Nekromanti Finns det Killrollspel och Tjejrollspel?

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Vampire i synnerhet och vampyrmyten i allmänhet handlar inte om intriger i första hand. Det handlar om sex och våld. Intrigerna och ångesten är bara där för att man ska ha något att göra medan man spelar/läser. Min upplevelse är att även Vampire spelades främst av killar men att det eftersom det utspelade sig i en litterär genre som läses av jävligt mycket tjejer, drog till sig dessa.

Jag tror att det handlar om exponering i första hand. Om man inte får prova rollspel så kan man inte lära sig att tycka om det. Få personer börjar spela helt på egen hand, även om det händer. De flesta tas in i hobbyn av en annan person. Helt otippat med hur vårt samhälle nu är funtat så är det lättare för de nördkillar som utgör hobbyn just nu att hitta andra nördkillar som står ut med dem och kan tänkas vilja spela deras konstiga spel.

Visst hjälper det inte med bilder som fokuserar på passiva kvinnor eller att det inte finns några bilder på kvinnor alls om man ska presentera hobbyn för en tjej. Min erfarenhet säger mig dock att produkterna i stort är ganska unisex och att det är jävligt märkligt att säga att rollspel som liknar Game of Thrones eller Bilbo inte ska vara bra för tjejer medan spel som liknar "En vampyrs bekännelse" ska vara det. Det tanke på att Game of Thrones och Bilbo förmodligen läses av minst lika mycket tjejer som killar.

chrull

Stockholm Kartell
Ägnar vi på riktigt Internationella kvinnodagen till att generalisera om vad skillnaden på män och kvinnor är?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror jag ser vart du vill komma. Men min erfarenhet är att spridningen inom grupperna, här tjejer och killar, är så stor att det i praktiken inte ger så mycket att försöka göra specifika spel för något av könen.

Korpa spelar MC, Enhörning gillar OSR, w176 diggar Apocalypse World, spel som i alla fall på ytan verkar väldigt "killiga".

Oavsett vilket spel vi pekar på så kommer man att hitta en individ av "fel" kön som gillar det. Det blir stora penseldrag här. Precis som Bechdel-testet i sig inte säger om en film är bra eller dålig i sina kvinnoskildningar, utan bara visar tendenser över ett större urval, så kan du kanske hitta trender som skiljer killar och tjejer åt i allmänhet. Men informationen kommer inte att hjälpa dig så värst mycket om du försöker hitta ett spel till en viss individ eller en viss spelgrupp.

Då är det bättre att prata med dem och hitta deras specifika preferenser.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Måns said:
Vitulv said:
Njaej, det håller jag inte med om. Nyckelringsrollspelet skrivs inte av en vit man, riktar sig inte specifikt till vita män, och handlar mig veterligen heller inte om vita män. Inte heller Null State gör det (ok, det skrivs av en vit man, men i övrigt är det ett väldigt icke-exkluderande spel).
I ärlighetens namn bör vi väl också påpeka att Nyckelringsrollspelet och Null State utgör ca 0,00000000001% av världens spel, och spelas av ungefär lika många. Att dra några större slutsatser utifrån de spelen tror jag är i princip omöjligt.

Dessutom är iaf Null State uttalat ett spel som går emot rådande konventioner.

Så jag ser inget som säger emot att rollspel skrivs för, av och åt vita män.
Har du något exempel på spel som uttryckligen skrivs för/åt vita män?

Organ

Out of time, out of mind
chrull said:
Ägnar vi på riktigt Internationella kvinnodagen till att generalisera om vad skillnaden på män och kvinnor är?
Jag tror att det vi skådar är det som kallas "post-post-ironi".

/Anders

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulv said:
Måns said:
Vitulv said:
Njaej, det håller jag inte med om. Nyckelringsrollspelet skrivs inte av en vit man, riktar sig inte specifikt till vita män, och handlar mig veterligen heller inte om vita män. Inte heller Null State gör det (ok, det skrivs av en vit man, men i övrigt är det ett väldigt icke-exkluderande spel).
I ärlighetens namn bör vi väl också påpeka att Nyckelringsrollspelet och Null State utgör ca 0,00000000001% av världens spel, och spelas av ungefär lika många. Att dra några större slutsatser utifrån de spelen tror jag är i princip omöjligt.

Dessutom är iaf Null State uttalat ett spel som går emot rådande konventioner.

