Jag ska försöka utveckla mitt resonemang.
Först tänker jag att det är viktigt, i sammanhanget, att detta specifika spel (DoD precis som DnD) är ett spel som i stor mån går ut på att övervinna utmaningar, ofta i form av strid.
Vidare, att dessa spel ger spelarna medel att bygga rollpersoner på olika sätt - och att dessa olika sätt kommer att påverka hur bra rollpersonerna blir på att övervinna utmaningar, ofta i form av strid.
Om valet av folkslag kan leda till att en rollperson blir suboptimal så tycker jag inte att man kan klandra spelare för att de alltid väljer det mest optimala valet. Det är helt i linje med spelets design.
Det gör valet av folkslag till ett val mellan optimal och suboptimal, snarare än ett kul fritt val mellan olika folkslag.
Jag tycker också att rollpersonener, i dylika spel, är hjältar och att de därför kan vara orimliga på olika sätt. En vanlig anka kanske inte kan bryta arm med en vargman. Men denna, sjuka stridsankan som du valt att bygga, har biceps stora som fotbollar. Osv.