Folkslag utan åtskillnad i grundegenskaper

Leon

Leo carcion
Tråkigt safe-svar. men framförallt beror det på vad man skall ha folkslag till. Om det bara är latexöron och kulturfernissa på de-facto människor så kan det lite kvitta. Mutants klasser är ett bra exempel på hur man gör grundläggande olika varelsetyper.

GE-skillnad eller inte känns som en bisak i det sammanhanget

Last edited:

JohanL

Champion
Tråkigt safe-svar. men framförallt beror det på vad man skall ha folkslag till. Om det bara är latexöron och kulturfernissa på de-facto människor så kan det lite kvitta.
Jag vet inte det - till och med i Star Trek borde klingoner ha högre styrka och Vulcans högre intelligens (även om ett Star Trek-rollspel nog borde överväga att skilja på teoretisk och praktisk intelligens på något vis, så att det är det förra Vulcans är extra bra på)..

Leon

Leo carcion
Jag vet inte det - till och med i Star Trek borde klingoner ha högre styrka och Vulcans högre intelligens (även om ett Star Trek-rollspel nog borde överväga att skilja på teoretisk och praktisk intelligens på något vis, så att det är det förra Vulcans är extra bra på)..
Visst. Min poäng är väl snarare att klingorna inte är något briljant världsbygge till att börja med

RasmusL

Champion
Är väl egentligen en annan diskussion, men jag tycker inte att "optimering" är en feature. De som tycker det och har roligt på det sättet får såklart ha det—ingen skada skedd—men jag tycker inte optimering och Risings regel har en direkt korrelation. I alla fall inte en objektiv eller universell sådan.
Om jag behöver spela medvetet dåligt för att spelet ska fungera så tycker jag att spelet har misslyckats. Aktiviteten kan absolut vara kul, men spelet stjälper mer än det hjälper.

God45

#PrayersForBahakan
Vad pratar du om? Vulcans är starkare än Klingons! Och Klingon forskarna vi ser verkar sjukt duktiga.

RasmusL

Champion
Jag tänker såhär: Om jag läser beskrivningen på en halvling så inser jag att de kanske inte oftast är starka, och då har jag själv vett nog att placera ut resultaten på tärningarna så att dessa stämmer överens med beskrivningen. Men tänk om jag får en riktigt kul och originell idé rörande en halvling som faktiskt är stark och stridisk. Nackdelen med modifierade grundegenskaper är att jag i detta fall skulle bli straffad för min kreativitet då modifikationerna blir ett hinder i att skapa den karaktär jag ser framför mig.
Om jag vill simulera så mycket jag bara orkar så lär det störa lite om Tingeling kan ha samma styrka som Stor-Trollet. Kreativitetens arena begränsas helt klart av fiktionen i det fallet, men det kanske är ok om det är Eon men mindre ok om det är DND.

Kort inhopp här. Nu vet jag inte riktigt om denna tråd handlar om DoD, D&D eller rollspel i allmänhet (det verkar variera lite), men jag kan i alla fall beskriva hur vi resonerade om under skapandet av nya DoD.

Vår ledstjärna under designarbetet var att skapa ett roligt och givande spel - inte en "realistisk" (vad det nu betyder i sammanhanget) simulator av en fantasyvärld. Det är grundbulten. Och med det i åtanke är det helt enkelt inte särskilt givande att ge enskilda spelbara släkten en liten bonus eller avdrag på enskilda grundegenskaper. Det bidrar inte till ett roligare spel, tvärtom – det skulle innebära (vilket redan har konstaterats i tråden) att ett visst släkte nästan alltid är mest lämpat för ett visst yrke, vilket knappast leder till roligare och mer varierade rollpersonsgrupper.

I stället valde vi att ge varje spelbart släkte en unik släktesförmåga, vilket vi tycker säger mycket mer om släktet än +1 på SMI eller –1 på STY. Dessutom sätter spelaren själv ut sina grundegenskaper, och det går därmed alldeles utmärkt att skapa en smidig halvling eller en stark dvärg - det är helt enligt reglerna. Nya DoD tvingar ingen att spela en superstark halvling, vi lovar. :)

Och, viktigt - systemet för att skapa rollpersoner säger inte att alla släkten i spelvärlden har likvärdiga grundegenskaper. Om man kikar i Monsterboken ser man exempelvis att en typisk rese har skadebonus +T6 för STY, vilket indikerar en STY på 17 eller 18. En typisk kattman har skadebonus SMI +T4, vilket indikerar en SMI på 13–16. Allt reglerna gör att att lägga beslutet i spelarens egna händer, så att man kan skapa den rollperson man vill.

clarence redd

FrostByte Books
Den här diskussionen är som hämtad från 1987 : ) Fint att vi tar gemensamt ansvar för att återskapa viktiga historiska skeden här på forumet. Som att lajva, men i textform.