Så jag ser inget som säger emot att rollspel skrivs för, av och åt vita män.
Jag föregår mig själv med att ta ett exempel på ett spel som i vilket fall enligt skaparna själva inte har vita män som exklusiv målgrupp:

"We employ a diverse group of creatives of a range of genders, sexual preferences, ethnicities, ages, and interests – Paizo is not three white dudes in some dingy basement. So we also wanted to have a goddess about sexual freedom, a goddess about kicking evil’s ass, and a hermaphroditic nature deity. We wanted several of our iconics to be LGBT and a paladin in our world’s first town to be in a healthy gay relationship. We wanted our first NPC in a printed Pathfinder product to be a tough black woman. We wanted to see characters of African, Indian, Asian, and Caucasian ethnicities being heroic together. So in such ways, Pathfinder does stretch toward certain ideals."

- F. Wesley Schneider
Editor-in-Chief
Paizo Publishing

Mogger

Hipsteranka
Last Stand

Vitulv said:
Här är en talande anekdot:
http://forum.rpg.net/showthread.php?6710...79#post16313779

Men nej, jag har inget exempel på ett spel som uttalat riktar sig till vita män, men väl spel som råkar göra det. Eftersom jag har Western framför mig kan det få illustrera min poäng (och här har ju en kvinna varit med och skrivit så dra slutsatser om det om ni vill :gremsmile: ).

Trots att den amerikanska western var full av svarta, asiater och mexikaner finns det en enda bild på en svart i hela boken. Ingen på en asiat och några som kanske är mexikaner. Inga av dessa är kvinnor, och andelen avbildade kvinnor är överlag få. I spelets spelexempel är det undantagslöst män som gör saker. Vita män, av namnen att döma.

Min erfarenhet är att det här inte är speciellt unikt. Och jag menar inte att hänga ut Western, eller Gillbringarna. Jag menar bara att det är väldigt enkelt att råka hamna precis här, om man inte hela tiden tänker på det.

Cissi

Up to no good.
chryckan said:
Kollade på framsidan av Rune Quest 6 när jag slogs av följande tanke. Rune Quest 6 är ett föredömligt jämnlikt och anti-sexistiskt rollspel, vilket framsidan är ett bra exempel på. Men jag kunde inte låta bli att tänka att det var synd det framstår som ett sånt typiskt killspel eftersom jag kände att RQ6 är det fantasy rollspel jag tror tjejer skulle tycka riktigt bra om att spela.

Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.

Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?

(Och då pratar jag om mainstream spel, inte nischade spel som Maid, FATAL och Macho Women with Guns.)

Och vad räknas som ett killspel eller ett tjejspel?

Personligen så skulle jag kalla D&D/Pathfinder för ett typiskt killspel efter som så väldigt mycket av spelmekaniken och spelandet går ut på strid. Fast samtidigt så borde rent statistiskt just D&D/PF vara det rollspel som flest tjejer spelar eftersom det är så väldigt många människor som spelar just de spelen.

Å andra sidan så verkar det finnas en allmän uppfattning om att WoD och speciellt Vampire är det rollspel som tjejer gillar mest. Men även om WoD har mycket fokus på story och intriger mellan personer så är det ju inte speciellt tjejaktigt.

Så vad är det tjejer och killar gillar (haha rimmade) i rollspel och som gör det till killspel eller tjejspel?

Som tjej i en mansdominerad hobby så skulle jag vilja säga att jag med glädje spelar ALLT som jag känner mig välkommen och inbjuden till att spela. Det som i mitt tycke är allra, allra mest avtändande när det kommer till min spelglädje och vilka spel som jag kan tänkas vilja spela så är det såna här funderingar, alltså när någon ANNAN tar sig friheter kring att definera vad jag uppskattar att spela utifrån att jag är tjej.

Varför skulle jag som tjej vara mindre inretesserad av ett spel på grund av spelet i sig självt eller regelmekaniken i det?
Det som, utifrån mitt kön, gör mig ointresserad av spel är den förutfattade meningen att jag inte borde gilla en grej just därför att jag är tjej och också hur välkomnande andra som spelar spelet är.

Om jag vill testa D&D och får höra att "du gillar nog inte det för att du ät tjej" då blir jag lite tokig och kan säga saker som "håll käften du vet inte vad du pratar om ditt nöt!".

Om man går in med föreställningen om att vi tjejer bara gillar en viss sorts spel och sedan presenterar rollspelshobbyn för oss utifrån det så är det som möter oss följande:

"Killar/män som tror att jag som tjej gillar en viss sorts spel och vill vara snälla i sin introduktion och därför låter mig prova på det spel som DE redan bestämt att jag gillar mer."

