas som om vår historiska värld hade varit helt jämställd, så borde man då kunna tänka sig att kvinnligt kodade rustningar borde ha varit en grej också.
Det är alltså enligt den logiken jag menar att man kan ha med dem i sin fantasy eller S&S, utan att det automagiskt blir sexistiskt. Huruvida man sen vill det eller inte, det är ju bara en rent estetisk preferens.
Med den argumentationen ska man t.ex. ha med slaveri, kvinnoförtryck och avskyvärda avrättningsmetoder i S&S, för det är "historiskt korrekt".
Nej. Det här är en halmgubbe.
Att införa kukrustningar för att kompensera för tuttrustningar tycker jag bara förvärrar situationen.
Jag tycker att bägge ska bort i S&S.
Två fel tar inte ut varandra.
Tvärtom är det ett fel mer än vad man började med.
Okej! Jag håller inte med. Egentligen kunde man väl lämna det där, men just det här med »två fel tar inte ut varandra« känns väldigt skevt när man pratar om diskriminering, förtryck, och orättvisor. Det kan omöjligt vara sexistiskt om alla avbildas på samma sätt. Sen är det ju förstås fritt fram att tycka illa om en specifik estetik, men det är en helt annan sak isåfall.
Boob plate är ju mer opraktiskt än en muskelkyrass. Den senare gör varken till eller från för skyddsfunktionen, men har man två stora koner som sticker ut ur plåten så riskerar slag som träffar dem att ledas in mot kroppens centrum istället för utåt. Därför är tutt-rustningar enbart "sexiga", medan den manliga motsvarigheten kan vara både snygg och funktionell.
Det finns dock mängder av exempel på rustningar som inte alls utformats för att leda bort alla inkommande anfall från mitten av kroppen (oavsett om man sen pratar om Maximilian-rustningar eller gamla keltiska »moob plates«), så jag tycker inte den här argumentationen håller. Oavsett vilket så är det ett lösbart problem, om man vill.