Det beror ju på hur det är man spelar.
With Great Power … är ett superhjältespel där man kan ha superhjältar med kosmiska krafter bredvid någon som är bra på karate, och det funkar hur bra som helst. I
Svart av kval, vit av lust kan man ha någon som spelar vampyr och någon som spelar människa, och reglerna säger att vampyrer är bättre än människor på allt och alltid vinner. Men det är inga problem, eftersom spelen inte fokuserar på problemlösning genom rollpersonernas kompetens. Istället är det fokus på drama, på relationer, samtal, inre konflikter, moraliska problem och annat. I ett mer traditionellt upplagt spel är fokuset ofta just på kompetens och på hur man använder sig av den kompetensen för att lösa problem. I en sådan kontext blir det mycket svårare. Och att ändra DoD till ett dramaspel skulle nog knappast gå hem hos fansen.
Sedan finns väl
Buffy-metoden, där man får en massa extra metavaluta om man gör en svagare rollperson. Omslag, spelarmakt, mer spotlighttid, och så vidare. Jag har inte spelat
Buffy, men vill minnas att någon sagt att det funkar typ så. För en
Sagan om Ringen-känsla kan ju sådant vara aktuellt. Hoberna är inte lika kompetenta som Vidstige och Legolas, men det är fortfarande de som är huvudpersonerna.