Det som jag som tjej uppfattar av deras inbillade "snälla gest".

"De tror inte att jag klarar av de spel som de spelar och vill visa mig nått lättare och kanske tristare för att de inte vill ha med mig i gruppen."

Med andra ord, jag som tjej blir introducerad till ett "tjejspel" för att killarna inte vill ha med mig. Det är inte så välkomnande.

Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personligheten?

Anarchclown

Swashbuckler
Word. Om man har ett favoritspel och sedan hittar ett annat spel för att det är mer "anpassat" efter personen som man ska spela med så undrar man ju vad det var för fel på favoritspelet? Varför får den här personen inte prova "det bästa jag varit med om" utan istället spela något annat som inte är lika coolt?

Arfert

Facit
Re: Last Stand

Vill nog inflika att Western inte handlar om det riktiga amerika sent 1800-tal, utan myten av vilda västern. Den som vi har från Ford, Leone och Lucky Luke.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Cissi said:
Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personligheten?
↑ This!

DanielSchenström

Swashbuckler
Cassius said:
DanielSchenström said:
Ja och nej. Typ.

Det finns rollspel som försöker rikta sig till en viss könsmålgrupp, baserat på vad författarna tror att de är intresserade av. Blue Rose exempelvis.

Jag vill dock låtsas som att det inte spelar någon roll utan den som är intresserad av ämnet söker sig till spelet oavsett kön. Måhända att den som tar illa upp av antingen stereotypa könsroller, av bilder som inte representerar kön, folkslag, klasser på ett jämlikt sätt, eller inte inkluderar folk av alla sexuella läggningar väljer att avstå vissa av dessa.
Jag tror inte man ska se det som att de handlar om att vissa människor tar "illa upp" över saker, utan att de helt inte känner sig tilltalade eller inkluderade.

När man lär sig att vissa produkter, umgängesformer eller hobby inte är tillför en är det inte vidare konstigt att man inte söker sig till dom ifall inte produkterna uppenbarligen vill att man ska göra det.
Det här med tilltalande och inkluderande/exkluderande finner jag intressant för att jag personligen inte känner mig exkluderad av något så länge det inte står att jag, eller min grupp inte är exkluderad. Så om jag går förbi en butik och det står "kom och prova vårens kollektion" och det bara är kläder figursydda för kvinnor så skulle inte jag känna mig exkluderad om jag ändå tyckte att det fanns nåt där som var snyggt och passade. Det är funktionen som avgör. Och just rollspel, där har jag köpt kanske 10 av jag vet inte hur många hundra produkter på grund av utseendet och då har det aldrig varit avbildandet av kön och ras som lockat.

Skulle nån släppa ett nytt fantasyrollspel, med rosa, blommor, hjärtan och superpåpälsade kvinnor så skulle jag inte känna mig exkluderad.

Necross

Swashbuckler
Nej. Däremot finns det ju normer som killar och tjejer fostras in i av sina föräldrar och resten av samhället. Oklart varför.

DanielSchenström

Swashbuckler
Cissi said:
Det är väl just den här biten som kommer av att vi har uppfattningen om vad könen gillar.
Jag är medlem på ett par datingsidor och kan finna statistiskt belägg för att kvinnor jag kollar på gillar att umgås med vänner, fika, och långpromenader så även om jag är fullt medveten om att alla är individer så finns det som en grund för vad de flesta verkar gilla och jag anpassar mig därefter. När man sen lärt känna en person då kan man skräddarsy sin relation till den. Det är inte mer annorlunda än att säg introducera ett Star Wars-fan med SW RPG först.

Mogger

Hipsteranka
Re: Last Stand

Arfert said:
Vill nog inflika att Western inte handlar om det riktiga amerika sent 1800-tal, utan myten av vilda västern. Den som vi har från Ford, Leone och Lucky Luke.
Inte enligt spelets författare (och inte enligt min egen erfarenhet av spelet och dess supplement). I spelet beskrivs "John Waynes klassiska westernmyt" som en av många synsätt som ska kunna återskapas i spelet. En annan är "Grisodlarwestern" som beskrivs som "extremt realistisk".

Personligen tycker jag att spelet (senaste utgåvan) är hyfsat realistiskt och i de flesta fall väldigt trogna de historiska källorna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Generella instruktioner för inläggsskrivande

Jag känner mig tvungen att påpeka att om ni inte är intresserade av att diskutera ämnet i tråden, låt då bli att skriva några inlägg i den!

/tobias