Kollade på framsidan av Rune Quest 6 när jag slogs av följande tanke. Rune Quest 6 är ett föredömligt jämnlikt och anti-sexistiskt rollspel, vilket framsidan är ett bra exempel på. Men jag kunde inte låta bli att tänka att det var synd det framstår som ett sånt typiskt killspel eftersom jag kände att RQ6 är det fantasy rollspel jag tror tjejer skulle tycka riktigt bra om att spela.
Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.
Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?
(Och då pratar jag om mainstream spel, inte nischade spel som Maid, FATAL och Macho Women with Guns.)
Och vad räknas som ett killspel eller ett tjejspel?
Personligen så skulle jag kalla D&D/Pathfinder för ett typiskt killspel efter som så väldigt mycket av spelmekaniken och spelandet går ut på strid. Fast samtidigt så borde rent statistiskt just D&D/PF vara det rollspel som flest tjejer spelar eftersom det är så väldigt många människor som spelar just de spelen.
Å andra sidan så verkar det finnas en allmän uppfattning om att WoD och speciellt Vampire är det rollspel som tjejer gillar mest. Men även om WoD har mycket fokus på story och intriger mellan personer så är det ju inte speciellt tjejaktigt.
Så vad är det tjejer och killar gillar (haha rimmade) i rollspel och som gör det till killspel eller tjejspel?
Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.
Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?
(Och då pratar jag om mainstream spel, inte nischade spel som Maid, FATAL och Macho Women with Guns.)
Och vad räknas som ett killspel eller ett tjejspel?
Personligen så skulle jag kalla D&D/Pathfinder för ett typiskt killspel efter som så väldigt mycket av spelmekaniken och spelandet går ut på strid. Fast samtidigt så borde rent statistiskt just D&D/PF vara det rollspel som flest tjejer spelar eftersom det är så väldigt många människor som spelar just de spelen.
Å andra sidan så verkar det finnas en allmän uppfattning om att WoD och speciellt Vampire är det rollspel som tjejer gillar mest. Men även om WoD har mycket fokus på story och intriger mellan personer så är det ju inte speciellt tjejaktigt.
Så vad är det tjejer och killar gillar (haha rimmade) i rollspel och som gör det till killspel eller tjejspel?