Personligen gillar jag när det är skillnader som är märkbara, via grundegenskaper, färdigheter, förmågor etc.
Jakten på balans och att alla ska kunna vara allt som i DnD5e t.ex. sänker oftast glädjen för min del.
Några av de absolut roligaste och mest minnesvärda stunder jag haft i mina spelgrupper kommer från EDD, Mutant " och SLA Industries 1stEd.
Där var det banne mig inte ett uns av balanstänk utan alla spelade vad de tyckte var ballt, cool, kul etc.
Exempelvis spelade en polare en anka med ett bärsärkarvärde värre än en minotaur vilket den lilla ankan allt som oftast inte kunde backa upp, men han och vi andra hade skitkul.
Och det var alltid de som försökte med power-gaming som hade det tråkigast. I samma kampanj som ovan nämnda anka hade vi en kille som hela tiden envisades med att ha det mest overpowered grejerna, men han hade aldrig kul och ville hela tiden byta karaktär efter ett par pass.