Så här tänker jag:
  • Rollspel är SPEL. Spel ska vara kul, någorlunda rättvisa och behöver abstraktion för att fungera. Olika spel abstraherar bort olika saker, beroende på vad som är viktigt i spelvärlden.
  • Sekundära världar är i grunden orealistiska. ”Det finns magi och drakar, men kvinnor är alltid svagare än män” trodde jag bara var ett (kul?) skämt om rollspelens ursprung?
  • Färdigheter trumfar grundegenskaper. Svart bälte i aikido påverkar mer än styrka och storlek oss människor emellan.
1987 tyckte jag att rollspel skulle spegla världen så exakt som möjligt. Jag såg fram emot nästa version av Rolemaster, som skulle bli ännu mer detaljerat. Speltest pågår tydligen fortfarande, de har bara hunnit igenom halva introäventyret på 25 år.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Sjukt bra resonemang! En annan sak där är väl också att man inte måste se värdena som helt objektiva jämförelser, utan kan ses mer utifrån ens omständigheter och förutsättningar – och hur egenskapen mäts. Styrka är ett bra exempel, för ska vi se grundegenskapen som något slags objektivt exempel som utgår från ”hur många vikter kan du lyfta/om ni slår en mätare, vem får högst värde?” men det går också att se det som din möjlighet att använda din styrka – ja, du lär ha en fördel i vad du kan lyfta men skulle också kunna innebära att du tränat och därför har bättre teknik, så du kan brotta ner någon/lyfta något tungt osv.

T ex också ett bra skäl till varför Storlek känns som en onödig grundegenskap. Jag minns en persons långa utläggningar i en FB-grupp om hur skevt det kan bli i BRP där en person är obes skulle kunna åstadkomma mer skada i en strid. Även om han gick alla på nerverna var det ändå en grej där han hade rätt i sak.
Det förstnämnda är ju en möjlighet, men långt ifrån alla. I någon mån handlar det ju också om hur spelet delar upp attribut kontra färdigheter – man kan ju vara en mästare på att brotta ner andra halvlängdsmän men samtidigt ha svårt att rå på människor. Storlek tycker jag däremot tvärt om är relevant – om man kör mer simulerande är det till exempel rimligt att ge rollpersoner en minimivikt baserat på styrka. Även sådant som den ökade räckvidd längd ger är något som sällan ges särskilt mycket utrymme i rollspel. Övervikt är då något av ett "edge case", där man om man vill vara detaljorienterad kan göra skillnad på "effektiv" storlek. Som JohanL har poängterat skulle ju en tre meter lång jätte vara en rent fruktansvärd motståndare för de flesta människor, på samma sätt som en människa rimligen skulle vara det för en mindre varelse.

luddwig

Lawful evil
Jag vill se mycket, mycket större skillnader ...
Vill flika in att jag verkligen håller med om detta. Det vore mycket mer inspirerande. Samtidigt bör reglerna då vara byggda så att vitt skilda rollpersoner kan fungera tillsammans (på samma sätt som att det i ett DC-spel bör vara intressant att spela både Läderlappen och Stålmannen).

Rangertheman

Myrmidon
Jag väljer att se det så att grundegenskaperna inte definierar rollpersonen utöver att den som har högt i en viss egenskap har större chans att lyckas med sådant som är relaterat till den egenskapen. Då spelar det ingen roll att alla startar med 3T6 i allt.

En rollperson med INT 3 är inte dum i huvudet, men lyckas sällan med till exempel magi, eller att komma ihåg bokkunskaper.

Brödbane

Kristallkrönikör
Vill flika in att jag verkligen håller med om detta. Det vore mycket mer inspirerande. Samtidigt bör reglerna då vara byggda så att vitt skilda rollpersoner kan fungera tillsammans (på samma sätt som att det i ett DC-spel bör vara intressant att spela både Läderlappen och Stålmannen).
Finns det några bra exempel på system där det funkar så? För i mitt huvud låter det som lite att vilja äta kakan och ha den kvar, men jag är inte så haj på folkslagstäta fantasyrollspel.

Genesis

Ni dés ni maître
Finns det några bra exempel på system där det funkar så? För i mitt huvud låter det som lite att vilja äta kakan och ha den kvar, men jag är inte så haj på folkslagstäta fantasyrollspel.
Det beror ju på hur det är man spelar. With Great Power … är ett superhjältespel där man kan ha superhjältar med kosmiska krafter bredvid någon som är bra på karate, och det funkar hur bra som helst. I Svart av kval, vit av lust kan man ha någon som spelar vampyr och någon som spelar människa, och reglerna säger att vampyrer är bättre än människor på allt och alltid vinner. Men det är inga problem, eftersom spelen inte fokuserar på problemlösning genom rollpersonernas kompetens. Istället är det fokus på drama, på relationer, samtal, inre konflikter, moraliska problem och annat. I ett mer traditionellt upplagt spel är fokuset ofta just på kompetens och på hur man använder sig av den kompetensen för att lösa problem. I en sådan kontext blir det mycket svårare. Och att ändra DoD till ett dramaspel skulle nog knappast gå hem hos fansen. :gremlaugh:

Sedan finns väl Buffy-metoden, där man får en massa extra metavaluta om man gör en svagare rollperson. Omslag, spelarmakt, mer spotlighttid, och så vidare. Jag har inte spelat Buffy, men vill minnas att någon sagt att det funkar typ så. För en Sagan om Ringen-känsla kan ju sådant vara aktuellt. Hoberna är inte lika kompetenta som Vidstige och Legolas, men det är fortfarande de som är huvudpersonerna.

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Varför är det inte så att halvlingar har superstyrka gentemot sin storlek? Vi har ju vår mytologin att tomtar är starkare än människor.
Det kan de väl ha, men för mig personligen stretchar det suspension of disbelief. Jag föredrar verkligen fightscener där det känns som att kroppsmassa spelar roll, jag finner dem både koolare och lättare att relatera till.

God45

#PrayersForBahakan
Det beror ju på hur det är man spelar. With Great Power … är ett superhjältespel där man kan ha superhjältar med kosmiska krafter bredvid någon som är bra på karate, och det funkar hur bra som helst. I Svart av kval, vit av lust kan man ha någon som spelar vampyr och någon som spelar människa, och reglerna säger att vampyrer är bättre än människor på allt och alltid vinner. Men det är inga problem, eftersom spelen inte fokuserar på problemlösning genom rollpersonernas kompetens. Istället är det fokus på drama, på relationer, samtal, inre konflikter, moraliska problem och annat. I ett mer traditionellt upplagt spel är fokuset ofta just på kompetens och på hur man använder sig av den kompetensen för att lösa problem. I en sådan kontext blir det mycket svårare. Och att ändra DoD till ett dramaspel skulle nog knappast gå hem hos fansen. :gremlaugh:

Sedan finns väl Buffy-metoden, där man får en massa extra metavaluta om man gör en svagare rollperson. Omslag, spelarmakt, mer spotlighttid, och så vidare. Jag har inte spelat Buffy, men vill minnas att någon sagt att det funkar typ så. För en Sagan om Ringen-känsla kan ju sådant vara aktuellt. Hoberna är inte lika kompetenta som Vidstige och Legolas, men det är fortfarande de som är huvudpersonerna.
Buffy systemet funkar exakt så. Vi har kört den mäktigaste möjliga karaktären vi kunde bygga bredvid den svagaste färdiga karaktären (socialarbetaren från Angel boken) och det fungerade riktigt bra! Det är en skum lösning, men en bra en.

Brödbane

Kristallkrönikör
Ja metavalutor är ett bra sätt att komma runt det där problemet!
Sen kanske det kräver en hel del finlir för att få till ett system som både är rättvist och samtidigt kunna spela vilken klass/yrke som helst kombinerat med vilket folkslag som helst (under förutsättningen att vi fortfarande snackar om något DnD/DoD-liknande tradspel.

zo0ok

Rollspelsamatör
Vad är egentligen frågeställningen?

Huruvida olika folkslag ska vara olika bra på olika saker?
Eller huruvida det är bra att alla folkslag slår 3d6 i alla grundegenskaper, även om de är olika starka/smidiga/kraftiga/intelligent/vackra?